Montering af ledninger på motorværn danfoss ct10-b

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Ja så kommer alle vore teorier jo på glatis  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
twcdk1
twcdk1
Postnr:
twcdk1 twcdk1

Hej igen

Jeg havde minsandten en dykpumpe stående men det er en 230v kan den så ikke bare monteres på den ene fase og nul i klemme 96 eller hvordan gør jeg det? 😊

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Det er faktisk lidt mere kompliceret, at få 230 v igennem sådan et relæ.  Men hovedstrømmen til relæet skal ikke gå igennem styrekredsen. Det er de små kontaktdele ikke beregnet til. Termodelen ( den nederste) har et integral udløse system hvilken gør at den udløser hurtigere ved skæv belastning, så man skal sørge for at motorstrømmen kommer igennem alle 3 kredse i den. Så du må kun bruge 1 fase ind på kl. 1 øverst. Nulleder fra huset bliver i kl.13, men der lægges en lus videre ned på kl. 6 i bunden og der lægges lus imellem kl. 3 og kl. 5 øverst. Så får du lige belastning og de 230 v kommer ud til pumpen på kl. 2 og kl. 4 nederst. 

Altså strøm i 1 fase går igennem relæet og strømmen i nulleder går 2 gange igennem relæet. Det giver 3 ens strømme igennem termorelæet. 

Så vidt hovedstrømmen  og jeg  jeg meget gerne give dig forklaring på styrestrømmen men det kommer først efter et par opklarende spørgsmål. 

Jeg skal lige vide hvad pumpen skal bruges til, er det havevanding, er det kloakpumpe og om den har overbelastnings skring indbygget. Og hvordan ønsker du den skal styres, skal der være trykafbryder, startes den bare manuelt, eller starter den med en svømmer. 

m.v.h. Erik
twcdk1
twcdk1
Postnr:
twcdk1 twcdk1

Tak for svar endnu en gang 😊

Det er en pumpe der skal pumpe regnvand fra en brønd i nedkørsel og op til en anden brønd der har forbindelse til skelbrønden. Jeg ved ikke om pumpen har overbelastning sikring, det er en gammel pumpe (Flygt K550) så har ikke kunne finde data på den, så det er derfor jeg gerne vil have at motorværnet slår fra hvis den blir overbelastet. 

Den startes med svømmer.

Mvh.

Thomas

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Og den svømmer er indbygget i pumpen? Hvis den er det, sidder overstrømsbeskyttelsen i pumpen med 99,9% sikkerhed.

Det betyder, at du kan erstatte dit motorværn med en dåse eller fjerne indmaden og samle en fase, nul og jord med samle- eller kronemuffer. De ledninger, der ikke skal bruges afsluttes med samlemuffer. I den ende, hvor pumpen tilsluttes, bruger du en stænktæt dåse, som du forbinder kablet fra motorværnet med kablet fra pumpen. Du kunne anvende brun, blå og gulgrøn. 

fase
ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Der er jeg fuldstændig enig med Fabrin. Når det er en 230v kloak pumpe, så er den i princippet beregnet til at køre fra en stikkontakt. Så det relæ og motorværn er overflødig i den sammenhæng. 

m.v.h. Erik
Vil du være med? Log ind for at svare.