70'er hytte (som mange andre) gulvkonstruktion

Lerche1989
Lerche1989
Indlæg: 5
Postnr:
Lerche1989 Lerche1989

Hej Alle,

Nu har jeg efterhånden læst så ufatteligt meget herinde og ude på de store internet-sider.
Jeg er stadig i tvivl... 

Lidt info før jeg starter - Gulvkonstruktion som de er nu: 

  1. Parket - XX mm
  2. Støer 2x4"
  3. Opklodsning i form af mursten/krydsfinér
  4. Klaplag med løst liggende 50mm isolering hist og her. 
  5. Hvad der findes herunder ved jeg ikke, og tegningerne hjælper ikke.

Mine indervægge af gasbeton står på klaplagt, med et par mursten og lidt murpap til at hæve dem. 

Da jeg er lokal, har jeg fundet Galaxe i Holbæk, der leverer Thermozell.
Et interessant produkt, som også en bygningskonstruktør anbefalede mig.
http://www.thermozell.dk/terraendaek/

Her er det interessant for mig, da jeg gerne vil af med strø-konstruktionen, og have lagt gulvvarme (Jeg vil ikke have træ i min konstruktion. Kun et tyndt trægulv). 

Da mine indervægge står på klaplaget, er jeg ikke interesseret i at bryde op, understøbe, grave ud og isolere under klaplaget. 

Det er så her jeg spørger jer, da både bygningskonstruktøren og Thermozell/Galaxe siger at det er standard opbygning jeg vil have. 

Her forklarede Galaxe: 

  1. Væk med alt indtil klaplag. 
  2. Afret i EPS-beton/Thermozell
  3. Smid 100mm polystyren/EPS-plader/Sundolitt (Whatever navn) i våd EPS-beton/Thermozell
  4. Lægge radonspærre med ekstra matetriale tiol klæbning bag paneler
  5. Støbe 5 cm EPS-beton/Thermozell
  6. Afslutte med pudslag/flydespartel med rør til varme. 

Nu bliver det bare så dejligt teknisk, at jeg ikke kan følge med. Jeg TROR at der ligger en plastik-membran under klaplag, men jeg er ikke sikker.

Jeg kan banke et hul, når jeg går i gang, og se hvad der ligger under det, men hvad så? Der er højest sandsynligt ingen isolering, under, måske lidt sand/grus.

Har Thermozell ret i denne opbygning? Ham jeg snakkede med grinede lidt, og sagde det var meget standard. 


Hvad siger I kloge hoveder? 


På forhånd tak, for god læsning og en træt hjerne. 

Elektroniknørd - GDS ligger i blodet.
Rantzau
Rantzau
Indlæg: 842
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Angående Thermozell som skriver:

" ...fordi varmeslangerne kommer ovenpå og varmen derved holdes i de øverste 4 cm. tyndpuds, som har bedre varmefordeling end beton".

Det er muligvis mig der ikke kan læse. Det er også muligt at Thermozoll har problemer med at udtrykke sig klart. Under alle omstændigheder har de et forklaringsproblem fordi påstanden, som formuleret, ikke er i overensstemmelse med termofysikkens hovedsætning om ligevægt.

"Det skaber tryghed og minimerer skadernes omfang, hvilket er årsagen til, at forsikringsselskaber anbefaler brug af Thermozell ifm. klimasikring".

Det må siges at være en meget fri fortolkning. Forsikringsselskaberne anbefaler ikke specifikke firmaer, men holder sig strikt til myndighedernes anvisninger og gældende lov.

KSC
KSC
Indlæg: 254
Postnr: 8000
KSC KSC

Hej,

Den plastik, som ligger under det bestående klaplag er intet vær idag! Den er meget tynd og blev ofte oplagt når man støbte.

Det er et rigtig fint produkt til etagedæk i elementbyggeri, men som terrændæk i et alm. Hus kan jeg ingen fordele se. Iøvrigt er deres data mangelfuld samt deres påstande om at normalt pudslag ikke er pumpbart?!

Jeg havde valgt en “normal” løsning med isolering og betondæk.

Rantzau. 

Tror det er dig, som misforstår termodynamik! De påstår at pudslaget har en bedre varmeledningsevne end beton -hvilket det sikkert marginalt har. Hvis dette er korrekt, så giver det naturligvis en bedre varmefordeling. Dette har ikke noget med termisk ligevægt at gøre.


/K

Lerche1989
Lerche1989
Indlæg: 5
Postnr:
Lerche1989 Lerche1989

Gammel tråd, ny info. 

Talte med forsikringen i dag, bare for at høre hvordan de så at man skulle gøre tingene. 

Her fortalte herren at når jeg nu har 20-30 cm strø/gulv fra top af klaplag til top af gulv, så var muligheden denne:

Smid minimum 150mm EPS-plader, og lav en armeret beton med evt varmeslanger i. Klaplaget ser han bort fra, så længe fugtspærre i indervæggene er intakt. 

Kan vi konfirmere?

Tak

Elektroniknørd - GDS ligger i blodet.
KSC
KSC
Indlæg: 254
Postnr: 8000
KSC KSC

Hej igen,

Ifølge dine tidligere oplysninger, så er dine strøer 4” høje! Så der vel Inter nyt. De 20-30 cm ved jeg ikke hvor er kommet fra?

Man kan stille spørsmål ved om, at det er iorden at din forsikring opfordrer til ikke at følge gældende bygningsreglement? De burde uanset, hvor tåbeligt det nogle gange er være garant for at overholde lovgivningen.

/K

BOFH
BOFH
Indlæg: 958
Postnr: 8600
BOFH BOFH

Det lyder da som en dyr og dårlig løsning! Har du undersøgt mulighederne for at lave let gulvarme uden at støbe? -eg udlagt som svømmende gulv på hård eps istedet for strøer:

http://www.novopan.dk/Files//Filer/...dgave).pdf

Noget andet er at du skal kunne kommer over 200mm tykkelse i isoleringslaget - ellers kommer du til at fyre for fuglene.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Lerche1989
Lerche1989
Indlæg: 5
Postnr:
Lerche1989 Lerche1989

Hovsa: Det jeg ikke har skrevet, er af opklodsningen af strøerne er ret høj. Der er 12-15cm opklodsning under strøerne. 

Iflg forsikringen, så var det ikke et problem, så længe vi kom over 150mm så fugten ikke kunne vandre fra klaplaget til næste betonlag. 

Jeg forholder mig skeptisk. 

Elektroniknørd - GDS ligger i blodet.
Lerche1989
Lerche1989
Indlæg: 5
Postnr:
Lerche1989 Lerche1989

BOFH: 

Så kommer jeg bare over de 70mm der må ligge i dag.
Men hvis løsningen kunne være at støbe i stedet for at bygge med træ, så ville jeg gerne det. 

Elektroniknørd - GDS ligger i blodet.
mfrost
mfrost
Indlæg: 1445
Postnr: 9400
mfrost mfrost

Hvis du har en gennemgribende renovering af dit gulv som det du skal have gange så skal BR18 følges med hensyn til isolering, nu ka; jeg ikke lige på stående fod huske isoleringstykkelsen men afhængig af materiale kommer Du op i mellem 250 og 300 mm plus beton men sp lever de5 også op til lovens krav der gælder idag

BOFH
BOFH
Indlæg: 958
Postnr: 8600
BOFH BOFH

Hvis der er 12-15cm opklodsning under dine strøer og antager at dine 2x4 strøer er sat på højden? I så fald kan du skrælle det hele og etablere let gulvvarme og have ca. 200-250mm hård flamingo isolering - mængden vil være afhængig af dine krav til topbelægning/slidlag.

Man fjerner alt og afretter klaplaget så det bliver lige - eg beton høvles og flydespartel udlægges, herpå lægges hård eps og ovenpå dampspærre der klæbes til væggene (skjules senere af fodpaneler og fungerer samtidig som radon spærre). Der udlægges gulvspån med spor + varmefordelingsplader + pex fra gulvvarmesystemet, gulvpap som friktionslag, og topbelægning. Såfremt der skal fliser på nogen steder skal der bruges en plade til mellemlæg som fliserne kan hæfte på - eg gulvgips - højden på den ekstra plade skal selvfølgelig afstemmes med byggehøjden i resten af huset.

Allerede leveret link til Novopan, herunder også fra Uponor og Jackon, hvor mange referencer skal du have?

https://www.uponor.dk/vvs/produkter...varmeplade

https://www.jackon.dk/assets/DK/Bro...vvarme.pdf

-Og nej der er ikke krav om at følge BR18 da man ikke ændrer på husets konstruktion når klaplaget ikke opbrydes. Uanset hvad så kan det aldrig betale sig at leve op til BR18 hvis der er plads til ca. 200mm isolering og man skal til at understøbe de indre vægge der står på klaplaget for at kunne opnå en minimal ekstra gevinst for at kunne opfylde isoleringskravet, det vil en rentabilitetsberegning også eftervise - har selv været der.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Vil du være med? Log ind for at svare.