Strømkabel og netværkskabel i samme rør under jorden

Hej

Jeg skal til at bygge et nyt hus og skal have trukket strøm ned til et maskinhus i samme ombæring. Maskinhuset står cirka 40 meter fra hvor det nye stuehus skal være, så skal bruge cirka 50 meter tomrør der bliver gravet ned.

Jeg ønsker at trække både strømkabel der kan klare lidt større maskiner, ikke kraft, og et netværkskabel som jeg senere kan bruge til POE overvågningskamera.

Må jeg trække disse to kabler i det samme tomrør, eller skal jeg have to seperate?


På forhånd tak :-)

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

når du skal grave alligevel, så læg dog to tomrør ned, så er du da fremtidssikret


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Hvis du trækker både netværkskabel og strømkabel i samme rør, skal netværkskablet have samme isolationsniveau som strømkablet, og det har det ikke. Grav to rør ned så er problemet løst. Og husk at trække en træksnor med så du kan trække et ekstra kabel i rørene, hvis det skulle blive nødvendigt.


fase
S. Fabrin skrev den 12-09-2018 14:03:04

Hvis du trækker både netværkskabel og strømkabel i samme rør, skal netværkskablet have samme isolationsniveau som strømkablet, og det har det ikke. Grav to rør ned så er problemet løst. Og husk at trække en træksnor med så du kan trække et ekstra kabel i rørene, hvis det skulle blive nødvendigt.

 Kommer det ikke an på hvilket netværkskabel det er? Jeg satser på at lægge to rør, så er jeg også fremtidssikret som @Rolias skriver.

Hvis netværkskablet har et isolationsniveau på mindst 300V, kan det ligge sammen med strømkabel ellers ikke. Det har ikke noget med hvilken kategori netværk, det er til.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis