Hvor meget giver 50mm ekstra iso i væggene?

Hej alle sammen. Jeg har pt 100mm isolering i mine ydervægge (let træskeletvæg indvendigt, skalmur udvendigt) jeg overvejer at montere 45x45 reglar og isolere med 45mm imellem. Men hvor meget vil I mene man kan spare ved det? Jeg har i øvrigt 300mm flamingo i gulv og 300mm glasuld i loftet.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du har en færdig væg indvendig med maling osv. ville jeg aldrig overveje det for 50 mm, men hvis du alligevel skal igang med at bygge om så måske. Jeg tror ikke der bliver stor forskel


 

Ifølge ISOVER beregneren kan du spare følgende i et 100 m2 hus i et plan: 

Fra 0 hulmursisolering til 100 mm = besparelse svarende til godt 1300 liter olie. + 50 mm ekstra hulmursisolering = knap 1350 liter olie. Altså omkring 50 liter olie (500 kr) i besparelse ved et helt hus på 100 m2. 

Grunden til du skulle gøre det ville være fordi du allerede har åbnet væggen op, samt har mulighed for at etablere en god dampspærre, med de 45mm udenpå, hvor installationener mv. men også diverse huller til rawplugs kan føres igennem uden at du laver utætheder i dampspærre. Denne må jo ligge 1/3 inde i isoleringen fra den varme side af.


Elektronikteknikeren

I følge Byg-erfa, så går du sparer du ved 100 mm 81 % af varmen og ved 125 mm 84 % af varmen. Dette er ift. en væg uden isolering i. Der er desværre ikke tal på mere isolering end dette, men det giver da en fornemmelse. 

Jeg ville dog gøre det, når du alligevel har væggen åben. 


Jeg elsker investering. Derfor bruger jeg min tid på at skrive om det - se fx denne artikel om investering i guld


Annonce

Hej igen. Jeg er stadig i tvivl, kan det virkelig passe man ikke sparer mere?

Det er fordi det kun er klimaskærm loft er meget vigtigere.


 

Uldal.

Det er noget værre vrøvl! Isolering i facaden er lige så vigtigt som i tagkonstruktionen - varmen kan ikke se forskel på om den møder en væg eller en loft! Der er naturligvis en temperaturgradient fra gulv til loftet på et par grader, hvilket medfører en lidt højere temperatur helt oppe under loftet.

Det er af praktiske oversager, at man har mest isolering i gulv og tagkonstruktionen - ellers vil give en vægtykkelse på 500-600 mm.

Groft udregnet (har ikke taget højde for U-værdi på træskellet) så giver dine 50 mm ekstra isolering en besparelse 8 kW/h pr. m2 facade i besparelse pr. år. 


/K

Den er lige på vippen til om det kan betale sig eller ej synes jeg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også