Bly fra gardiner og vinduer

Jeg har en del bånd fra gardiner med blybånd forneden. Det er små aflange perler indlejret i et tekstilrør. Der er måske et kilo. Men hvor kommer jeg af med det?

Om et par måneder skal nogle blyindfattede rider i vores hus erstattes af alm. Glas. Her vil jeg bruge glasset til glaskunst, hvortil det er særligt velegnet, men jeg skal jo befri det for blyrammerne først.

Hvad er reglerne?

Ingeborg







Når lysten driver værket
Jeg har en del bånd fra gardiner med blybånd... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Mon ikke de kommer kommunen til gode?

"Kommunen" er jo os alle sammen!   

Da jeg boede i Greve Kommune (for en del år siden), der havde Røde Kors en "butik" som tog imod brugbare ting.


Træd ikke på mine ledninger :o)
bobenontot skrev den 31-08-2018 17:06:15

Mon ikke de kommer kommunen til gode?

"Kommunen" er jo os alle sammen!   

Da jeg boede i Greve Kommune (for en del år siden), der havde Røde Kors en "butik" som tog imod brugbare ting.

 Bent, 

Røde Kors, Mission Afrika o.lign. anvender jo ikke deres indtægter i kommunal regi.    

i flere byer er der butikker, der gavner byen/spejderkorpset m.m. - dem afleverer jeg til.. ALDRIG til Røde Kors og Missionerne..  

og vores genbrugsstation har en container - "kan du ikke bruge det - så er der nok en anden, der kan"

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det jeg godt klar over.   

Men her hvor jeg bor nu, går overskuddet ind i det fælleskommunale selskab. Så det bliver jo delt mellem de kommuner som deltager, inkl. den jeg bor i.

Men ud over en evt. gebrugsbutik, så har jeg hørt, at fx. gamle betonfliser knuses og genbruges som vejfyld ("man" sælger fyldet, og får dermed en indtægt/tilskud til drift af genbrugspladsen).


Træd ikke på mine ledninger :o)

Vi har også masser af genbrugsbutikker i nærheden, sågar en i vores lille flække. Det er K.F.U.M, der driver den. Men......

Engang ville vores barnebarn have mig til at lave en stor boksebold. Fyldet skulle jo være tungt, så bolden skulle proppes med gamle bomuldsklude. Dem ville jeg købe i en Genbrugsbutik i Middelfart. Næh, de havde ingenting, men jeg kunne få 2 sorte 

Affaldssække med tøj, som skulle på forbrændingen. Stor var min forbavselse da sækkene indeholdt brugbart tøj, til dels nyt med prismærker. Så hvad skal man tro?

http://strikinge.blogspot.com/2006/12/sandsk-til-boksning-og-forargelse.html

Jeg afleverer gerne i en røde Kors butik, bare jeg kommer af med det jeg ikke vil ha’ mere. Køber også der ind imellem. Jeg tror det er fløjtende ligegyldigt hvilken genbrug man afleverer til.

Ingeborg


Når lysten driver værket
Annonce

Her hvor jeg bor har et par af genbrugspladserne været temmelig plaget af skrot- og genbrugs (retro)tyverier. Selv min egen 30-årige gamle motorplæneklipper (som jeg til sidst nærmest måtte "slæde og slæbe" hen over plænen) da hjulophænget var total nedslidt. Den endte sine dage i jerncontaineren - troede jeg, lige ind til jeg så den til salg i en lokal fb-gruppe. Sælger havde en værre søforklaring på hvordan han var kommet i besiddelse af min udtjente plæneklipper.   Om han nogensinde fik den solgt, eller om den røg retur til genbrugspladsen ved jeg ikke. 

Det er rigtigt Ingeborg, det samme har min gamle mor fortalt mig da hun havde job i en genbrugsbutik. Tøj der ikke kunne sælges, blev kørt på forbrændingen.

Ja, det forstår jeg så ikke!  Fragten til at sende til fattige lande er måske for dyr eller tøjet passer ikke til klimaet. Men jeg har i år set en udsendelse, hvor flygtninge fik tøj på det asylsted de skulle være. Hold op, de ville kun have mærketøj og det i bestemte farver. Havde de ikke flere sorte jakker, kunne det også være ligemeget.

Jeg er født i Flensborg af dansksindede forældre og vi havde det meget småt. Glade var vi, når der kom tøj fra Danmark til tøjuddeling blandt trængende. Det skal dog også fortælles at dem der “var noget ved musikken”, sådan som mine forældre, selvfølgelig tog det bedste først.

Tiderne var anderledes end i dag og der kunne ikke skaffes tekstiler på anden måde end med rationeringsmærker. I dag er jeg lige ved at brække mig over alt det kluns der sælges og smides ud. Jeg husker de forhutlede flygtninge der kom med al deres Habengut på små trækvogn og selv hyllet i laser og pjalter.

Derfor ved jeg snart ikke, hvad jeg skal tænke, når jeg ser flygtninge ankomme med mærketøj, nyeste kondisko og IPhones. 

Ingeborg.... kommet ret langt fra mit spørgsmål.


Når lysten driver værket

Alternativet ville være at tøjet blot hobede sig op i genbrugsbutikken, hvis det ikke blev brændt af.

Jeg så en tv-udsendelse i fjor om tøjcontainer til Afrika - tøjet skiftede åbenbart hænder flere gange undervejs af mellemhandlere der tjente tykt på tøjet. Og det var jo ligesom ikke meningen med det indsamlet tøj, der ellers skulle komme den fattige del af befolkningen til gode. 

Det var jo en anden tid i 45, Europa var jo nærmest total ødelagt i modsætning til idag, med dens overflod. Personligt tillader jeg mig at stille spørgsmåltegn ved begrebet "nutidens flygtninge" i mine øjne ligner det mere (illegal e-)migration - men hvor har jeg dog ondt af de arme børn der bliver slæbt hele vejen op igennem Europa.    

Vi bruger det af det gamle tøj, der ikke kan gives videre, til klude i værkstedet..

Ellers bliver det  og andre sager afleveret til den lokale "genbrugs", der støtter lokalt i byen.. (jeg så noget lignende i Hasselager, hvor jeg for kort tid siden hjalp et familiemedlem med at rydde op efter hendes brors død.) Der var der en container, der blev afleveret til kommunens genbrugsbutik, der støtter aktiviteter i kommunen.

Det er synd, at man dræber den smule initiativ i Afrika, ved at "donere" (sælge) tøj, briller, mobiltelefoner, mad - så de, som faktisk gider dernede, ikke kan konkurrere med et skib lastet med "gratis goder" :-(
De, som kommer nu, er de som har råd til at købe sig til en tur til "mælk og honning".. og de lader de fattige i stikken :-( (min optik)  Og den "kultur" de slæber med, er ikke forenelig med Europa :-(

Og herhjemme føler man sig fattig, hvis man ikke kan ryge 20 smøger om dagen og drikke "mærkevarecola"#..  sorry - "børn på bistand"-udsendelserne får os i det røde felt..

NÅ - tilbage til spørgsmålet..   

Er der ikke en sortkrudtsforening i området? De har tilladelse til at støbe og bruge bly til de historiske våben.. og ville da nok være glade for at få nogle kilo :-)

www.sortkrudt.dk



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis