Skift af varmelegeme - pakning sidder fast

EsbenSloth
EsbenSloth
Postnr:
EsbenSloth EsbenSloth

Hej,

Jeg er gået igang med at skifte varmelegeme på min vaskemaskine, hvilket er gået rigtig godt indtil nu. Men nu sidder det simpelthen fast. Læste i en anden tråd, at det var ok at bruge noget vold, men uanset hvor meget vold jeg bruger, så kommer det ikke fri. Det lader til at være pakningen der sidder fast. Har prøvet at skære i det, men kan ikke komme ordentlig til.

Har I nogle idéer til hvad jeg kan gøre for at få det ud? Her er lige et billede af situationen.

Tak på forhånd.

Esben.

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Normalt så løsner man kun møtrik i midten tæt på helt, for pakningen skal følge med ud. Du er nu kommet til det punkt hvor "sløjfen" i varmelegeme rammer pakning. 

Lidt ind igen, en møtrik skrues lidt på skruen så du kan rykke i den og så du ikke taber skruen ind i maskinen. og så lirkes pakning løs hele vejen rundt med skruetrækker og bagefter lirker du den ud ved at vrikke og trække med med SKRUEN 

Du kan se på det nye varmelegeme hvor meget du ødelægge. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
EsbenSloth
EsbenSloth
Postnr:
EsbenSloth EsbenSloth

Hej Erik,

Tak for svar. 

Jeg har prøvet at gøre som du siger, med at skrue møtrikken tilbage på og så prøve at løsne. Jeg kan dog stadig ikke få pakningen fri, uanset hvor meget jeg lirker og vrikker omkring pakningen.

Esben

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Prøv at skubbe varmelegemet helt på plads igen, sæt møtrikken på, men kun så den er skruet på gevindet med et par omgange, dvs løst, med luft bag til mod flangen. Så tager du en hammer, og slår på møtrikken med passende kraft, til gevinddelen bliver til at slå ind. Herefter prøver du at afmontere igen.

Elektronikteknikeren
ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Det slag med hammer kan ganske rigtigt godt slå kilen i pakning fri. Bagefter lirker du hele vejen rundt med skruetrækker på pakning så må den gi sig.  

m.v.h. Erik
EsbenSloth
EsbenSloth
Postnr:
EsbenSloth EsbenSloth

Ja, slog møtrikken ind helt fra start. Og har gjort det flere gang igen, men det gør lige godt. Pakningen er virkelig trykket godt ind. Man kan ikke bruge noget eddike eller olie til at få pakningen til at glide lidt bedre? Eller vil jeg bare ødelægge noget?

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Så tag fat i kanten af selve gummi pakningen med en polygrib eller knib tang. Så komer den lidt skævt ud og du skal ikke løsne alt fastgroning på en gang. Det gør ikke noget du ødelægger den, da der sidder en på det nye varmelegeme. 

Når man sætter gummipakninger på hjælper det med opvaskemiddel eller shampo. Men deter jo ikke let at få til at glide ind hvor det gavner. 

m.v.h. Erik
Vil du være med? Log ind for at svare.