Jordspyd og markise

Hej. 

Jeg har købt hus og der er en markise med motor.  Jeg ser nu at der er et jordspyd som går hen til el dåse hvor markisen også er tilsluttet.  

Mit spørgsmål er så:

Hjælper jordspyd overhoved? Jeg går ud fra at hvis lynet slår ned så taget motor ikke skade  

Kan jeg fjerne det? (Jeg hader synlige ledninger i stuen)

Eller er det dumt at fjerne det?

På forhånd tak



9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

At markisen er tilsluttet samme boks er irrelevant. Hvis jordspyddet er nødvendigt må du leve med det, det har intet med markisen at gøre. Det kan kun en elektriker afgøre.


Jordspyd redder ikke markise ved lynnedslag. Hader du synlige ledninger så må den jo skjules. f.eks.ved at fiske den op i hulmur. 

Hvis det har interesse må du vise et billede og derefter kommer jeg med anvisning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jordspyddet bliver jo også sandsynligvis brugt til resten af huset, så hvis du fjerner det så fjerner du også jord forbindelsen til feks komfur, stikkontakter.
Prøv så at lade en gryde spagetti koge over på komfuret og se hvad der sker, når der løber vand ned i det   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej igen.

Er det rigtigt forstået at jordspydet som er koblet på en stikkontakt gælder for jord til alt strøm i huset? Og har alle huse et jordspyd? Dvs at når man har en stikkontakt med jord så fiser jord kabel hen til jordspyd.  

P.s. Jeg aner intet om el så bær over med mig og mit sprog. 

Annonce

Det er ikke alle huse der har jordspyd, men mange ældre huse har, da de oprindeligt ikke var født med "jord". Det er først i de seneste 20-30 år at man har udbredt brugen af jord i den almindelige installation.

Jord "funktionen" virker ved, at du feks har en overgang i dit komfur fra en strømførende del og ud på stellet. Hvis der så ikke var en jordforbindelse, og du kommer og rører ved komfuret, så er det dig der skaber jordforbindelsen, og dermed får strømmen igennem dig.
På samme måde som et elektrisk hegn. Der hænger tråden bare med strøm på, og først når du rører (eller tisser !) på tråden så skabes der jordforbindelse og strømmen løber. Af samme grund kan en fugl sagtens sidde på tråden(sågar højspændingsledninger) uden at mærke strømmen.
Så jordledningen/spyddet virker som en sikkerhed for at du ikke får strømmen igennem dig med at den løber "sikkert" ud i jorden, hvis der er en overgang til stel.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 05-09-2018 13:36:17

Det er ikke alle huse der har jordspyd, men mange ældre huse har, da de oprindeligt ikke var født med "jord". Det er først i de seneste 20-30 år at man har udbredt brugen af jord i den almindelige installation.

Alle huse har et jordspyd så vidt jeg ved.
ved nyere installationer er jordspydet blot ikke synlige da jordspydet er gravet ned og derved  under jord/belægning. Kablet er da ført ind gennem sokkel sammen med stikledning, antenne etc. Til tavlen hvor der sidder en skinne hvor alle jordledere fra installationskabler i huset forbindes.
Der er ikke en leder til jord i stikledning fra el nettet, de indeholder kun N og L1-3.

Det er bestemt ikke alle huse der har et jordspyd, da det ikke har været et krav før i tiden. Du må ikke hænge mig op på årstal, men mener at det først er 80-90'erne at man begyndte at bruge jord i almindelig beboelse(altså 230v installationer),
Jeg bor i et hus fra 1956, og her er der ingen jord ført rundt i stuer, køkken og værelser, men kun i kraft installationen (komfur og tidligere oliefyr). Det betyder at jeg har lavet flere jordspyd for at kunne få feks udendørs lys mere "moderne".  
Så man kan ikke gå ud fra at der altid er det. Når det så er sagt så har du helt ret i at der ikke kommer en jord med ind i stikledningen.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
hej Henrik

Helt enig, læste blot teksten “Det er ikke alle huse der har jordspyd, men mange ældre huse har,” at du mente det kun er ældre huse der har jordspyd hvis dette var eftermonteret ved senere integrering sf jord i stikkontakter.

God aften!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis