Tynd skillevæg

Hej.

Jeg skal lave en skillevæg, der gerne skal være så tynd som mulig, men selvfølgelig være stabil.

Det er en 90gr vinkel-væg, hver med en bredde på ca 1m. Der på ydersiden er gang-areal, som skal fuldspartles og males, på indersiden skal der være bruseniche, så der skal vådrumssikres og klinker på.

Gulvet er et gammelt plankegulv, så jeg tænker det nok må ende med noget gips...

Problemet er at pladsen er lidt trang, så væggens tykkelse er afgørende - hver en cm tæller.

(der skal ikke være plads til el eller andre installationer i væggen)

Hvordan får jeg den bedste og tyndeste væg?

/Søren



7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kan da lige ligge et billede ind også.

Væggen skal være, rundt om der, hvor trægulvet kan ses.

Prøv at læse her. Der er en række minimumskrav.

https://www.bolius.dk/vaegge-i-badevaerelser-17979/

Rul ned til Hvilke materialer og overflader må du bruge til tunge vægge? / Krav til lette vægge 


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg vil anbefale enten et 70mm. skelet med ét lag 15mm fibergips på hver side. Det overholder lige nøjagtig minimumskrav og giver den tyndeste plade væg på 10cm.

Eller

Alternativt bygges væggen i 50mm multiplader. Som fylder det halve i bredden.


Elektronikteknikeren

Multiplader kan ikke stå på plankerne, så du må skære en rille op så de kommer ned at stå på et stabilt underlag på etagedækket.

Såfremt du går den vej.


Elektronikteknikeren
Regmos skrev den 08-09-2018 08:26:45

Prøv at læse her. Der er en række minimumskrav.

https://www.bolius.dk/vaegge-i-bade...ser-17979/

Rul ned til Hvilke materialer og overflader må du bruge til tunge vægge? / Krav til lette vægge 

 Hej Regmos - tak for svaret.

Det er jo lidt ubehagelig læsning (især omkring minimumstykkelser..  )

men ja, så må jeg jo se, hvad det kan ende med.

/Søren

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Gregeren skrev den 08-09-2018 09:07:02

Jeg vil anbefale enten et 70mm. skelet med ét lag 15mm fibergips på hver side. Det overholder lige nøjagtig minimumskrav og giver den tyndeste plade væg på 10cm.

Eller

Alternativt bygges væggen i 50mm multiplader. Som fylder det halve i bredden.

 Hej Gregeren

Ja, det er med min nye viden fra Regmos' link også hvad jeg ser som den bedste løsning.

Ville meget gerne bygge den i multiplader, men har min tvivl om der overhovedet er stabilt underlag længere nede - huset er fra 1930 - så den løsning her jeg egentlig afskrevet.

/Søren

Hvis etagedækket er af træ, vil det blive problematisk.


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også