Ophæng af MDF plade på væg

jakobv84
jakobv84
Postnr: 2840
jakobv84 jakobv84

Fruen har fået en fantastisk ide og indkøbt en 2mx2m MDF plade (12mm tyk) som der skal noget fransk tapet på og så op at hænge i stuen som et maleri. Jeg har meldt pas på tapeseringen, men tænker at få pladen hængt op skulle vel være til at klare!

Umiddelbart tænkte jeg et skjult ophæng (fransk ophæng?) af en liste sat fast bag på pladen (lim og nogle skruer) med vinkel så det hænger på en lignende liste skruet fast på væggen.

Så er spørgsmålet om det lyder fornuftigt? Den vejer jo trods alt noget sådan en plade så måske der skal mere end en liste til...? Og kan man købe listerne færdige noget steds...?

Vil helst have klaret det der skal ske med pladen inden tapet'et kommer på.

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Du kan godt bruge sådan et par lister. De skal være skåret 45 grader på saven, så det kan falde i hak. 

Men jeg tror ikke at det er tilfredsstillende. 1. Den kommer jo et stykke fra væggen 2. bunden er ikke fastholdt, så den vil nok komme lidt ud med det ene hjørne. 

Jeg er ikke så forskrækket over at se en synlig skrue. Jeg har lavet plade til at hænge familie fotografier på ( mange) Der er brugt en synlig skrue i hver hjørne. Så sidder det tæt på væggen på hele fladen. 

Hvis skruer udmåles ensartet i alle hjørne, så ser det bedst ud. Og så er det bare sådan det skal være. For resten hvis der kommer tapet hen over så kan de jo alligevel ikke ses. 

Ellers findes der beslag med nøglehuls hul, som kan monteres bagpå. Der skal så fræses lidt ind i pladen. Men det er ikke let at få fire skruer til at passe så den kan sættes op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
jakobv84
jakobv84
Postnr: 2840
jakobv84 jakobv84
ev elmand skrev den 01-09-2018 14:08:48

Du kan godt bruge sådan et par lister. De skal være skåret 45 grader på saven, så det kan falde i hak. 

Men jeg tror ikke at det er tilfredsstillende. 1. Den kommer jo et stykke fra væggen 2. bunden er ikke fastholdt, så den vil nok komme lidt ud med det ene hjørne. 

Jeg er ikke så forskrækket over at se en synlig skrue. Jeg har lavet plade til at hænge familie fotografier på ( mange) Der er brugt en synlig skrue i hver hjørne. Så sidder det tæt på væggen på hele fladen. 

Hvis skruer udmåles ensartet i alle hjørne, så ser det bedst ud. Og så er det bare sådan det skal være. For resten hvis der kommer tapet hen over så kan de jo alligevel ikke ses. 

Ellers findes der beslag med nøglehuls hul, som kan monteres bagpå. Der skal så fræses lidt ind i pladen. Men det er ikke let at få fire skruer til at passe så den kan sættes op. 

Skruerne kunne godt virke hvis maleren så kan tapetsere efter det er hængt op på væggen. Men så kan det ikke senere flyttes... Skruer udenpå tapeten er jeg ikke sikker på fruen går med til omend det ville være den oplagte løsning.

Jeg er ikke sikker på hvilke beslag du refererer til (har du et link til et eksempel?), men noget med et beslag på væggen med en "krog" og et beslag bag på pladen der hægter sig på kunne vel godt virke? også selvom kan nok blive "morsomt" at få dem alle til at passe mens man bakser med en stor plade!

uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal

Du bør alligevel have lister bagpå, til at stabilisere pladen. 2x2 meter vil komme ud af facon med tide;, specielt når man coater forsiden.

Hvis du lægger en smal liste langs kanten bagpå og et par tværs over, kan du hænge pladen op på et par skruer, hvor sen hænger på øverste liste.

Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Opsætning af papirtapet foregår ved at første bane påføres tapetklister. Banen lægges sammen så den klistrede side ligger vådt mod vådt.

Mens tapetbanen suger fugt fra tapetklistret, forberedes den næste bane på samme måde. Når denne bane er klar, opsættes den første, og så fremdeles.

Fremgangsmåden har flere formål:

1. Tapet udvider sig en smule når det suger fugt, hvilket giver en lille udvidelse af tapetet. Når tapet tørrer, trækker tapetet sig sammen, og det færdige resultat er helt glat. Undlades tilstrækkelg tid til at tapetet suger fugt, risikeres at tapetfladen står med bulet overflade.

2. De klistrede baner lægges vådt mod vådt så utidig tørring undgås. Banerne skal lægges kant til kant.

Med det in mente, bør tapet på MDF plader også tapetseres på bagsiden så tapetet ikke trækker pladen skæv mens det tørrer.

Brug gerne det billige grundtapet til bagsiden.

Tapetsering på plader mindre end A4 er sjældent nødvendig når pladen er 12mm, men gør det alligevel - du vil blive forbavset hvilken styrke vådt papir har når det tørrer.

Begge sider skal tapetseres nogenlunde samtidig.

P.S Ægte franske tapeter er med 99,9% sikkerhed på papir.

Vil du være med? Log ind for at svare.