Trailer på gule plader og privat bil

Hej alle,

Mine forældre har en gammel trailer som er købt i deres virksomhed en gang. Den er købt uden moms og er trukket fra osv for længe siden. Den har gule nummerplader  

Må jeg godt låne den og bruge den sammen med min private bil?


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Hej alle, Mine forældre har en gammel trailer som... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Når traileren er indkøbt til en virksomhed må den naturligvis ikke bruges til privat brug. Hverken af dig eller dine forældre.

Om der så sker noget ved, er noget helt andet.

Var det derimod en bil/varevogn vi talte om ville konsekvensen af at blive "taget" være langt værre.

Hvis den er købt for mere end 5 år siden, koster det ikke noget momsmæssigt:

Momslovens § 28, stk. 4, har følgende ordlyd:

"For aktiver, hvoraf der skal betales afgift ved udtagning efter § 8, stk. 2, fastsættes afgiftsgrundlaget på den i stk. 1 anførte måde. For aktiver, der er undergivet værdiforringelse, reduceres afgiftsgrundlaget med 20 pct. for hvert påbegyndt regnskabsår efter anskaffelses- eller fremstillingstidspunktet."

20 % gange 5 år = 100 %, trailen er momsmæssigt nedskrevet til "0 kr.".  Derfor ingen moms.


Vedr. evt. beskatning af "fri trailer" må jeg melde pas, jeg kan ikke finde det specifikt.

Men vi er nede i småtingsafdelingen.   


Træd ikke på mine ledninger :o)

Arhh.. vi har en trailer - vikrsomhedsindkøbt..  men indbetalt moms m.m. - den må vi gerne bruge privat / låne til andre..

Dobbelttjekkede det lige - den er god nok.. 

MEN..
Lad nu være med overlæs / for meget læs, i forhold til bilen!!!


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Øh, "indbetalt moms"?

Jeg gætter på, at man har købt traileren i sin tid, og har fået fradrag for momsen. Bruger man den erhvervsmæssigt i 5 år, så kan man efterfølgende "udtage den til privat brug" (= bruge den privat) uden at man skal betale noget af momsen tilbage.

Noget helt andet er, hvis man sælger den. I så fald skal man betale moms af salgsprisen - medmindre man har udtaget den først!   


Træd ikke på mine ledninger :o)

Søren O, hvis du læser hele første indlæg, står også at den er købt af en virksomhed. Dvs som driftsmiddel og dermed firmaets ejendom med nedskrivninger osv, uanset fratrukket moms eller ej, er traileren ikke privat.


 

uldal skrev den 15-09-2018 08:21:34

Søren O, hvis du læser hele første indlæg, står også at den er købt af en virksomhed. Dvs som driftsmiddel og dermed firmaets ejendom med nedskrivninger osv, uanset fratrukket moms eller ej, er traileren ikke privat.

 Han skriver vel heller ikke, at den er privat. Han antager, at den er købt af en privat. De behøves den nu ikke være (og er det sikkert ikke). Den er nok af en virksomhed, der sælger trailer. Men hvis køber-firmaet ikke har trukket moms ved købet, er der jo ikke en momsproblematik ved private lån af traileren.

Der er derimod et skattemæssigt problem, for principielt skal låneren beskattes af værdien af "lånet" - og i værste fald er udlåner endda pligtig at indeholde A-skat, og arbejdsmarkedsbidrag samt indberette værdien af "lånet" til SKAT. Men igen vi er vist i småtingsafdelingen.

Værdien af "lånet" af traileren er den pris låneren alternativt skulle have betalt for at leje en tilsvarende trailer. De kan vist lejes hos Box It for 5 kr. om dagen så igen - småtingsafdelingen.

Der er en bagatelgrænse på kr. 1100,- for arbejdsgiverbetalte "ydelser". Det gælder f.eks. lån af virksomhedens værktøj, trailer m.v.


Søren O

Tak for alle svarene. Det er korrekt at traileren er købt ny hos en trailervirksomhed til brug i mine forældres virksomhed for 10 år siden.

Lad os lukke den her.


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis