Køl/frys stopper periodisk med at køle

BLN
BLN
Postnr: 2670
BLN BLN

Hej! Jeg har et 11 år gammelt Samsung (RSE8KPUS) side-by-side køleskab, som altid har kørt super stabilt, men er nu pludselig begyndt at drille. I fredags begyndte temperaturen for køleskabsdelen at blinke, den stod på 4c, det jeg har sat den til, men temperaturen i køleskabet var meget højere kunne jeg mærke, jeg målte den til ca. 15c. Fryseren målte jeg til ca. -5c, selvom den er indstillet til -19c. Jeg kunne høre at kompressoren ikke kørte. Jeg åbnede så ind til afrimeren i køleskabedelen, der havde jeg læst at afrimeren på flere af Samungs modeller havde problemet med at de isede til. Det var den også her, det hele var iset til. Jeg fik optøet isen, tændte for køleskabet, de første ca. 5 min. var den helt stille, og så tændte kompressoren. Temperaturen faldt igen, både i fryseren og køleskabet. Næste morgen var temperaturen helt normal igen. De næste par dage tog jeg nogle kontrolmållinger i både frys og køl, kompressoren kørte periodevist, og alt var fint, lige indtil i dag, hvor jeg kunne mærke at køleskabet var for varmt igen, og kompressoren kørte ikke. Fryseren målte jeg til -6c og køleskabet til 16c. Nu har jeg så endnu engang slukket og tændt for køleskabet, 5 min. så startede kompressoren igen, og er begyndt at køle, temperaturen falder i både frys og køl, kan jeg måle.

Nogen der har en idé til hvad der er galt?

Det virker jo som om at kompressoren køler fint nok, det er bare ikke altid den starter op.

Og lige et ekstra spørgsmål, køleskabet er af twincool typen, burde den så ikke have separat kompressor for køl og frys? Jeg kan kun se én kompressor.

Mvh. Brian

larsen56
larsen56
Postnr:
larsen56 larsen56

Diit samsung har tjent dig fint i 11 år, skift til nyt.

Laverere strømforbrug og bedre køling, sommeren har taget livet af det.

BLN
BLN
BLN BLN

Tak for rådet, det var ikke helt overraskende at jeg har fået sådan et svar.

Men problemet er bare, at vi ikke kan undvære et køl/frys med ismaskine, og et alm. kombi køl/fryseskab kan ikke fås med ismaskine, og ingen af de amerikaner køleskabe der sælges i dag har samme mål som vores nuværende, jeg kan i hvert fald ikke finde et. De er meget dybere end vores. Vores har samme dybde som et alm. nordisk køleskab, men er både højere og lidt bredere end et alm. amerikaner køleskab. Det bliver alt for dybt til at kunne stå der hvor vores nuværende står nu, det kan ikke gøres uden at lave køkkenet om, og det vil jeg helst undgå lige nu.

larsen56
larsen56
Postnr:
larsen56 larsen56

Ved det godt, har været igennem sammen prøvelse.

Fandt mit specelle køleskab det sidst mulige sted i Bilka, men det passede.

Søg og du vil finde, hvis du er helt håbløs, skriv målene og jeg bruger lidt tid på det.

BLN
BLN
BLN BLN

Det må du meget gerne, tak, men jeg tror det bliver svært. Tro mig, jeg har brugt en masse tid på det i weekenden. Men “hullet” det nuværende står i, det måler 99x191,5x60 cm, så det er desværre kun den plads der er til det nye. Lågerne på det nuværende rager ud over de 60 cm, det er fint nok, men 10-15 cm mere end det vil blive for meget.  

je_ns
je_ns
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Nu kender jeg ikke sådan en Samsung og ved ikke hvilken kompressor det er udstyret med.

Men det kunne jo lyde som om det var startrelæet, i kompressoren der er defekt, de plejer ikke at være så dyre, og er nemme at skifte. link google

En anden ting er hvorfor det iser til, det skal du jo også have løst.

Hellere eje, end at leje.
BLN
BLN
BLN BLN

Startrelæet ja, det kunne måske godt lyde som om det kunne være det. Men her til morgen, efter jeg har haft det slukket igen i går aftes, så målte jeg frys til -18c og køl til 13,5c, så nu er det kun fryseren der køler. Display siger -19/16. Andre gange har display vist -19/4, men når jeg så har haft slukket, så vises den rigtige temperatur, den temperatur jeg selv måler, og så kører den langsomt ned i temperatur. Så det er underligt, at den nogle gange viser rigtigt i displayet, og andre gange helt forkert. Kunne det mon i stedet lyde som styringsprintet?

BLN
BLN
BLN BLN

Tak for alle de køleskabe du har fundet. Dem havde jeg dog kigget på, problemet med dem er dybden. Mit måler 65 cm, det er inkl. dør men ekskl. håndtag. Noget af det mindste man kan få er LG’s på 73,8 cm. Det vil ikke være specielt kønt at det rager så meget ud, men vi kunne måske leve med det. For at få så dybt et køleskab ind i huset, så skal hoveddøren pilles af, men endnu værre er det, at en dørkam et andet sted skal afmonteres helt. Der er vist ingen nem løsning på mit problem. :/

CCDK
CCDK
Postnr:
CCDK CCDK

Hej Brian

Jeg var simpelthen nødt til at lave en profil herinde da jeg læste dit indlæg. Jeg har nøjagtigt samme model Samsung Køleskab som dig og den er netop også begyndt på de samme symptomer. I går aftes kan jeg se at temperaturen stod og blinkede og at køleskabet ikke føltes så kold indeni.

Jeg har så tjekket al ledningsføring omkring dørene for at se om der skulle være noget der sad løst og seneste har jeg kigget til kompressoren. Dog synes jeg ikke det ser ud til at der er noget synligt galt. 

Jeg har netop haft den slukket og tændt igen og som dig ser jeg nu andre tal på displayet. Frys: -18 som indstillet. Køl: 16.. Jeg har haft den kørende i 5 min nu og selvom det lyder som om at den kører så ser jeg ikke at temperaturen falder. Hvor hurtigt gik det for dig?

Du nævner også en afrimer for køleskabsdelen. Jeg har forsøgt at google det, men jeg kan ikke rigtigt se hvor den er placeret. Kan du evt hjælpe?

På forhånd tak

P.S. je_ns super fint med dine bud på nyt køleskab. Bliv endelig ved for det kan være det ender der, men jeg har i sagens natur samme problemer som brian med at finde de rette mål til vores indbygning. 

CCDK
CCDK
Postnr:
CCDK CCDK

Forresten så er min kompresser meget varm, men det er måske normalt når den kæmper med at køle?

BLN
BLN
BLN BLN

Jens, det behøver ikke være et Samsung, jeg er åben for alle andre mærker. Men den Samsung på 71,6 kunne måske godt være interessant, den anden er målt uden dørene, den er 73,4 dyb. Jeg overvejer også lidt Siemens IQ500, separat køl og frys, men den samlede bredde ville så betyde en ombygning af køkkenet der hvor køleskabet står.

Jeg håber at kunne få repareret min Samsung nu, så jeg har lidt mere tid til at finde en løsning, ombygge køkken eller dørkamme, så jeg ikke en anden gang står med det samme problem igen.

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Samsung køl/frys, temperaturen svinger!
    Hårde hvidevarer
  2. Frys
    Lav-Computer
  3. Samsung side-by-side køler ikke.
    Hårde hvidevarer
  4. Håndtag på Samsung side by side
    Hårde hvidevarer
  5. Samsung RSE8K køle/frys
    Hårde hvidevarer