Yanmar 3 gm

Speedway
Speedway
Indlæg: 53
Postnr:
Speedway Speedway

Hej jeg har en yanmar 3 GM som jeg har lidt problemer med.

Pludselig mens jeg lå i indsejlingen begyndte den at ryge og ville ikke trække i lave omdrejninger. 

Det den gør er, ryge eller går ud i lave omdrejninger. Røg og diesel ud af udstødningen ved lave omdrejninger. Motoren lyder rigtig fin med gas så der er ikke noget 

galt med cylinder ventiler mv. Jeg har fået at vide at det kunne være snavs i regulariteten. Der er skiftet filter og det er ikke vand i diselolien. Hvad tænker i det kunne være??

Mvh Torben

Nitter
Nitter
Indlæg: 5934
Postnr: 7700
Nitter Nitter

Det kan ikke være regulatoren der er skyld i din motor nu går som beskrevet. For og komme en diagnose nærmere bliver jeg desværre nok nødt til at spørge dig om du kan starte motoren i kold tilstand nu ?

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Speedway
Speedway
Indlæg: 53
Postnr:
Speedway Speedway

Ja det kan jeg!

Det var en der arbejder med noget lignende dagligt det ment at det kunne være regulatoren.

Jeg kan se at min udstødningsmanifol ser trals ud set ude fra! Meget ruste som om der er en lekase. Tænker om det kan være det som er årsagen??

Speedway
Speedway
Indlæg: 53
Postnr:
Speedway Speedway

Jeg har fået prøvet dysserne af de fejler ikke noget glemt lige at nævne det😊

Nitter
Nitter
Indlæg: 5934
Postnr: 7700
Nitter Nitter
Speedway skrev den 04-09-2018 20:11:41

Ja det kan jeg!

Det var en der arbejder med noget lignende dagligt det ment at det kunne være regulatoren.

Jeg kan se at min udstødningsmanifold ser trals ud set ude fra! Meget ruste som om der er en lekase. Tænker om det kan være det som er årsagen??

 Ja ok. Regulatoren kan ikke gøre at motoren begynder at ose uden den tager en masse omdrejninger og det er er der jo ikke tale om.

Det er dejligt du kan starte motoren fra kold, for så har den næppe været kørt brandvarm.  ;-)

Umiddelbart nej til udstødningsmanifolden da det heller ikke kan gøre at motoren ryger eller den ikke kan trække ved lave omdrejninger. Det værste er der kan løbe vand i en/flere cylinder ved stilstand og så bliver motorolien uklar/brunlig/hvidlig. Det vil måske også kunne gøre starteren ikke kan trække motoren rundt ved start umiddelbart efter stop af motoren.

Lad mig lige høre, har du tjekket du ikke har noget siddende i/omkring skruen eller har kørt noget tov/garn omkring skrueakslen så det sidder og klemmer i stævnrøret ?

Hvordan går motoren uden skruen er koblet til, ryger den der ?

Hvad farve har røgen ?


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Speedway
Speedway
Indlæg: 53
Postnr:
Speedway Speedway

Vi har sd drev og den gør det jo i fri gear så det burde nok ikke have noget med om der sidder noget i klemme.

Den sejles jo dine ind i havn og efter en lille frokost sejlede vi ud og det kom pludselig.

Når jeg har motoren i gang, minder det lidt om en benzinmotor der ikke helt kan slæbe sig selv når den køre på 3 cylinder

Jeg er meget overbevist om at der er noget galt med med dieseltilførelsen på en eller andet måde. Tror det med at hvis der skulle være noget i klemme ville mærkes anderledes men man kan jo aldrig vide.

Hvad med de fjeder i pumpen, hvis en af dem er knækket eller lig??



Nitter
Nitter
Indlæg: 5934
Postnr: 7700
Nitter Nitter

Hvis du er overbevist om det er noget med "diesel tilførslen", vil jeg foreslå dig på skift at linde forskruningen på et dysserør af gangen oppe på dyssen. Så kan du nemt identificere hvilken cylinder der ikke er med. Omtalte fejl skulle dog "kun" bevirke at omtalte cylinder ikke får den mængde diesel som de andre to og dermed ikke er "med".

Teoretisk kan det godt være en fjeder over et pumpestempel der er knækket men jeg syntes ikke det skulle bevirke motoren direkte begynder at ose og slet ikke uden belastning. 

Du kan også knække en fjeder i dyssen men så vil motoren lyde meget metallisk når den går på grund af for tidelig tænding på pågældende cylinder. Jo flere omdrejninger jo mere metallisk lyd.

Prøv og se om du kan lokalisere på hvilken cylinder den "halter".    

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Speedway
Speedway
Indlæg: 53
Postnr:
Speedway Speedway

Det vil jeg forsøge, det med at finde ud af hvilken cylinder det er galt med!

Dysserne er afprøvet og fejler ikke noget!

Jeg tænker meget over det med udstødningen, hvis der er forbindelse mellem udstødning og vandkammer pga slidtage. Jeg har en ide om, at den lyder mere hul end den plejer ud af udstødningen, men måske ren indbildning

Mvh Torben



je_ns
je_ns
Indlæg: 4177
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Hvilken farve har røgen?

Hvordan der din motorolie ud, og passer oliestanden?


Hellere eje, end at leje.
Speedway
Speedway
Indlæg: 53
Postnr:
Speedway Speedway

Ja dejlig sort, men det vil jeg da lige kikke på igen, tænker du vand i olien

je_ns
je_ns
Indlæg: 4177
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Ja vand i olien, og måske for høj oliestand.

Men jo nok ikke så sandsynligt at det er der problemet er, men ment at tjekke, så det kan udelukkes.

Hellere eje, end at leje.
Nitter
Nitter
Indlæg: 5934
Postnr: 7700
Nitter Nitter
Speedway skrev den 05-09-2018 09:48:53

Det vil jeg forsøge, det med at finde ud af hvilken cylinder det er galt med!

Dysserne er afprøvet og fejler ikke noget!

Jeg tænker meget over det med udstødningen, hvis der er forbindelse mellem udstødning og vandkammer pga slidtage. Jeg har en ide om, at den lyder mere hul end den plejer ud af udstødningen, men måske ren indbildning

Mvh Torben



 Ja ok med dyserne. Der er så den mulighed du har en defekt på vippetøjet til en indsugningsventil. Det kan være et knækket vippetøj,  stødstang der er hoppet af eller er bøjet, ventilløfteren der træder på knasten eller ligefrem en ødelagt knast. Den med knasten kommer dog ikke normalt på en gang men de andre er mulige. Bed det er en indsugningsventil der ikke lukker op kommer der ikke ilt til forbrændingen til dieslen der sprøjtes ind så det bliver brændt af ude i udstødningen hvis den er varm nok. Problemet er dog at manifolden, der jo er vandkølet ikke burde blive så varm der går ild i blandingen. Men om ikke andet ligger der en pæn tynd film af uforbrændt diesel i dit kølvand.

Du kan lindre ventildækslet og tjekke når du forhåbentlig har fundet hvilken cylinder der halter.

Hul lyd i udstødningen, peger på for lidt vand i samme.     

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Speedway
Speedway
Indlæg: 53
Postnr:
Speedway Speedway

Hej alle lidt sent et svar, men nu er båden jo på land og vi har tid til at kikke på motoren. 

Vi ville engtlig tjekke om der kom lige meget diesel ud af de tre rør op til dysserne. Men da jeg har kunne høre, at den ikke lød som den plejer ud af udstødningen beslutede vi at tage remmen af vandpumpen og prøve at starte den nogle sekunder uden køling🤢 Wupti så køre motoren dejligt i tomgang mv😊

Så nu er spørgsmålet så, kan det skyldes en defekt udstødningsmanifol? Eller noget med hævereten eller er det en utæt topstykke🤢

Vi har taget udstødningmabifolen af  for nærmere undersøgelse og der er fugt ved den bagerste cylinder, den tættest på gearkassen. Både i udstødningen og i manifolen😊

Hvad tænker i?

Mvh Torben

finnband
finnband
Indlæg: 285
Postnr: 2670
finnband finnband

Toppakningen ved bagerste cylinder. Uden vand (næsten) ingen problemer.

Finnband
Vil du være med? Log ind for at svare.