Afblegning af teæloft

Eddison
Eddison
Postnr:
Eddison  Eddison

Hej vi er ved at renovere hus, så er tiden kommet til at gøre noget ved træloft. Vi vil gerne afblege det på en måde. Har hørt at man godt kan. Loftet er meget pæn men ældre dato derfor Mørk i farven. Er der nogen der har et godt råd. Takker 

Wezio
Wezio
Postnr: 4040
Wezio Wezio

Loftet skal først afvaskes i fx grundrens for at fjerne fedt og snavs. Herefter kan du give det Trip Trap panelhvid. Smør det på langs længden på brædderne, og smør kun på to rækker af gangen. Stopper du midt i processesen på et brædt, kan det ses, så lav rækkerne helt færdigt, inden du  stopper arbejdet. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

gah
gah
Postnr: 2770
gah gah

Jeg har som glad amatør netop lysnet nogle af mine trælofter.

Jeg brugte Junckers Profillud ekstra hvid udgaven og det er faktisk blevet pænt, men som en anden skriver, stop ikke op midt i processen og kun få brædder af gangen, og ikke noget med at klatmaler bagefter, det hele skal males i en løbende arbejdsgang.

For at få den finish jeg syntes er pæn skulle jeg "male" loftet 3 gange. 

Og jeg syntes at overfalden ved brug af Junckers er pænere end det jeg har set fra Trip Trap.

Junckers Profilluden kan købes de fleste stede selv hos Jem & Fix.

Link:

https://www.junckers.com/Umbraco/su...d?id=12526

Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Det undrer mig at så mange bevidstløst anbefaler grundrens. Bevares - der er såmænd ikke værre eller bedre end andre middelmådige væsker, men der findes alternativer hvor slutresultatet langt overgår byggemarkedernes hyldevarer.

Senest blegede jeg trælofter hos min datter med oxalsyre. Loftet var få år inden renset med grundrens og efterbehandlet med et højt besunget fluidum. Det var en jammer efter min standard, men hendes venner syntes det var ganske nydeligt. Da de så resultatet måtte de give mig ret og min datter var særdeles tilfreds.

Forudsætningen for en holdbar blegning af nåletræ, er afvaskning der ikke går i forbindelse med andre kemikalier. Bemærk at grundrens varedeklaration er meget mangelfuld. Anioniske og nonioniske tensider nævnes kun i en bisætning uden nærmere forklaring som efterlader en på herrens mark.

Et sikkert alternativ til grundrens er som nævnt vand, sæbe og en stiv børste. Blegning kan med fordel foretages med oxalsyre. Bedre er hydrogenperoxid 35% (brintoverilte), men det forhandles ikke mere til private.

Oxalsyre går ikke i forbindelse med sæbe og kan styres med vand. Langtidseffekten er stabil og vedligeholdelsen er langt lettere.

Bemærk at nåletræslud kun modvirker ydeliger gulning. Lud bleger ikke.

KSC
KSC
Postnr: 8000
KSC KSC

Oxalsyre har jeg også gode erfaringer med til at blege træ - omend jeg vil betænke mig at bruge det indendørs. Der skal nok bruges nitrilhandsker, ansigtsværn og evt. Åndedrætsværn.

Rantzau - nu spørger jeg måske dumt?! Men den sæbe du vil bruge i stedet for grundrens indeholder den ikke også tensider?

/K

Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Jo - men ikke eksempelvis Deceth 8 som oftest tilsættes grundrens af kosmetiske årsager. Ren sæbe er lugtfri. Tensider er groft sagt fællesbetegnelsen for overfladeaktive stoffer af varierende kemisk struktur hvoraf nogle har vandafvisende egenskaber som hæmmer visse efterbehandlinger.

Grundrens er et forsøg på one-size-fit-all. Min største indvending mod grundrens er den mangelfulde varedeklaration. Deklarationen opfylder kun kravene til værnemidler men ikke emnets videre behandling.

Oxalsyre er en organisk syre der opfører sig specifikt på træ når det går i forbindelse med calciummet i nåletræ. Efter oxalsyren er tørret op, kan det børstes væk med en stiv børste. 

Denne efterbehandling kræver ingen særskilt beskyttelse ud over de almindelige forholdsregler ved arbejde med støv der beskytter øjne og luftveje.

Almindelige beskyttelseshandsker tilrådes ved arbejde med oxalsyre i våd tilstand, men syren er ikke speciel aggressiv ved hudkontakt.

Bemærk at oxalsyre er almindelig forkommende i eksempelvis te, rabarber og spinat.

Vil du være med? Log ind for at svare.