Isoleret træhus

JaLLaM
JaLLaM
Indlæg: 10
Postnr: 4000
JaLLaM JaLLaM

Hejsa,

Jeg har for nyligt investeret i et kolonihavehus med kæresten. Huset er i meget dårlig stand (fra 1975), hvorfor vi har besluttet os at bygge et nyt til næste sommer.

Huset skal være ca. 45 m2 og fra gulv til loft skal der være 2 m. Det skal desuden have et køkken,  toilet (intet bad) og være isoleret i både gulv, vægge og loft. Taget skal være Bitumen og huset skal stå på selvstøbte stolpesten.

Jeg har fundet idéer til byggeriet på Gør Det Selv's hjemmeside, ledt efter bøger og artikler, samt søgt hist og her på denne hjemmeside, for at få svar på nogle af spørgsmålene til byggeriet, men der er stadig nogle ting jeg er usikker på.

1. Hvor "stormasket" skal bindingsværket være hvis man kun bygger med lodrette og vandrette reglar, og hvor tykke skal disse reglar være?

2. Hvor mange stolpesten skal bære huset? (jeg tænker der må være nogle fingerpej i forhold til x antal pr. m2 for isolerede bjælkehuse)

Håber I kan hjælpe

Vh. Jacob

(PS: Kommer nok med flere spørgsmål snarest X) )

 

Gregeren
Gregeren
Indlæg: 2199
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Du skriver at det skal være bindingsværk, betyder det så at du skal have murede tavl? Et hus med kun 2meter til loftet kan ikke godkendes til beboelse, så du må derfor ikke overnatte i det. Det er også meget lav-loftet!

Endvidere skal i overholde bygningsreglementet for opvarmede bygninger, såfremt i skal have ophold i fyrringsperioden.

Elektronikteknikeren
JaLLaM
JaLLaM
Indlæg: 10
Postnr: 4000
JaLLaM JaLLaM

Hej Gregeren,

Jeg har blot benyttet følgende hjemmeside til at finde ud af hvad det hedder:

http://www.altomhus.dk/viden/bindingsvaerk

Jeg ved ikke hvad man kalder skelettet i et træhus/bjælkehytte, men det er det jeg mener.
Det er et kolonihavehus, og der er ca. 170 cm til loftet i det nuværende hus.

Vi skal ikke have ophold i fyrringsperioden.

Vh. Jacob

 

KSC
KSC
Indlæg: 245
Postnr: 8000
KSC KSC

Det du linker til er bindingsværk - altså en kombination af tømmer og mursten! Det er nok en stor omgang for “gør det selv folket”.

Hvor mange punkter der skal til kommer an på, hvordan huset er udformet?  Men der går nok hurtig et til pr. 1,5 m2

Gregeren.

Hvad er bygningsreglementets krav til isolering af kolonihavehuse? Eller krav til lofthøjde?

/K

Rantzau
Rantzau
Indlæg: 804
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Kolonihaver er ofte på lejet grund med særlige krav til husene og benyttelsen.

Inden du overhovedet går i gang, bør du kontakte bestyrelsen for haveforeningen som har et regelsæt der tydeligt indikerer mulighederne.

Bemærk også at mange haveforeninger lukker for vandet i vinterhalvåret, og dagrenovation i samme periode er lukket eller stærkt reduceret.

Regelsættet indeholder som regel også retningslinjer for overnatninger i husene. 

Kolonihavehuse behøver ikke overholde bygningsreglementet da de ikke kan godkendes til beboelse, men derfor kan det godt være fuldt lovligt at overnatte i et kolonihavehus.

JaLLaM
JaLLaM
Indlæg: 10
Postnr: 4000
JaLLaM JaLLaM

KSC: Godt nok vildt med én stolpesten pr. 1,5 m2. Det vil betyde 30 stolpesten! Lige nu står det ca. 25 m2 store hus på 6 stolpesten og har stået der siden '75. Det betyder selvfølgelig ikke det ville stå meget længere, hvis jeg lod det være ;'D
Hvad hedder træskelettet egentlig, hvis ikke det hedder bindingsværket?


Rantzau: Regelsættet fra haveforeningen er meget begrænset: Højst 4 m i højden, 1,5 m til skel... Tegninger skal godkendes af kommunen. Resten omhandler VVS og vedligeholdelse.


Er det egentlig okay at ligge fliser under huset som beskyttelse mod gnavere? I "Gør Det Selv" forslår de grus eller småsten, men nu jeg har en masse fliser jeg alligevel skal af med, kan jeg vel benytte disse?

Vh. Jacob

 

njord
njord
Indlæg: 5736
Postnr: 7120
njord njord

Når du nu skal bygge et hus fra grunden, så vær lidt smart og anvend nogle gode mål.... Fx en højde i rummene på 2,4 meter, det svarer jo også til en standard plade du rejser i dine vægge. Desuden giver det masser af luft i rummet.    

Jeg ville overveje om ikke det var oplagt at lave lofttil kip da det gover mulighed for hems og en masse volumen i rummene...

Drop bitumen taget og lave det med hvadsom helst andet.... Fx tagpap eller tagplader i stål eller eternit. Det er alle lette tage der holder på en helt anden måde og klæder huset langt bedre.



MVH Njord
KSC
KSC
Indlæg: 245
Postnr: 8000
KSC KSC

Hej, 

Det er svært at estimere, hvor mange punkter der skal være når der ikke er nogle tegninger. Men hvis det gamle kunne stå på seks så har du jo det som rette snor.

Rantzau.

Kolonihave huse ligger også under byggereglementets bestemmelser! Dog med en lang række undtagelser, men tekniske installationer er ikke undtaget - herunder afløb, vand, el osv. Dette har intet med at gøre om det kan “godkendes til beboelse” - det kan din garage heller ikke, men den ligger stadig under bygningsreglementet.

/K

JaLLaM
JaLLaM
Indlæg: 10
Postnr: 4000
JaLLaM JaLLaM

Njord:  Vi regner med at købe hus og have i nærmeste fremtid, så vi satser primært på bare at bygge kolonihavehuset billigt, og sælge det til den tid (ca. 5 år). Bitumen koster en tredjedel af tagpap, og jeg tør ikke gætte på hvad et ståltag koster. Lige meget hvad jeg bygger huset i, om det så er diamantstøv og platinium, kan jeg ikke sælge huset for mere end den maks m2 pris kolonihavereglementet sætter. 

Hvis jeg bygger 2,4 m i højden og derefter bygger hems, giver det vel ikke mere luft i rummet?! Jeg vil bare gerne kunne stå op, og jeg er 191 cm. Er der andre fordele ved at have højt til loftet?

KSC: Jeg synes bare det er mærkeligt jeg ikke kan finde nogle retningslinjer for konstruktionerne i træhuses bærende elementer. I en byggevejledning til et andet træhus benyttede de 12 stolpesten til 17 m2. Og ja, kan sagtens se det er svært at estimere uden tegninger, men det er jo lige netop dér problemet er. Skal jeg bare lave en tegning ud fra min fantasi? Uden retningslinjer har jeg jo ingen forudsætninger for at vide hvor mange stolpesten der skal til, hvor mange reglar der skal til i vægge, gulv og loft, og hvor tykke disse skal være. Ellers må jeg jo lige prøve at forhøre mig i haveforenings bestyrelse. Kan være de ved lidt fra andre husbyggere i foreningen 

Vh. Jacob

 

Gregeren
Gregeren
Indlæg: 2199
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Det koster jer ikke mere at bygge 2,4m højt vs. 2m. Da mange plader mv. har målene 2,4. I kommer bare til at save 40cm af en masse byggematerialer. Spild.

Bitumen er ikke et tag i kan bruge, da det ikke er 100% vandtæt. 

Så skal i alligevel have et undertag, og så kan i ligeså godt lave tagpap på rug brædder eller krydsfiner, som ikke kræver undertag. Det bliver ikke dyrere.

Kig på hvad tagkrydsfiner el. brædder samt tagpap koster i jem og fix, det er det bedste tag du kan lave når det skal være billigt.

Elektronikteknikeren
JaLLaM
JaLLaM
Indlæg: 10
Postnr: 4000
JaLLaM JaLLaM

Ja, det kan jeg da godt se! Tusind tak

Hvad med fliserne under huset? Giver det mening?

 

JaLLaM
JaLLaM
Indlæg: 10
Postnr: 4000
JaLLaM JaLLaM

Hej igen.

Så har jeg lavet en skitse til byggeriet der bliver 9800x3800 mm. Det skal være billigt, men selvfølgelig velbygget og kun benyttes om sommeren (derfor jeg har udeladt fugtspærre, men ønsker god ventilation i stedet).

Fundament: 110x130x800 mm stolpesten for hver 1,5 m2. Fliser under hus og volierenet langs husets kant der er 100 mm over jorden.

Gulv: Impregneret ramme med 100x100 mm stolper i kanten og 45x95 mm reglar langs længden af huset med 600 mm afstand. Nederst -> øverst: Volierenet -> vindpap -> 95 mm isolering -> 10 mm OBS plader -> laminat/vinylgulv

Vægge: 45x95 mm reglar med 600 mm afstand i bredden og 800 mm i højden. Udefra -> inde: 9 mm beklædningsplader -> 10 mm afstandslister på rammen -> vindpap -> 95 mm isolering -> Gipsplader? (måske vådrums-?)/spånplader?/krydsfiner?

Tag: 45x95 mm reglar som spær med 600 mm afstand, støttet af topdragere på 45x195 mm og støttestolper mellem disse på 100x100 mm. Vinkel på tag er 15 grader. I hver ende af huset støttes topdragere af tre 45x95 reglar (rester tænker jeg). Øverst -> nederst: 12 mm tagkrydsfiner beklædt med tagpap -> isolering -> Gipsplader? (måske vådrums-?)/spånplader?/krydsfiner?

Som I kan se er jeg stadig lidt i tvivl om nogle ting. Kunne godt tænke mig at bruge gipsplader til beklædning indendørs, da de er billige og nemme at arbejde med, men er bange for de suger for meget fugt til sig. Spånplader er mit sekundære valg og sidst krydsfiner. Hvad er jeres mening?

Beklædningspladerne går kun lige præcis op og dækker isoleringen og lige præcis ned og dækker de nederste reglar der hviler på rammen. Det er simpelthen den størrelse de kommer i. Er det godt nok?

Jeg er også lidt i tvivl mht. kuldebroer, da reglarne i huset kun har isolering mellem sig. På den anden side skal huset jo kun holde varmen ude, er det så ikke fint?

Hvordan ser byggeriet ellers ud?

Vh. Jacob

 

JaLLaM
JaLLaM
Indlæg: 10
Postnr: 4000
JaLLaM JaLLaM

Jeg skal måske lige tilføje at det ikke vil være den endelige opsætning af reglar i vægge, da der selvf. skal gøres plads til vinduer og hoveddør

 

Vil du være med? Log ind for at svare.