Hvordan forbindes cement med plastik kloakrør?

puggie
puggie
Postnr: 8700
puggie puggie

Jeg ønsker at forbinde nogle tagnedløb med kloakken da vandet i øjeblikket bare drænes ud i jorden. Jeg har fundet et gammelt cement afløb der er forbundet med kloakken hvordan laver jeg nemmest denne tilslutning? 

Kan man proppe et plastik/flexrør gennem den eksisterende cementforbindelse eller findes der en måde at samle cement røret med plastikrør (de orange pvc rør).

Cementrøret er vel 2 meter, men er ført underneden en mur og hen til hovedbrønden (kloakken) så det er ikke sådan lige til at grave uden om det hele og lægge et helt nyt. Dette ville jo så også indebære at der skulle bores hul ude i kloakbrønden til et nyt rør.

puggie
puggie
puggie puggie

Hvorfor skal der egentligt sandfang på når det ikke ledes til faskine? Den anden side af huset afleder direkte til kloak uden sandfang.

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Tagnedløbs brønd er sandfang.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
puggie
puggie
puggie puggie

Jeg mener hvorfor ikke bare føre det direkte videre uden tagnedløbsbrønd? Det fungerer jo fint på den anden side af huset. Jeg kan godt forstå at problemet med sand og skidt bliver flyttet videre i systemet, men jeg sparer nogle tusind på brønde samt gravning af meterdybe huller til brøndene (medmindre man kan korte dem af).

PinkHenrik
PinkHenrik
Postnr: 6300
PinkHenrik PinkHenrik

Fordi de penge du sparer ved ikke at lave en sandfangsbrønd, sætter du til (eller det dobbelte) når du skal bruge en slamsuger til at rense dine tilstoppede ledninger, eller i værste fald grave op.

Selv almindelige kloaker "slammer" til med tiden, og alt der befinder sig på din matrikel er dit ansvar, og dermed din lomme som pengene skal komme fra.

Det er derfor normalt at man renser sine sandfang en gang om året, ligesom man renser sine tagrender... ellers bliver de fyldt med lort og så opstår balladen, som du selv har konstateret   

At være husejer kræver et konstant eftersyn og vedligeholdelse, hvis ikke man er klar på det, skal man ikke købe hus  

Men i øvrigt er det autoriseret arbejde som kræver en godkendelse før du må bruge det, så det er ikke LDS arbejde.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
puggie
puggie
puggie puggie

Jeg tænker sådan en brønd som den der linkes til 

https://www.vvs-eksperten.dk/aflob-...-192925195

Er den lavet så man kan korte den af i toppen (er det meningen man skal kunne gøre dette for lettere tilpasning).

Hivs jeg forstår det ret så må jeg altså gerne selv grave og lægge rørene men selve tilslutningen, dvs. monteringen af gummimuffen på det frie betonrør samt tilspænding af de to spændebånd kræver aut. og må ikke gøres af mig selv.

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Hvis du ville tilslutte dine tagløb til faskiner må du gerne selv lave det. Sandfangsbrønde kan afkortes i toppen, hvor meget afhænger af hvor dybt dine afløbsrør ligger.

Søren O
christiannielsen
christiannielsen

Men hvis du afkorter i toppen så være opmærksom på frostfri dybde (som jeg ikke kender reglen for i tilfældet med brug af 200mm sandfangsbrønd). Jeg mener faktisk at de er lavet således at de ikke kan afkortes ift frostfri dybde, men er ikke sikker. Det kan være der er andre der ved det.

puggie
puggie
puggie puggie

Det har vist sig at cementrøret et faldet sammen et stykke der ligger tættere på kloakbrønden. Så nu graver jeg den sidste 1,5 meter fri og skifter hele røret. Jeg har købt sådan en Uni-Seal beton til pvc muffe jeg monterer på det sidste stykke betonrør således skal jeg ikke pille ved selve fastgørelsen af betonrøret til kloakbrønden.

Det giver nu også mulighed for at montere sandfangsbrønd da jeg kommer længere ned i dybden, problemet før var at jeg var lidt "for højt oppe"

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Korrugeret opføringsrør
    Lav-Hus
  2. Er sandfang nødvendig ved drænrør med fiberdug?
    Lav-Hus
  3. r
    Lav-Hus
  4. Kloak
    Jura, reglementer og krav
  5. https:// links, virker ikke
    Om Lav-det-selv