Lægning af skifer-gulv med nivelleringssystem ?

Jeg skal have lagt et skifer-gulv (Alta-skifer) 30*60 cm klinker, som jo naturligt har ret forskellige tykkelser.

Er der nogen som har erfaring med at anvende fx RLS Tilefix nivelleringssystemer ? For at opnå en mere jævn overflade.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det afhænger meget af hvor uensartet skiferen er.  Den vil nok i store træk  passe hvor kilerne sidder, men jeg vil tro at der stadig er steder hvor der bliver kanter. Selv med meget lige skifer kan man få kanterne til at passe på 3 ud af 4  kanter men der vil næsten altid være steder  hvor en kant er højere eller lavere. Du kan jo prøve og lægge 3 - 5 stykker ud løst og med små plastik stykker løfte dem så de kommer så tæt på hinanden  som muligt.  Du skal ikke regne med at du med kilerne kan bøje fliserne  ,  der hvor kilerne sidder,  at du kan presse dem op/ned i nivaeu.   Det pæneste du kan gøre er ikke at lave fugen alt for lille. 


km

Tak -  Det lyder som en god fremgangsmåde - med natursten er det altid pokkers svært at få glat - men det accepterer vi.  Fruen vil dog gerne have små fuger - så det skal lige forhandles lidt
Blot det et få justeret dem lidt på plads, vil give et bedre resultat.

De instruktioner og videoer jeg har set - er alle med helt alm. klinker, der jo ikke sådan har en forskel i tykkelsen.

Prøv at lægge et lille felt (uden lim)  med store og et med små fuger og fug det forsigtigt.  Nu ved jeg ikke hvor skæve de er, men nogle typer mangler sommetider halve lag skifer så der er det umuligt at få til at passe hele vejen rundt. Med en bred fuge fjerner man en lille smule af det ujævne look.  Alta skifer er ikke den værste skifer hvad det angår, men det afhænger af den sending i har fået. . Fordelen ved kile systemet er at den låser op mod den række man lige har lagt. Så når man manøvrerer rundt med den flise man er er ved at få lagt ned så er bagkanten låst op mod den sidste række. 


km

super - jeg værdsætter virkelig dine input !
Der er så vidt jeg har set kun 1-2 med skævt skiferlag 

Hvor meget fliseklæb skal man regne med at bruge?  

Lidt mere end normalt. Når du bruger kilesystemet kommer flisen til at hvile på de små plastic fødder som er 1 - 1,5 mm tykke. Den kommer altså ikke helt ned mod gulvet så allerede der går der mere lim til (større tandspartel). Den største fejl man ser hos folk der ikke har brugt systemet før, er at de vil bruge for lidt lim med det resultat at fliserne ikke får nok vedhæftning og bliver skrukke med det samme hvis gulvet er en lille smule ujævnt. Alternativt kan man bagsmøre fliserne hvis man fornemmer at  det er svært at "få limen til at nå op til flisen"  Jeg ville sige 10 eller 12 mm tandspartel som giver et forbrug på enten 3,7 kg eller 5,2 kilo pr m2.  Det er netto beregninger ud fra en tandspartel med kvadratiske tænder,  men der går altid lidt mere til. 

Sælgerne af Raimondi systemet siger at i  princippet skulle man med det samme  kunne gå på de fliser der er låst med kile, på alle sider  da de hviler på plastik foden som står på gulvet og ikke på fliselimen.  Når limen er hærdet hviler den selvfølgelig på hele fladen.  Men jeg har nu aldrig brugt det. Det virker forkert. 


km

fornemt - jeg må hellere hente mere fliseklæb -    Lip's beregner siger 132 kg til 25 kvm
 et par mm i forskel suger en del klæber

jeg vil helt klart bagsmøre - det giver helt klart en bedre vedhæftning - ikke mindst ved større klinker som disse - der også kan være lidt skæve.

Jeg tør heller ikke gå på dem før det er hærdet - ingen grund til at risikere noget - 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis