Jordforbindelse til opvaskemaskine

Jeg skal installere en opvaskemaskine i mit køkken, men har fundet ud af, at der ikke er jordforbindelse i stikkontakterne. Der er jordforbindelse i de andre rum, og også ledningerne til jord i stikkontakterne i køkkenet, men forbindelsen er åbenbart afbrudt et sted på vejen. Mit spørgsmål er derfor: hvor vigtigt er det, at der er jordforbindelse til opvaskemaskinen? Kan man leve uden? Eller er det farligt, fx brandfare el.lign.?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

ikke usædvanligt at der kan komme overgang i en opvaskemaskine og så får du et gevaldigt rap over nallerne så jo den er vigtig.....

Opvaskemaskine er en af de maskiner som der har været krav til jordforbindelse i rigtig mange år. Så det er meget vigtig. 

Men du skal vel heller ikeke montere den på den almindelige lysgruppe. Det vil sjældent være ok med hensyn til at få sikringer til at holde. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du bor til leje, skal du have fat i udlejer og få det udbedret. Er det dit eget, må du selv punge ud, og få fat på en trikker til at finde fejlen og udbedre den.

Nogle gange er det så simpelt som en stikkontakt hvor PE kablet ikke er ført videre, så du kan starte med at inspicere alle dine kontakter for korrekt tilslutning på bagsiden.


 

Det er nok nemmere at afmontere midt i installation imellem køkken og sikrings gruppe. Der måles så om der er forbindelse er der går man nærmere køkken igen midt i. Samme procedure. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Opvasker, vaksemasine og tørretumbler er nogle af de ting jeg ikke ville sparer en jordforbindelse på. Andre ting er jeg ikke så pylret med.

Som andre skriver kan det være en nem operation at lave en jord.

Alternativt kan man lave et jordspyd udenfor og en ledning gennem muren. Sådan er det gjort her, for mange år siden, da lille mor ville have vaskemaskine. Det så også det eneste sted den her gamle installation er nogenlunde tidssvarende. resten er stof ledninger og tvivlsomhed.

Men det dækker så også lige de 3 apparater, med deres egen gruppe. 

Men det er elektriker arbejde, og burde ikke koste så meget igen.

Annonce

Tror der står rigtig mange hvidevarer i danske hjem, hvor de ikke er jordforbundet. Af den simple årsag, at forbrugeren bare har sat det medfølgende chukostik i kontakten. Og så er der ingen jordforbindelse.

Så husk lige at skifte stikket til et dansk jordstik, hvis det er chukostik.

Okay, jeg tror jeg får en elektriker til at kigge på det. Tusind tak for jeres svar!

henrikh29 skrev den 06-09-2018 22:08:36

Tror der står rigtig mange hvidevarer i danske hjem, hvor de ikke er jordforbundet. Af den simple årsag, at forbrugeren bare har sat det medfølgende chukostik i kontakten. Og så er der ingen jordforbindelse.

Så husk lige at skifte stikket til et dansk jordstik, hvis det er chukostik.

En bedre ide er at udskifte stikkontakterne hvor hvidevarer tilsluttes til Schuko-typer. Så virker det altid, også når du skifter en maskine ud.


Bent Andersen skrev den 07-09-2018 21:30:26

En bedre ide er at udskifte stikkontakterne hvor hvidevarer tilsluttes til Schuko-typer. Så virker det altid, også når du skifter en maskine ud.


 Enig, og det er jo endda lovligt nu.

Har selv købt en Schuko stikdåse, der så bruges til vor kaffemaskine og elkeddel. Stikker på denne er så udskiftet med dansk jordstik, så der føres jord fra stikkontakten ud til elapperaterne. 

Men som du skriver vil det også være en  god ide, at skifte selve vægkontakten, der skal forsyne f.eks. en opvasker med en schuko, så passer stikket på opvaskeren direkte.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis