Yanmar 3 gm

Hej jeg har en yanmar 3 GM som jeg har lidt problemer med.

Pludselig mens jeg lå i indsejlingen begyndte den at ryge og ville ikke trække i lave omdrejninger. 

Det den gør er, ryge eller går ud i lave omdrejninger. Røg og diesel ud af udstødningen ved lave omdrejninger. Motoren lyder rigtig fin med gas så der er ikke noget 

galt med cylinder ventiler mv. Jeg har fået at vide at det kunne være snavs i regulariteten. Der er skiftet filter og det er ikke vand i diselolien. Hvad tænker i det kunne være??

Mvh Torben

Hej jeg har en yanmar 3 GM som jeg har lidt... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja vand i olien, og måske for høj oliestand.

Men jo nok ikke så sandsynligt at det er der problemet er, men ment at tjekke, så det kan udelukkes.


Vi prøver igen, i morgen --
Speedway skrev den 05-09-2018 09:48:53

Det vil jeg forsøge, det med at finde ud af hvilken cylinder det er galt med!

Dysserne er afprøvet og fejler ikke noget!

Jeg tænker meget over det med udstødningen, hvis der er forbindelse mellem udstødning og vandkammer pga slidtage. Jeg har en ide om, at den lyder mere hul end den plejer ud af udstødningen, men måske ren indbildning

Mvh Torben



 Ja ok med dyserne. Der er så den mulighed du har en defekt på vippetøjet til en indsugningsventil. Det kan være et knækket vippetøj,  stødstang der er hoppet af eller er bøjet, ventilløfteren der træder på knasten eller ligefrem en ødelagt knast. Den med knasten kommer dog ikke normalt på en gang men de andre er mulige. Bed det er en indsugningsventil der ikke lukker op kommer der ikke ilt til forbrændingen til dieslen der sprøjtes ind så det bliver brændt af ude i udstødningen hvis den er varm nok. Problemet er dog at manifolden, der jo er vandkølet ikke burde blive så varm der går ild i blandingen. Men om ikke andet ligger der en pæn tynd film af uforbrændt diesel i dit kølvand.

Du kan lindre ventildækslet og tjekke når du forhåbentlig har fundet hvilken cylinder der halter.

Hul lyd i udstødningen, peger på for lidt vand i samme.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej alle lidt sent et svar, men nu er båden jo på land og vi har tid til at kikke på motoren. 

Vi ville engtlig tjekke om der kom lige meget diesel ud af de tre rør op til dysserne. Men da jeg har kunne høre, at den ikke lød som den plejer ud af udstødningen beslutede vi at tage remmen af vandpumpen og prøve at starte den nogle sekunder uden køling🤢 Wupti så køre motoren dejligt i tomgang mv😊

Så nu er spørgsmålet så, kan det skyldes en defekt udstødningsmanifol? Eller noget med hævereten eller er det en utæt topstykke🤢

Vi har taget udstødningmabifolen af  for nærmere undersøgelse og der er fugt ved den bagerste cylinder, den tættest på gearkassen. Både i udstødningen og i manifolen😊

Hvad tænker i?

Mvh Torben

Toppakningen ved bagerste cylinder. Uden vand (næsten) ingen problemer.


Finnband

Ja, formentlig kun pakning.


Finnband

Så må vi jo have toppen af, men hvad er entlig grunden til at den står af “saltvand”😊

Det kan skyldes flere ting. Dog næppe vandet. Den slags uheld sker - men sjældent. Det er bedst, at du får en professionel til at montere en ny pakning. Han kan gøre det med de rette tilspændings-momenter.


Finnband

Lyder rigtig, men jeg har monteret et par topstykker også med held. Det undre mug bare gang på gang, er noget der er spændt så hårdt sammen bliver utæt. Bare en tanke😊

Tja, måske er dit topstykke netop ikke "spændt så hårdt". Hvem ved ?


Finnband
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis