Oliefyr med integreret VVB, frakobling af VVB og tilkobling af ekstern VVB

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Blot der er lukket for det ene rør, så er der ingen cirkulation (som på en radiator).

Søren O
Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr:
Frank Chr. Frank Chr.

Lige et indspark, det er faktisk billigst at opvarme vvb med oliefyr end med el. 1 kwh på olie koster ca. 1 kr - på el ca 2,20 kr. 

Ps. En gennemstrøms er sådan set det modsatte af en almindelig vvb, idet den konstant er fyldt op med (varmt) kedelvand, hvor brugsvandet så løber i en spiral rundt i tanken og undervejs bliver opvarmet. 

ChristianL89
ChristianL89
Postnr: 5690
ChristianL89 ChristianL89
Søren O skrev den 30-08-2018 23:11:35

Blot der er lukket for det ene rør, så er der ingen cirkulation (som på en radiator).

Nej det er klart Hehe, tænkte nu mere om der ville sive lidt varme men det er nok minimalt   

ChristianL89
ChristianL89
Frank Chr. skrev den 30-08-2018 23:25:20

Lige et indspark, det er faktisk billigst at opvarme vvb med oliefyr end med el. 1 kwh på olie koster ca. 1 kr - på el ca 2,20 kr. 

Ps. En gennemstrøms er sådan set det modsatte af en almindelig vvb, idet den konstant er fyldt op med (varmt) kedelvand, hvor brugsvandet så løber i en spiral rundt i tanken og undervejs bliver opvarmet. 

Tak for infoen det vil jeg lige skrive mig bag øret   

ChristianL89
ChristianL89
efry skrev den 30-08-2018 23:01:10

Ud over at du skal forbinde rørene til din nye VVB, så skal der også indsættes en termostat, der måler på det varme vand og starter oliefyret, når vandets temperatur er for lav, og stopper det, når den rette temperatur er opnået. Muligvis kan du anvende den nuværende termostat,, der så blot skal have forlænget ledningerne.

Som jeg forstår diagrammet til Metro 644C vil den indbyggede termostat (3) udsende 230v igennem omskifteren (6) som kan bruges til cirkulations pumpe iflg dem selv, denne 230v (hvis og såfremt det er 230v der Trigger fyret til at starte) vil man så kunne forbinde til fyrets Termo styring   

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr:
Frank Chr. Frank Chr.

Og husk tommelfingerreglen - termostatføleren helt oppe (2/3-del) i vvb´en giver hurtigt men lidt varmt brugsvand af gangen - og modsat termostatføleren i bunden af vvb´en giver meget, men langsomt opvarmet brugsvand.   

Søren O
Søren O
Søren O Søren O

Der er ingen grund til en ekstra styring til oliefyret. Når blot den nye varmtvandsbeholder tilsluttet oliefyret som den gamle virker det.

Ja, det er billigere at opvarme med olie end el, men hvis der ikke er behov for opvarmning af huset, er det væsentligt billigere at slukke fyret, og så undgå "tomgangstabet". Så er det kun vandvarmeren der er varm.

Med hensyn til den indbyggede termostat - lad den sidde hvor den sidder, Metro har sikkert i deres mangeårige produktionstid fundet den optimale placering.

Søren O
ChristianL89
ChristianL89
Søren O skrev den 31-08-2018 06:25:37

Der er ingen grund til en ekstra styring til oliefyret. Når blot den nye varmtvandsbeholder tilsluttet oliefyret som den gamle virker det.

Ja, det er billigere at opvarme med olie end el, men hvis der ikke er behov for opvarmning af huset, er det væsentligt billigere at slukke fyret, og så undgå "tomgangstabet". Så er det kun vandvarmeren der er varm.

Med hensyn til den indbyggede termostat - lad den sidde hvor den sidder, Metro har sikkert i deres mangeårige produktionstid fundet den optimale placering.

Hvis termostaten sidder i den gamle VVB som er frakoblet hvordan ved fyret så hvornår den skal starte? Jeg spørger udelukkende fordi jeg ikke ved det   

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Temperaturen i varmtvandsbeholderen styres ikke af en termostat, men af fremløbstemperaturen i kedlen. Du skal ikke have en termostat i din varmtvandsbeholder til at styre din fremløbstemperatur i kedlen. Kun hvis du har en kombivarmtsvandsbeholder, er der en termostat, som styrer el-kredsløbet.

fase
ChristianL89
ChristianL89
S. Fabrin skrev den 31-08-2018 09:12:56

Temperaturen i varmtvandsbeholderen styres ikke af en termostat, men af fremløbstemperaturen i kedlen. Du skal ikke have en termostat i din varmtvandsbeholder til at styre din fremløbstemperatur i kedlen. Kun hvis du har en kombivarmtsvandsbeholder, er der en termostat, som styrer el-kredsløbet.

Men det varme brugsvand kommer jo fra den nye VVB som er en combi, dvs temp i vvb falder når den bliver brugt, hvordan vil fyret registrere dette hvis termostaten sidder i den gamle VVB som er frakoblet ? 

Vil det sige at den måler på fremløbet fra den nye VVB og tænder ud fra det? 

Jeg troede at der sad en termostat i fyret som målte temperaturen i den indbyggede vvb og udfra det tændte fyret hvis vandet blev køligere der

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Hvis temperaturen i varmtvandsbeholderen falder, vil kedlen forsøge at øge temperaturen. Derved falder temperaturen i kedlen. Dette registreres af kedeltermostaten, som sætter oliefyret i gang. Derved hæves fremløbstemperaturen i kedlen. Når kedeltemperaturen når den temperatur, som termostaten er indstillet til, slukker termostaten for fyret. Det er ligegyldigt om ændringen i kedeltemperaturen er forårsaget af varmtvandsforbrug eller af afkøling af radiatorer. 

fase
Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr:
Frank Chr. Frank Chr.

Argh.. for pokker (det gik lidt for hurtigt i morges på tastaturet) "termostatføler" - jeg mener naturligvis en temperaturføler.   

ChristianL89
ChristianL89

Lige et lille side spørgsmål.

ville i turde købe en 4 år gammel metro vvb? hvor lang holdbarhedstid er der på en vvb?

Søren O
Søren O
Søren O Søren O

Hvis ellers anoden er i orden, skulle beholderen ikke fejle noget. Min egen Metro beholder nærmer sig de 30 år, og ja, jeg har aldrig kontrolleret anoden, selv om jeg har haft en ny liggende i nok 10 år.

Søren O
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Afkalke vvb
    Fyr og opvarmning
  2. Tilslutning af VVB
    Fyr og opvarmning
  3. Vindmølle med inverter til eksisterende vvb
    Grøn energi og sparetips
  4. Sikkerhedsventil vvb
    Fyr og opvarmning
  5. Pannex combi vvb installation