Pir + Afbryder med signallampe i stedet for korrespondance

Hej

I vores garage har jeg to afbrydere i B korrespondance til loftslampen. Samme loftslampe kan desuden tændes via en PIR i garagen. Dvs. korrespondanceafbryderne overstyrer PIRen, hvis man har trykket på en af kontakterne.

Nu har vi så to udfordringer:

- PIRen rækker ikke overalt (stor garage med forhindringer).

- Man ved aldrig rigtig om man har overstyret lyset eller ej, idet man pga. korrespondance ikke kan se direkte på afbryderen om der er manuelt tændt eller ej.

Jeg har så tænkt på følgende løsning:

- Udskift en afbryder med en ekstra PIR.

- Udskift anden afbryder med afbryder-med-signallampe.

På den måde har jeg dækket hele garagen med PIR, og har et sted hvor jeg manuelt kan overstyre. Planen er så, at signallampen skal lyse, når der er manuelt tændt.

Jeg ved bare ikke hvorledes afbryderen med signallampe skal monteres, så jeg kun får tændt signallampe, når denne afbryder er tændt. (Og ikke hver gang lyset er tændt via PIR).

Nuværende setup:

PIR: Fase på brun, null på blå, mellemleder til lampested på sort.

Korrespondanceafbryder 1 og 2: Fase på brun, mellemleder til lampested på sort, mellemleder til B-korrespondance på grå.

Hvis jeg skal nedlægge korrespondancen og sætte PIR i, så tager jeg korrespondanceafbryder 1 ud, og sætter PIR ind med fase på brun, null på blå, mellemleder til lampested på sort, og muffer grå af.

Men hvordan skal jeg nu montere afbryderen med signallampe: Hvis jeg gør som man plejer med en enkelt sådan afbryder, skal fase på brun, mellemleder til lampested på blå, og singnallampen får fase når kontakten er tændt, samt null på blå.

Dette vil dog medføre at hvis en PIR tænder lampen, vil der komme fase via mellemleder sort, som således fører fase til signallampen uden at afbryderen er tændt. Dvs. at signallampen vil lyse hver gang lyset er tændt, ligemeget om det er PIR eller afbryderen med signallampen som har tændt lyset. - Jeg vil KUN have signallampen tændt, hvis det er afbryderen med signallampen som er tændt manuelt.



3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du kan leve med at signallampen er tændt, når afbryderen ikke overstyrer, så kunne du lave det med en korrespondanceafbryder, hvor den ene "udgang" går til mellemlederen, og den anden til signallampen.

Der hvor afbryder med signallampen skal sidde, er der kun et modul plads, så jeg havde tænkte på sådan en det ene sted: https://www.el-grossisten.dk/lk-fuga-afbryder-med-roed-led-lampe-1-pol-16a-hvid.html

(Og så PIR de to andre steder.)

Har du plads til et relæ et sted? Umiddelbart tror jeg det vil være den letteste måde at sørge for at pir ikke får forbindelse til signallampe.

Afbryder forbindes, så den trækker et relæ og samtidig tænder lampe. Relæets udgang forbindes til mellemledningen, som pir også har fat i.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis