Oliefyr med integreret VVB, frakobling af VVB og tilkobling af ekstern VVB

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr: 8700
Frank Chr. Frank Chr.

El koster jo kassen  hvordan kan du dog finde på at foreslå det.   

Og ligeledes om vinteren..

En 3-vejs motorventil, der skifter fremløbsvandet fra kedlen fra rumvarme til vvb-opvarmning vil være det bedste. Så kan fyret køre med lav temperatur normalt og kun hæve temperaturen under vvb-opvarmning. Ulempen er så at huset ikke varmes op mens vvb'en bliver det. Et alternativ til 3-vejs motorventilen er en 2-vejs motorventil som blot åbner/lukker for gennemstrømningen i vvb'en. Det betyder at huset stadig bliver opvarmet lidt under vvb-opvarmning. Ulempen er at vvb-opvarmningen tager længere tid da den ikke får al effekten for sig selv. 

ChristianL89
ChristianL89
Postnr: 5690
ChristianL89 ChristianL89

I er simpelthen seje gutter

Jeg har fået meget mere forståelse for hvad der gør hvad og hvordan.

Det kan godt være man måske skulle give sig lidt i kast med at montere hvertfald varme kredsen selv til vvb det må man da også spare lidt penge på   

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Frank: Trådstarter vil opsætte pillefyr, hvordan kan du så foreslå lavtemperaturdrift? Det er noget helt andet med kondenserende olie- og gaskedler.

Hvad er der forkert ved at bruge el til opvarmning af brugsvand i sommerperioden? Det er da langt billigere end at have en en kedel kørende.

Søren O
ChristianL89
ChristianL89

Ved ikke om jeg har sagt det men sagen lige nu er at vi har oliefyr som vidst nok ikke er kondenserende og planen i fremtiden nok måske næste år er at vi skal have pillefyr   

ChristianL89
ChristianL89

Lige et spørgsmål mere, ved godt det lige tager en anden drejning end hvad jeg spurgte til i starten.

Men nu har vi fået fat i eb 160L metro beholder, vil i mene en muret skorsten (som er blændet af og derfor ikke i brug) kan holde til vægten af sådan en beholder ?

Tænker bare der skal et par ekspansionsbolte i et par mursten og så op med den   

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.
Søren O skrev den 01-09-2018 16:56:25

Frank: Trådstarter vil opsætte pillefyr, hvordan kan du så foreslå lavtemperaturdrift? Det er noget helt andet med kondenserende olie- og gaskedler.

Hvad er der forkert ved at bruge el til opvarmning af brugsvand i sommerperioden? Det er da langt billigere end at have en en kedel kørende.

Ved lavtemp. til rumvarme mener jeg kedeltemp. ned til 60-55 gr. Ved højtemp. til vvb-opvarmning mener jeg skift til højtemp. på 70-80 gr. = hurtig opvarmning af vvb.

Jamen det er der da intet forkert i, hvis man vil betale 4-5 gange så meget for energi. Selv kan jeg lave (trods prisstigninger) 1 kwh. til under 50 øre på piller.   

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.
ChristianL89 skrev den 02-09-2018 15:56:33

Lige et spørgsmål mere, ved godt det lige tager en anden drejning end hvad jeg spurgte til i starten.

Men nu har vi fået fat i eb 160L metro beholder, vil i mene en muret skorsten (som er blændet af og derfor ikke i brug) kan holde til vægten af sådan en beholder ?

En 160 l vvb fyldt med vand vejer nok tæt ved 200 kg. Så for at være på den sikker side vil jeg mene det er klogt at bruge gennemgående gevindstænger (med ialt 4 bolte på begge sider af de to "mure" i skorstenen) på ikke mindre end lidt længere end skorstenens bredde (tykkelse).   

ChristianL89
ChristianL89
Frank Chr. skrev den 02-09-2018 16:12:28

ChristianL89 skrev den 02-09-2018 15:56:33

En 160 l vvb fyldt med vand vejer nok tæt ved 200 kg. Så for at være på den sikker side vil jeg mene det er klogt at bruge gennemgående gevindstænger (med ialt 4 bolte på begge sider af de to "mure" i skorstenen) på ikke mindre end lidt længere end skorstenens bredde (tykkelse).   

Ja okay så kan det godt være det ender med et stativ i stedet, da skorstenen står indvendigt og med ydermur på bagsiden så det er rimelig langt at køre igennem.

Et stativ er vel også fint, skal det fast gøres på nogen måde ? 

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

Søren, det kan jo heller ikke udelukkes at Christian vil gå all in og installerer kondenserende træpillefyr engang.   

ChristianL89
ChristianL89

Ved nærmere bearbejdning i mit hovede er jeg endnu en gang blevet forvirret og håber i lige kan kaste lys over sagen igen *suk*

Hvis jeg har forstået rigtigt ved at rykke alle 4 rør fra fyret og over til vvb så vil jeg miste varmen i huset da vandet så kun vil cirkulere fra fyr og til den nye VVB og ikke videre i varme kredsen (Billede med 2 tal på)

I stedet hvis man rykker 3 rør fra fyret og bibeholder "varme retur" ved fyret og kører rørene som vist (Billede med 1 tal på) så vil jeg stadig have varme i huset

Er jeg helt forkert på den?

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Hvordan er din kedel opbygget? Er der ikke separat varmtvandsbeholder? Kan du ikke oplyse hvilken kedel det er, fabrikat og typenummer. Måske vi kan finde ud af noget mere.

Ud fra hvad din vvs-er siger, tyder det på at der er separat varmtvandsbeholder. Ellers må du lidt længere ind i din kedel og tage nogle flere billeder af rørføringen.

Din skitse over rørføring ved din nye varmtvandsbeholder er forkert. Varmespiralen, som skal tilsluttes dit fyr, skal tilsluttes således at returvandet kommer ud i bunden af varmespiralen. Den rigtige tilslutning er dog angivet på varmtvandsbeholderen.

Søren O
ChristianL89
ChristianL89

Der er tale om en Baxi Block 20 MK3 

Et billede af info mærket hvis det kan være til nogen hjælp   

ChristianL89
ChristianL89

Og der er kun 1 kreds i vores fyr så alt hvad der hedder kreds 2 er ikke eksisterende på vores. 

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Afkalke vvb
    Fyr og opvarmning
  2. Tilslutning af VVB
    Fyr og opvarmning
  3. Vindmølle med inverter til eksisterende vvb
    Grøn energi og sparetips
  4. Pannex combi vvb installation
    Fyr og opvarmning
  5. Får ikke varmt vand i VVB
    Fyr og opvarmning