kondens på underside af ståltage med isolering???

Richie777
Richie777
Postnr: 5260
Richie777 Richie777

Hej med jer :-)

Jeg skal til at bygge tag på mit kolonihavehus og har købt nogle trapezstålplader (m. karat belægning), som kommer til at ligge over 30cm isolering med knauf glasuld. Der er monteret dampspærre. Taghældningen er 8 grader og pladerne er i hele længder uden overlap.

Jeg har talt med en ingeniør, som siger at der ikke vil dannes kondens på undersiden af de plader, fordi der ikke kommer fugt ud fra huset og dermed kan der ikke dannes kondens. Den eneste fugt, som kommer vil komme fra udendørs luft og dermed der være ens fugtighed på begge sider af tagpladerne. Han mener at det kun er for at være ekstra forsigtig at nogle alligevel vælger undertag.

Så har jeg talt med en tømrer som mener at det er godt at lægge undertag for at undgå risikoen for kondens i isoleringen. 

Er der nogen, som kan støtte ingeniørens forslag?

Vh 

Richard

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Tømreren har ret. Der vil ofte være tidspunkter hvor der er stor nok temperatur forskel på over og underside til at der dannes kondens.

f.eks. når solen går ned og der er varmt under pladerne som pludseligt bliver meget kolde. Så kommer det til at dryppe fra dem, ned i isoleringen.

Du kan se fænomenet ved carporte som jo ellers er helt åbne, dvs. optimal ventilation under pladerne, og alligevel dannes der kondens dryp ved gunstige vejrforhold.

Elektronikteknikeren
uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal

Jeg haren hel del ståltage, og startede også i sin tid som besserwisser uden dug under. Isoleringen vil uvilkårligt blive ødelagt med tiden uden.

Vil du være med? Log ind for at svare.