Gulvvarmefordeler

Jeg har lavet gulvvarme i hele huset, og nu skal jeg til at købe styring dertil. Kan man købe en hvilken som helst gulvvarmefordeler/fordelerrør, og så senere købe styring og sætte på. Eller skal man beslutte sig på forhånd hvad for et mærke man vil have?

Kan man feks. købe salus gulvvarmefordeler, og slutte roth eller uponor styring til senere?

Og er der forskel på kvalitet af selve gulvvarmefordeleren med flowmålere alt efter hvad mærke man køber?



12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS

Du skal beslutte dig til hvilken fabrikat styring du vil køre med. Eller under alle omstændigheder så skal aktuatorer passe på fordelerens ventil. OG aktuator spænding skal passe til styring.

Så for at forenkle det hele ville jeg købe det hele i samme fabrikat. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Til at starte med ville jeg bare købe en gulvvarmefordeler med flowmeter, og så lade fyret styre varmen. Det er et nyt fyr hvor man kan stille varmekurve på. 

Så jeg troede bare der var en standard, så man kunne købe styringen senere hvis det bliver nødvendigt. 

Som elmand skriver så må du beslutte dig nu til hvilken styring du eventuelt vil vælge, og så købe fordelerrør i samme fabrikat. Så må du bare håbe at fabrikanten stadigvæk kan levere de rigtige komponenter når du (måske) vil sætte styring på.

Hvis du vil styre gulvvarmen direkte med fyrets "udetemperaturstyring" er det også ok, blot at du ikke har radiatorer på dit varmeanlæg.


Søren O

Du kan faktisk godt have både radiator på og gulvvarme. Det har jeg haft i mange år på 3-4 rum. Nu har jeg så fået flere rum på og derfor ny styring. Og lige netop som Søren skriver var det ikke muligt at få noget der passede på de gamle fordelere. Så der måtte foretages en udskiftning 

Gulvvarme skal jo laves med en blandekreds, med pumpe, og kontraventil. Foran  gulvvarme blandekredsen har man en termostat der styrer temperaturen i blandekredsen. Denne kan så være f.eks. 25 grader om foråret og efter år og 32 grader omvinteren. medens fyret kører med 55 grader. 

Det kræver så en ret præcis indregulering, så hvert rum får den temperatur du ønsker. Det er  så efter en fordelings princip så helt godt bliver det ikke. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har ingen radiatorer, og mit nye fyr har indbygget shunt. Jeg kan stille varmekurven helt ned til 20 grader tror jeg, og så ellers stille hvor meget den skal stige i forhold til ude temperaturen. 

Annonce

Sørg for at stille et maksimum punkt som dine gulve kan tåle. Plankegulve kan ikke tåle særlig høj varme.


Elektronikteknikeren

Jeg har Klinker I hele huset😊

I dit tilfælde burde du ikke have brug for blandekreds til gulvvarmen - det klarer styringen til dit fyr, så bare op med nogle fordelere. 


Søren O

Tak skal du have. Kan du anbefale nogen fordelere med flowmåler på? 


Du skal jo være sikker på at fyret kan klare at skrue op for temperaturen  når der skal laves varmt vand.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis