Totalvægt på trailer, praktisk betydning?

Hvilken reel (eller skal vi kalde det praktisk) betydning har totalvægten på en trailer egentligt når vi snakker 750 vs. 1000 vs. 1300 kg? Er det udelukkende et spørgmål om afgifter? Jeg har kigget på nogen modeller fx. Variant hvor der står 2000 kg ned til 750 kg. Min Peugeot 406 V6 kan tage 1300 kg på krogen med bremser.


Hvis jeg køber en 750 kg boogietrailer kan jeg så godt læsse på til en totalvægt på 1300 kg (hvilket jo er max påhæng for min bil) uden at bekymre mig? Eller er der noget jeg skal være opmærksom på?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må ikke overskride den godkendte totalvægt.

Ofte "vejer man dem ned" for at spare på vægtafgiften, eller for at få det samlede regnestykke til at gå op med max. 3.500 kg. samlet vogntog (for at undgå trailerkort). Dermed sænkes den godkendte totalvægt!

Vægtafgiften er i øvrigt (totalvægt):

0-500 kg. 0 kr.

 501-1.000 kg 140 kr.
 1.001-2.000 kg 270 kr.

Træd ikke på mine ledninger :o)
puggie skrev den 29-08-2018 13:53:45

Hvilken reel (eller skal vi kalde det praktisk) betydning har totalvægten på en trailer egentligt når vi snakker 750 vs. 1000 vs. 1300 kg? Er det udelukkende et spørgmål om afgifter? Jeg har kigget på nogen modeller fx. Variant hvor der står 2000 kg ned til 750 kg. Min Peugeot 406 V6 kan tage 1300 kg på krogen med bremser.


Hvis jeg køber en 750 kg boogietrailer kan jeg så godt læsse på til en totalvægt på 1300 kg (hvilket jo er max påhæng for min bil) uden at bekymre mig? Eller er der noget jeg skal være opmærksom på?

 Normalt er de bogtrailere du kan købe med en totalvægt på 750 kg uden bremsere, så du skal se på hvor mange kg din bil må have på krogen uden bremser. Og overtræder du de vægtgrænser uden/med bremser køre du med overlæs, der rent teknisk kan resultere i bøde og du kan få rig lejlighed til at øve dig på cykel hvis du kommer i uheld med personskade !!!    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Du skal kigge meget nøje på reglerne ang. trailerkort, når du er oppe i de vægtklasser


Elektronikteknikeren

bliver du stoppet i en trailer med overvægt så koster det kassen. en 750 kg. trailer har typisk en nytte last på 550 kg. iflg. FDM så koster hver % overlast 75 kr. s¨å det vil sige at hvis du putter 1300 kg. i en trailer der har en nytte last på 550 kg. så bliver bøden på 10227 kr....... du kan læse mere her

 https://fdm.dk/alt-om-biler/udstyr-...-traileren


har du brug for at køre med så store mængder så er de 270kr i vægtafgift om året vist ikke værd at spare det kan jo spare dig for en bøde på den anden side 10.000


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis