Skift hpfi

Hej 

Jeg har lige en lidt irrationelle forspørgelse

Jeg er ved at uddanne mig til elektrikker

Og jeg vil selv skifte mit hpfi 

Og jeg ved godt man skal arbejde uden spænding hvis man kan, 

Men hvis man vil skifte sit hpfi med power på kan man så ikke tage den ene leder afgangen og afmontere det og tage sin vde spidsttang og komme den i den nye hpfi?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kunne godt give dig nogle fiduser , men det vil jeg ikke , du er for grøn til at arbejde med spænding på ....................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Afbryd i gravstenen , dvs fjern sikringerne og tag dem i lommen.....om det er lovligt ved jeg ikke............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Hvis jeg aftaler det med mester er det lovligt nok men bare lidt mere besværligt😀

Kan nu ikke se hvad der skulle være besværligt ved at lave Det korrekt dvs fjerne sikringer i gravsten, at arbejde med strøm på, når det kan NEMT kan afbrydes er en skidt holdning at have, for det er der ulykkerne sker.... 

Annonce

Kan nu ikke se hvad der skulle være besværligt ved at lave Det korrekt dvs fjerne sikringer i gravsten, at arbejde med strøm på, når det kan NEMT kan afbrydes er en skidt holdning at have, for det er der ulykkerne sker.... 

Cosmic skrev den 09-09-2018 09:58:40

Fær nok men helt grøn er jeg nu ikke som 32 år, og har arbejdet en del med strøm, for jeg kan jo også gå i målerskabet men det er jo plomberet også er der gravstenen 

 Jeg tror Karl Smart mener, at du er for grøn i faget til at lave det på den måde. Det har ikke noget med din alder at gøre. At det er besværligt at afbryde i kabelskabet, er bare en dårlig undskyldning. 


fase

Jeg blev som ung nyuddannet elektriker sendt ud i en stor boligblok og skulle skifte samtlige gamle fi relæer til nye hpfi'er.
Nu var det lavet sådan at gruppetavlerne sad ude på trappen for hver lejlighed, så jeg skulle ikke ind til folk. Viseværten mente så at jeg skulle skifte dem efterhånden som han gav lov.
Det betød at det feks var 2 sal til venstre og 4 sal til højre der skulle skiftes en dag og noget andet andre dage osv osv.
Jeg sagde at jeg skulle afbryde for hele opgangen (hovedsikringerne på 35 A) for at skifte dem, men boligselskabet ville have at jeg skulle gøre det med power på, og jeg var dum nok til at gå med til det.
De første par steder gik det godt, men så smuttede en ledning ud af spidstangen og lavede en kortslutning med en anden fase...
Det kostede et brandsår på hånden, en brændt spidstang, en ødelagt gruppeafbryder og et ar på sjælen... alene fordi jeg skulle være smart og "lige" skifte dem med strøm på 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis