Afkalkning og opsætning af 110L Metro vandvarmer udendørs

Hej alle

Jeg skal sætte en 110 liters vandvarmer op udenfor da der ikke rigtig er plads på badeværelset. I dag sidder der en gammel 30 liters, men vil gerne have en større og går i gang med at renovere badeværelse nu.

Afkalkning

Tænkte jeg ville tømme den for kalk inden den bliver sat op og har læst mig til at flangeboltene skal fjernes. Er det de 8 bolte man kan se på billedet forneden?


Opsætning:

Jeg har tænkt mig at bygge VVBén ind i et slags skab med lidt isolering omkring. Skabet har jeg tænkt mig at bygge af regler og beklæde med samme brædder som sommerhuset er beklædt med. Tænker der skal være 5 cm fra siden af VVB til hvor beklædningen skal sidde. Eller er isoleringen lige meget, er det vigtigst den bare sidder i læ?

Hvor meget plads vil I mene der skal være fra bunden af VVB til bunden af skabet? Der skal bores et hul i bunden af skabet til en slange til tømning af VVB om vinteren. 

Jeg er ved at rive det nuværende badeværelse ned, så jeg sørger for at rørene kommer fra huset og ind i skabet.

Har på et tidspunkt set en slags varmesok til slanger, burde man sætte sådan en på vand rørene så jeg ikke behøver tømme hele systemet hvis temperaturen bare ligger omkring frysepunktet?

Hvordan lyder ovenstående, er der noget jeg ikke har tænkt over?

Mvh

Allan


Allan
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er meget utraditionelt at placere en vandvarmer på ydersiden af sommerhuset. Det er vigtigt at rørene til vandvarmeren er isoleret, så mistes varmen ikke så hurtigt, og de er ikke så følsomme over for frost. Bliver der ikke brugt vand, vil rørene alligevel fryse ved hård frost.

Det er de 8 bolte du viser på fotoet der skal af, hvis du vil tømme beholderen for urenheder (kalk). Tjek også lige offeranoden - måske den trænger til udskiftning.



Søren O

Nu har jeg løsenet de 8 bolte men "låget" vil ikke af. Det ser ud som om der er noget skum der holder på det. Hvad gør jeg? Har læst at man ikke skal begynde at brække i det med fx skruetrækker.

I det store hul mid i "låget" trak var denne. Hvad er det?

Og disse to sad i de lille hul, hvad er det?


Allan

Det du trak ud af det store hul er selve varmelegemet, og de andre "tråde" er følere til termostaten. Der er både en drifttermostat og en overkogningssikring. De skal placeres samme sted igen.

Skummet har jeg aldrig set. Det kunne tyde på at der tidlige har været åbnet, og man ikke lige har haft en pakning der duede. Du bliver nødt til at få lukket op, evt.  med et lille koben. Beholderen er beskyttet af et lag emalje, men så længe at du er uden for pakningen betyder en sfskalning ikke noget.


Søren O

En vandvarmer placeret udendørs er en rigtig dum ide , normalt når vandvarmeren sidder indendøre bliver varmetabet inde i huset , du vil få et meget stort tomgangsforbrug på grund af den kolde luft som omgiver vandvarmeren .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Men der er ikke rigtig plads indendørs til vandvarmeren, badet bliver mindre end et københavnerbad når vandvarmeren samtidig sidder der. Men mon ikke det hjælper lidt at jeg bygger et isoleret skab om vandvarmeren? Og så isolering med rørskåle til vandrørene. 


Allan

Hvis du alligevel er ved at bygge badeværelset op, så byg en lille "kanap" på så der er plads til vandvarmeren, så står den jo pludselig inde i huset, du kan jo evt. sætte en låge foran, så der er adgang inde fra badeværelset.



Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis