Køl/frys stopper periodisk med at køle

Hej! Jeg har et 11 år gammelt Samsung (RSE8KPUS) side-by-side køleskab, som altid har kørt super stabilt, men er nu pludselig begyndt at drille. I fredags begyndte temperaturen for køleskabsdelen at blinke, den stod på 4c, det jeg har sat den til, men temperaturen i køleskabet var meget højere kunne jeg mærke, jeg målte den til ca. 15c. Fryseren målte jeg til ca. -5c, selvom den er indstillet til -19c. Jeg kunne høre at kompressoren ikke kørte. Jeg åbnede så ind til afrimeren i køleskabedelen, der havde jeg læst at afrimeren på flere af Samungs modeller havde problemet med at de isede til. Det var den også her, det hele var iset til. Jeg fik optøet isen, tændte for køleskabet, de første ca. 5 min. var den helt stille, og så tændte kompressoren. Temperaturen faldt igen, både i fryseren og køleskabet. Næste morgen var temperaturen helt normal igen. De næste par dage tog jeg nogle kontrolmållinger i både frys og køl, kompressoren kørte periodevist, og alt var fint, lige indtil i dag, hvor jeg kunne mærke at køleskabet var for varmt igen, og kompressoren kørte ikke. Fryseren målte jeg til -6c og køleskabet til 16c. Nu har jeg så endnu engang slukket og tændt for køleskabet, 5 min. så startede kompressoren igen, og er begyndt at køle, temperaturen falder i både frys og køl, kan jeg måle.

Nogen der har en idé til hvad der er galt?

Det virker jo som om at kompressoren køler fint nok, det er bare ikke altid den starter op.

Og lige et ekstra spørgsmål, køleskabet er af twincool typen, burde den så ikke have separat kompressor for køl og frys? Jeg kan kun se én kompressor.

Mvh. Brian


Hej! Jeg har et 11 år gammelt Samsung (RSE8KPUS)... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Brian

Jeg var simpelthen nødt til at lave en profil herinde da jeg læste dit indlæg. Jeg har nøjagtigt samme model Samsung Køleskab som dig og den er netop også begyndt på de samme symptomer. I går aftes kan jeg se at temperaturen stod og blinkede og at køleskabet ikke føltes så kold indeni.

Jeg har så tjekket al ledningsføring omkring dørene for at se om der skulle være noget der sad løst og seneste har jeg kigget til kompressoren. Dog synes jeg ikke det ser ud til at der er noget synligt galt. 

Jeg har netop haft den slukket og tændt igen og som dig ser jeg nu andre tal på displayet. Frys: -18 som indstillet. Køl: 16.. Jeg har haft den kørende i 5 min nu og selvom det lyder som om at den kører så ser jeg ikke at temperaturen falder. Hvor hurtigt gik det for dig?

Du nævner også en afrimer for køleskabsdelen. Jeg har forsøgt at google det, men jeg kan ikke rigtigt se hvor den er placeret. Kan du evt hjælpe?

På forhånd tak

P.S. je_ns super fint med dine bud på nyt køleskab. Bliv endelig ved for det kan være det ender der, men jeg har i sagens natur samme problemer som brian med at finde de rette mål til vores indbygning. 

Mht dit problem Brian, så kunne det godt lyde til at det var start relæet der driller.. Tjek evt denne video jeg har fundet på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=MUWe0gIqH48

Mvh Chris

Jens, det behøver ikke være et Samsung, jeg er åben for alle andre mærker. Men den Samsung på 71,6 kunne måske godt være interessant, den anden er målt uden dørene, den er 73,4 dyb. Jeg overvejer også lidt Siemens IQ500, separat køl og frys, men den samlede bredde ville så betyde en ombygning af køkkenet der hvor køleskabet står.

Jeg håber at kunne få repareret min Samsung nu, så jeg har lidt mere tid til at finde en løsning, ombygge køkken eller dørkamme, så jeg ikke en anden gang står med det samme problem igen.

Hej Chris! Det var da godt nok pudsigt, så der er andre end mig der stadig har dette gamle køleskab.

Mht. din kompressor, så skal den blive varm, men om din er mere varm end normalt, det er svært at sige.

Jeg har set din video om relæet, jeg forstår det som om at hans problem er at det hele tiden står og klikker, starter og stopper kompressoren, det gør min ikke, men derfor kan det godt være relæet alligevel. Umiddelbart synes jeg selv det virker mest som om det er afrimeren der er stået af.

Her til aften har jeg skilt køleskabet ad igen, og minsandten om det hele ikke var iset til igen. Nu har jeg så endnu engang optøet isen, og wupti, så køler både fryser og køleskab igen. Den har stået tændt 2-3 timer nu, og køleskabet er allerede nede på 8.4c.

Chris, en anden ting, har du styr på hvordan man kan se om afrimeren er slået til eller fra? I manuallen står det ikke særligt tydeligt:

Filter Indicator:

... Indikatoren slukkes ved at trykke på knapperne Ice Type/Ice Off og Child Lock samtidigt i 3 sekunder.

Længere nede står der så:

Når der trykkes på knapperne Ice Type/Ice Off og Child Lock i 3 sekunder, slås antikondensationsfunktionen fra.
Hvis der opstår kondensation omkring is- og koldtvandsmaskinen eller Beverage Station minibaren, skal disse knapper atter trykkes ned i 3 sekunder. Lampen tændes, og antikondensationsfunktionen slås til.

Men det er jo samme knapkombination som når man skal slå filteradvarselslampen fra, og der er ikke en lampe der viser status for antikondensationsfunktionen. Forvirrende.

Annonce

Hej Brian

Nej det med afrimeren har jeg ikke styr på. Har aldrig tænkt over den og har aldrig brugt de 2 knapper. (Før nu selvfølgelig :-) - hvor den ikke gjorde andet en at give en lyd. Man kan ikke se om den har slået noget fra hos mig heller.

Du skriver at du har skilt køleskabet igen, men hvor er det du ser isen henne? Er det i køleskabet og i så fald hvad skal jeg skille ad for at tjekke det?

Pft

Chris

Chris, hvis du endnu ikke fået åbnet ind til afrimeren i køleskabet, så prøver jeg lige at forklare det her:

Alle de hylder og skuffer der er under pålægsskuffen, dem tager du ud. Du skal så fjerne din CoolSelect Zone, den holdes fast af to skruer i toppen. Skruerne er dækket af to små plastiskskjolde, dem fjerner du ved at sætte end flad skruetrækker ind i bunden af dem, og så skubber dem op. Nederst i køleskabet er der en hvid halvgemsigtig plade, hvor der står Pull Up, det gør du og hiver den så af oppe i toppen. Bagved er der en vandbeholder som holdes fast af to skruer. Du fjerner skruerne og skubber vandbeholderen til siden. Lige over der hvor CoolSelect Zonen sad, er der to større skolde med nogle udluftningsriller i, dem fjerner du. Fjern så de to skruer der kommer til syne bag. Længere nede er der to skruer mere, fjern dem, de sidste to skruer du skal fjerne side ned hvor vanddunken sad. Nu kan du fjerne hele det store hvide plastikskjold, og bagved finder du afrimeren og vist nok også selve køleelementet. Du kan risikere at skjoldet er frosset fast i bunden hvis der er meget is, så brug evt. en hårdtørrer på selve skjoldet for at tø isen op. Pas også på de tre stik der sidder bag toppen af skoldet, dem skal du afmontere.

Du må meget gerne melde tilbage hvordan din situation udvikler sig.  

Jeg er ikke helt sikker, men når afrimeren (og køleelementet??, er det bygget sammen til ét element, det tror jeg) er helt iset til, så er temperatursensoren (sort sensor med en gul ledning) også helt iset til, der er så meget is omkring at man slet ikke kan se sensoren. Så tænker jer, måler den så ikke helt forkert, hvis den er helt dækket til af is, måler den så ikke temperaturen til at være rigtig kold i køkeskabet, og derfor mener den ikke det er nødvendigt at køre mere. Lyder det helt forkert?

Hej Brian

Det er super med beskrivelsen. Jeg har et tidligt møde i morgen, så jeg vil ikke lige gå i gang med det nu. Jeg prøver det af i morgen og så vender jeg lige tilbage til dig :-)

Mht sensoren, så synes jeg også det lyder plausibelt. Jeg har dog ikke selv set hvordan det ser ud hos mig endnu med sensoren, så jeg tjekker det også lige i morgen.   

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis