Lovlig installation?

Jeg har lige haft besøg af elektrikeren til at lave lidt nyt el. Opdagede han havde lavet hul i bunden af en 35mm pl dåse og ført ledningerne igennem her. Altså ikke ind i siden. 

Der er ingen dåse oppe under, men ledninger trukket i stålrør. Kan det være en lovlig måde at bruge dåserne? 

Tætning af dampspærren må jeg selv tage æren for. 


Morten
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er en ommer !
Du kan jo prøve at spørge ham hvordan han vil aflaste kabler og ledninger i dåsen ?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Men man må foretage ændringer på installationsmateriel. Og at bore huller er da en ændring. Stålrørene skal kortes op og fx samles med flexrør der kan gå i de dertil beregnede huller der allerede er i dåsen. Eller der skulle trækkes kabler der ligeledes kan gå i hullerne.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Mester var ude og se på det. Han måtte indrømme at den nok ikke var helt god, selv om han ikke var meget for det i starten. Så de kommer og laver det om på mandag. 

Tak for feedback, det gjorde mig mere selvsikker i dialogen med mester. 


Morten

Om det er kabel eller rør, er et fedt. De skal aflastes i dåsen... der findes tude for rør og tude for kabler.
Men godt at høre at det bliver lavet om.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Når det nu trækkes i kabler, forstår jeg slet ikke at man ikke bare trækker disse fra rør og ned til siden af dåsen hvor de korrekte gennemføringer kan bruges.


Elektronikteknikeren
Kermit_369 skrev den 07-09-2018 18:15:08

Men man må foretage ændringer på installationsmateriel. Og at bore huller er da en ændring. Stålrørene skal kortes op og fx samles med flexrør der kan gå i de dertil beregnede huller der allerede er i dåsen. Eller der skulle trækkes kabler der ligeledes kan gå i hullerne.

På den PL 35mm dåse er der nærmest perforeret et stykke på bagsiden, som man kan skære ud.  Men jeg kunne se ud fra LKs dokumentation, at dette var hvis den blev monteret oven på en eksisterende dåse ifb. nedsænket loft. Så reelt set er det nok ikke en ændring af materielet, men mere en anvendelse der ikke er tiltænkt. 

Jeg går ud fra at ideen med en dåse er at den isolerer installationerne fra brandbart materiale. Hvis man åbner op for den, så ryger dens formål vel lidt.


Morten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis