Fugtspærre i kældergulv fra år 2000

KBroholm
KBroholm
Postnr: 6690
KBroholm KBroholm

Hej

Jeg har 2 kælder værelser i en bygning fra årgang 2000. De fine og tørre. Her er lagt gulvtæppe, som jeg gerne vil udskifte med et laminatgulv. Mit spørgsmål er om jeg skal lægge en fugtspærre på betongulvet ?

Iflg. oplysninger så er gulvet ikke isoleret. Jeg er i tvivl om der evt. ligger en fugtspærre i betonlaget. Jeg har læst at der kan være lavet sådan noget, og så tænker jeg det er skidt at placere endnu en fugtspærre.?

Nogle der har nogle input til dette ?

Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Dit hus er fra 2000 og gulvtæpperne har ligget på gulvet uden problemer.

Mit gæt er, at der er fugtspæære, men kan selvfølgelig ikke udstede nogen garantier.

Til gengæld er jeg ret sikker på du får fugtproblemer med et laminatgulv. Laminat er langt mere tæt end end et gulvtæppe, så risikoen for fugtopbygning under laminatgulvet er tilsvarende større.

På det rå beton under gulvtæppet kan du lægge et stykke plastik. Stil en spand ovenpå og vent et par uger - helst med vekslende temperaturer.

Er der fugt under plastikken (ses som mørkere områder) skyldes det oftest kondens, selv om der er fugtspærre.

KBroholm
KBroholm
Postnr: 6690
KBroholm KBroholm

Hej Rantzau

Tak for tilbagemeldningen. 

Dit svar giver mening. Er laminat gulv et jo nærmest et stykke plastik 

Så hvis ikke man bryder sig om gulvtæppe bør man finde noget som ikke er så tæt ? 

Et gulvfirma anbefalede vinyl, men det var nok ikke med tanken på om gulvet ikke må være for tæt, men fordi vinyl kan klare fugt.

Jeg vil prøve lave testen som du skriver, for se hvor jeg står.

Men vedr. Usikkerheden omkring om der er fugtspærre eller ikke, er det så bedst lave en fugtspærre på betongulvet eller lade være ? Hvis der er en i forvejen så kan man jo komme til “pakke” betonlaget ind ?

Mvh Kasper 

Vil du være med? Log ind for at svare.