Ukrudtsplaget græsplæne

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr: 8700
Frank Chr. Frank Chr.

..eller osse er det den etab. videnskab der er både blinde og døve - ifølge økologerne   For planteajle har de seneste år været omtalt i snart sagt samtlige have-forums.  

ClausKM
ClausKM
Postnr: 4100
ClausKM ClausKM

Ja, jeg har også fulgt snakken. Jeg har dog ikke endnu ikke læst om nogen der selv har prøvet og kunnet bekræfte at det er effektivt og selektivt. Jeg kunne forestille mig at man sommetider fik brygget noget som er skadeligt for planter generelt, men at skvalderkålbryg kun skulle dræbe skvalderkål og mælkebøttebryg kun mælkebøtter osv. er noget af tåbeligste jeg har hørt. Selv fra økologer.

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

Jeg ved i hvert fald at syregæret ensilagesaft fra godt enggræs (med forskellige urter i) kan være noget krasbørstig stads der svider det meste grønt.   

sommerlars
sommerlars
Postnr:
sommerlars sommerlars

Tak for jeres mange svar. Og den lille debat om gift   

Jeg har nu vertikalskåret plænen, stampet, lagt topdressing (af lidt sand, pottemuldsjord samt muldjord fra genbrugsstationen) på hele plænen, revet det nogenlunde jævnt, sået frø og stampet evt. luftlommer ned. Det burde vist være efter foreskrifterne? Nu håber jeg i hvert fald bare på resultat "snart" 

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

Det skal nok blive fint, du har de bedste betingelser for en grøn plæne om 2-3 uger især nu hvor det varme vejr er tilbage.   Nu har du vel husket plænegødning..

Ps. Jeg er mere bekymret for hækken, den ser noget bar ud.   

sommerlars
sommerlars
Postnr:
sommerlars sommerlars

Nej jeg er blevet frarådet at bruge gødning. Frøene er coatet med gødning, og der er jo godt med guf i muldjorden til den første tid??

Hækken er en helt anden historie! Den er kun nogenlunde grøn og uigennemstigtig 3 måneder om året. Den er tæt på at dø tror jeg. Det er en andelsforening jeg bor i, og i teorien dem som ejer den lille have. Så det er ikke et flerårigt projekt med at få en hæk til at vokse op, jeg skal kaste mig ud i, da jeg nok er flyttet herfra om et par år

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

Du kunne jo være flink og tippe foreningen om at hækken ville havde gavn af en omgang foryngelse. Ved simpelthen at starte hækken på ny, ved at skære den helt ned til 10 cm stubbe. Rodnettet er jo etab. og ville sætte voldsomt skub i de nye skud - og vupti, efter 3-4 år har man ny (smal og tæt) hæk igen  og så spare foreningen jo osse udgifter til nye planter og arbejdsløn.      

sommerlars
sommerlars
Postnr:
sommerlars sommerlars

Vi har sådan set også planer om at gøre bestyrelsen opmærksom på problemet. Dog er vi personligt ikke selv helt interesseret i at skulle have en sommer med en ultra offentlig have (det er lige ud til flere meget befærdede veje) uden hæk det næste år/de næste par år, da vi ikke har planer om at bo her for altid. Så det er en lidt dum situation

Hvem der i sin tid mente at en snebærshæk var en god idé, er mig også en gåde.

Vil du være med? Log ind for at svare.