Fylde vand på gammelt olie fyr :)

Hej :) Står og skal fylde vand på fyret, og den tidligere ejer sagde jeg bare skulle sætte slangen til og fylde på. Men når jeg gør det kommer vandet ikke ind og danner bare tryk i slagnen. Er det det rigtige sted jeg fylder på? 


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har vek også åbnet hanen som du har sat slangen på?

Ellers prøv uden slange at åbne hanen, så skal der komme vand ud. Hvis der ikke kommer vand ud, så er hanen sikkert stoppet. Prøv med et stykke ståltråd, eller eventuelt et lille bor.


Søren O

Det er faktisk en gammel Tasso gennemforbrændingskedel til koks, hvor der på et tidspunkt er monteret en oliebrænder, med en virkningsgrad på under 50%. 

Hvis du f.eks. udskiftet oldsagen med et moderne pillefyr, ville du kunne spare næsten 3/4-del i fyringsudgifter.   

Vi får luft til vand varmepumpe op, og fyrret skal væk. Men der er ikke lige i denne måned, så det gamle der skal fungere 😁

Hvis det er helt umuligt at få vand på anlægget ved påfyldningsstudsen, så kan man til nød hælde vand på anlægget via en radiator hvor udluftningsskruen er. kræver dog at man sætter en lukkeventil på.

Ventilen på fyret er højst sandsynlig en toldhane, med en 4-kant tap øverst.

Oven på den 4-kantet tap bør der være en form for streg, som viser open eller lukket.

Når stregen er parallelt med vandslangen er toldhanen open. 

Annonce

Selvfølgelig er det da mulig at påfylde vand ved aftapningshanen.


Søren O

Sådan tak 👍 Den lille firkantet hane fik jeg åbnet og det hjalp på det 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis