installation af induktionsplade

ikje
ikje
Postnr: 2000
ikje ikje

Glaspladen på min  to år gamle kogeplade fra Ikea er revnet, og jeg har derfor købt en ny, men jeg er i tvivl om elinstallationen.

Den gamle model var monteret med to faser (L1 og L2 hhv. brun og sort) og to nulledninger (N1 og N2 hhv. blå og grå). Den nye model har imidlertid kun én nul-kontakt, og nu er spørgsmålet, hvordan jeg så skal montere strømmen.

Kan jeg blot montere de to ledere i de respektive kontakter på pladen og nøjes med den ene 0-ledning? I givet fald hvilken af de to?

Jeg har vedlagt foto af begge, hvor man ser monteringen på den gamle plade.

Ib

ikje
jetdirect
jetdirect
Postnr: -
jetdirect jetdirect

Gul/grøn skal monteres til jord

N=blå ledning

1 =brun

2 = sort

vedr den grå ledning er dette nul for fase 2 og skal monteres

fulgte der ikke noget diagram med til det nye element og hvad er der i den anden ende af kablet.

det er sådan jeg forstår det

husk ingen strøm på når du skifter elementet 

ikje
ikje
ikje ikje

Den anden ende af kablet går til vægstikket.

På den nye kogeplade er der kun angivet en 0-ledning. Det er det, der forvirrer mig. Alle andre hvidevarer, jeg har monteret, har været med kun én 0 - jeg monterede ikke selv den første kogeplade med de to 0'er.

Spørgsmålet er, om jeg kan nøjes med den ene 0 (fx den blå) til de to faser (1+2)?

Jeg går ikke ud fra, at jeg kan montere begge 0'er (den blå og den grå) i N-skruen?

ikje
S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Du kan godt nøjes med den ene nulledning og vælg så den lyseblå. Husk at koble den grå ledning fra i vægstikket, men hvis der er plads så forbind bare både lyseblå og grå, så er du fri for at ændre noget i vægudtaget.

fase
ikje
ikje
ikje ikje

Løsningen var som Fabrin skriver, at samle de to 0-ledninger. Tilsyneladende var den gamle kogeplade beregnet til installation i Holland, hvor man - så vidt jeg kan læse mig til - opererer med to faser i tilfælde som dette.

Jeg samlede de to 0'er og monterede de to faser som foreslået - og jord selvfølgelig.

ikje
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Induktionsplade
    Hårde hvidevarer
  2. Fordeling af faser i induktions kogeplade
    Hårde hvidevarer
  3. Ledning tilovers ved ny kogeplade
    Hårde hvidevarer
  4. Kogeplade sat til 3 faser og jord
    Hårde hvidevarer
  5. Induktionsplade og el...