Oliefyr med integreret VVB, frakobling af VVB og tilkobling af ekstern VVB

Hej folkens

Vores oliefyr har en utæt VVB, dvs. der kommer forhøjet tryk i vores varmekreds via VVB.

Vores smed har sagt at det var muligt for ikke at skulle hoste op med alt for mange penge (i forhold til vores situation) at man kunne frakoble den interne VVB og sætte en anden VVB op og koble fyret på denne.

VVB skal så være en metro combi vvb, hvor "Varme frem" og "Varme retur" skal kobles på så fyret varmer vandet i VVB, "Kold vandværksvand" skal lige ledes kobles på og "Varmt forbrugsvand" ligeså.

Jeg er klar over det er aut. arbejde men jeg vil gerne forstå princippet i denne løsning.

Jeg kan se på vores fyr at der sidder 2 rør i toppen af VVB (går jeg udfra) 1 koldt og 1 varmt forbrugsrør.

I bunden sidder der varme frem og varme retur, i mellem dem sidder der en cirkulationspumpe og (hvad jeg tror) en shunt hvor man kan styre retur varmen.


Hvis man nu gør som vores VVSer forslår, hvordan i alverden vil fyret så varme vandet op, nu hvor man flytter hele "kredsløbet" både forbrugsvand og varmekredsen væk fra fyret? 

Vil der være en form for kredsløb igennem fyret for at kunne varme vandet over til VVB? 

Jeg kan ikke lige gennemskue dette princip     

Hej folkens Vores oliefyr har en utæt VVB, dvs.... Vis hele indlægget
66 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Eller alternativ, købe en prisbillig model (fx. Drazice, som jeg selv har og er glad for). Når den så om X-antal år er udslidt, skrottes den og ny indkøbes - så har man altid en relativ ny vvb til billige penge - og rørføringen passer jo.    

Når der ikke er en termostat indbygget i VVB, så skal fyret konstant køre med mindst den fremløbstemperatur, som man ønsker det varme vand skal have. Om sommeren skal fyret konstant køre med 55 til 60 grader, selv når der ikke tappes noget varmt vand, hvilket giver et enormt højt forbrug af olie. Er du sikker på, at fyret ikke har en indstilling for såvel fremløbstemperaturen til radiatorerne som for temperaturen af det varme vand?

efry skrev den 31-08-2018 22:38:22

Når der ikke er en termostat indbygget i VVB, så skal fyret konstant køre med mindst den fremløbstemperatur, som man ønsker det varme vand skal have. Om sommeren skal fyret konstant køre med 55 til 60 grader, selv når der ikke tappes noget varmt vand, hvilket giver et enormt højt forbrug af olie. Er du sikker på, at fyret ikke har en indstilling for såvel fremløbstemperaturen til radiatorerne som for temperaturen af det varme vand?

 Vi har kun mulighed for 1 indstilling af temperatur og den gælder både for varmt vand og varmekredsen   

ChristianL89 skrev den 31-08-2018 22:40:31

 Vi har kun mulighed for 1 indstilling af temperatur og den gælder både for varmt vand og varmekredsen   

 Du har kun en indstilling af kedeltemperaturen, som gælder for både varmt vand og fremløb til radiatorerne. Naturligvis skal fyret ikke køre konstant for at varme brugsvandet. Temperaturen på brugsvandet ændres (bortset fra tab) kun, når der er forbrug på det varme vand. Forbrug på det varme vand vil naturligvis sænke kedeltemperaturen, så fyret starter og kører indtil kedeltemperaturen er på den temperatur, som termostaten er indstillet til. At påstå at fyret skal køre hele tiden, selvom det ikke tappes varmt vand, er simpelt hen ikke sandt. Prøv at forestille dig at fyret kører hele tiden, selv om det ikke bruges varmt vand. Det vil øge temperaturen i kedlen, indtil der nås en temperatur, hvor overkogstermostaten træder i kraft og kobler fyret fra. Overkogstermostaten skal kobles ind manuelt. Jeg ved ikke hvor efry har den opfattelse fra, at der skal være en termostat i varmtvandsbeholderen. 


fase
Annonce

OK, jeg har ikke udtrykt mig godt nok, for selvfølgelig skal selve brænderen ikke køre konstant. Jeg beklager, at jeg ikke fik skrevet det præcist nok.

Det jeg mente var, at fyret skulle være indkoblet konstant, således at brænderen startede så snart kedeltemperaturen var faldet under den for kedlen indstillede temperatur. 

Specielt om sommeren, vil kedeltemperaturen falde konstant, selv når der ikke bruges varmt vand, simpelt hen på grund af udstråling fra kedlen, der af gode grunde ikke er så godt isoleret som VVB normalt er.

Jeg har selv haft en sådan kedel med kun én termostat for mange år siden, og olieforbruget var ret stort, netop på grund af at der var et stort varmetab i selve kedlen. men absolut ikke noget særligt fra den eksterne VVB.

For de to sidste kedler jeg har haft, kan man stille fremløbstemperaturen til radiatorerne på en termostat i kedlen og på en anden termostat, der sidder i VVB, kan man stille den temperatur, som man ønsker for det varme vand. Når VVB kalder på varme sidder der en omskifter i kedlen, som starter fyret og leder vandet til VVB indtil termostaten i VVB kobler ud.

Nu ved vi så, at fyret ikke har muligheden for særskilt indstilling af de to temperaturer, så dermed falder denne mulighed væk, men jeg havde blot ikke forestillet mig, at fyret ikke havde denne mulighed.

Jeg beklager, at mit forrige indlæg var så upræcist og uheldigvis gav anledning til misforståelser.

Den jeg har fundet brugt er så uden el patron men er kommet frem til at det nok heller ikke er nødvendigt med el da vores plan er at oliefyret skal skiftes ud med pillefyr som om sommeren kommer til at køre ur styring og vvb prioritet.

Den jeg har fundet er en metro 6050 160L

men der står fjernvarme på den eller dvs fjern/central varme 

Det burde vel ikke være noget problem ? 

Den kan vel stadig bruges til central varme når der står det.

Jeg ville helt klart vælge en combibeholder hvis der ikke skal varme på huset om sommeren (gulvvarme på badeværelset). Med en combibeholder har du alle muligheder.

En varmtvandsbeholder beregnet til fjernvarme kan udmærket anvendes. Forskellen er en tyndere og længere varmespiral, således at returtemperaturen til fyret bliver væsentligt lavere.


Søren O
Søren O skrev den 01-09-2018 09:26:23

Jeg ville helt klart vælge en combibeholder hvis der ikke skal varme på huset om sommeren (gulvvarme på badeværelset). Med en combibeholder har du alle muligheder.

En varmtvandsbeholder beregnet til fjernvarme kan udmærket anvendes. Forskellen er en tyndere og længere varmespiral, således at returtemperaturen til fyret bliver væsentligt lavere.

 mht retur temp vil det da have noget indvirkning på fyr? olie og pille fyr

Hvis du agter at gå over til pillefyr har korrekt retur temp. stor betydning, derfor er en velfungerende shunt et must. 

Du bliver glad for vvb-prioritet, vælg en 3-vejs til den tid.   

Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis