Gulvvarme

I forbindelværet se med at jeg byggerom ryger radiatorene også (håber jeg).

Jeg har tænkt at lave gulvvarme i Trægulv. inkl. ny 200 mm Isolering under gulv.

Men huset er fra 44. Vinduerne er/bliver nye (ikke 3 lagsglas) der er hulmursisoleret først med Leca kugler i ---- siden med rockwool indblæst hvor det var faldet.
Jeg har været igang på loftet hvor der nu er 250 mm isolering.

Men uanset hvad (det bliver jo ikke til et nyt hus af det.) hvor meget effekt kan gulvvarmen give og hvilken effekt tænker man er nødvendig som tommelfingerregel?

Radiatorerne ryger da jeg laver vinduer til gulv. (fruens ordre)

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Som tommelfinger regel sagde man 50-100 w effekt /m2 De 100w ved dårlig isolering, og de 50 w ved god isolering. I de senere år er isolering blevet meget bedre igen, så man kan nok gå ned til 30 w/m2 

Du har så 250 mm på loft, det er ok, Hulmursisolering kan du jo ikke ændre noget ved, men den er også skal vi sige middel god. Så laver du vinduer til gulv ! ! uden det bedste glas. Det kommer til at koste lidt på varmeregningen. 

Gulv isolering er vigtig når du lader gulvtemperatur stige til 28-30 grader. Så hvis du ikke kan gøre det bedre end 200 mm bør du vælge sundolit med grafit. ( den der isolerer bedst ) Samt gøre rigtig meget ud af kant isolering.  Og så skal vinduer sættes godt i. Det vil sige stoppes imod muren med glasuld inderst, og tjæret værk yderst. Og så kun gummifuge inderst.

Alt i alt kommer du ikke på et nul energihus, så mon ikke du skal regne med 50-60 w /m2




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis