Brænde Vs briketter

Ja sagen er den, jeg har et par poser briketter. Havde gået med tanken om at gå over til briketter istedet for alm.brænde.

Muligvis det er mig det er galt med, men jeg synes ikke rigtig, at nå jeg fyrre op med briketterne. Så er det en svag varme der kommer i forhold til alm. Brænde.  Så skal der bruges flere briketter, så er idéen jo ikke så smart mere. 


Hvad er jeres forhold til at brugen af briketter? Har i nogle gode råd jeg kan tage med på vejen. 

Mvh. TurboTorben.



Ja sagen er den, jeg har et par poser briketter.... Vis hele indlægget
96 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Frank Chr. skrev den 13-09-2018 14:13:11

Nej.

 

OK? Vil du uddybe, hvad du mener så?

Ja hvis du har adgang til ekstraordinær billig brænde f.eks. selv skover (og er villig til at bruge en stor del af din ulønnet fritid på selv at opbearbejde brænde), så er det selvfølgelig billigst. På roden koster skovbrænde typisk 50 øre/kg. I brændetårne typisk 2 kr/kg. Spørgsmålet er om det bedst kan betale sig at bruge 10 timer på selv at lave 2 rm  brænde, eller tage 2-3 ekstra overarbejdstimer på jobbet og købe fyringsklart brænde..!

Uanset træsort så er der næsten lige meget brændværdi i træ pr. kg tørstof (nåletræ dog lidt højere grundet indholdet af harpiks). Selv er mit favorit brænde ahorn, selv med 20-22% vandindhold optændes det uden problemer og brænder i lang tid. Dets flamme er jævn og uden nogen gnister. Og så er det nok den træsort der er nemmest at kløve, og tørretiden er lav i forhold til andre træsorter.   

Lette træsorter (nåletræ, pil/poppel) giver hurtig varme men brænder osse hurtigere af - modsat tunge træsorter (eg,bøg/elm) de afgiver langsommere varme, men brænder til gengæld noget længere. 

Frank Chr. skrev den 14-09-2018 10:17:26

Ja hvis du har adgang til ekstraordinær billig brænde f.eks. selv skover (og er villig til at bruge en stor del af din ulønnet fritid på selv at opbearbejde brænde), så er det selvfølgelig billigst. På roden koster skovbrænde typisk 50 øre/kg. I brændetårne typisk 2 kr/kg. Spørgsmålet er om det bedst kan betale sig at bruge 10 timer på selv at lave 2 rm  brænde, eller tage 2-3 ekstra overarbejdstimer på jobbet og købe fyringsklart brænde..!

Uanset træsort så er der næsten lige meget brændværdi i træ pr. kg tørstof (nåletræ dog lidt højere grundet indholdet af harpiks). Selv er mit favorit brænde ahorn, selv med 20-22% vandindhold optændes det uden problemer og brænder i lang tid. Dets flamme er jævn og uden nogen gnister. Og så er det nok den træsort der er nemmest at kløve, og tørretiden er lav i forhold til andre træsorter.   

Lette træsorter (nåletræ, pil/poppel) giver hurtig varme men brænder osse hurtigere af - modsat tunge træsorter (eg,bøg/elm) de afgiver langsommere varme, men brænder til gengæld noget længere. 

 

Tak for tips.

Normalt står der ikke hvad et brændetårn vejer, men f.eks. her (https://www.dkbrænde.dk/ovntoerret-braende/ovntoerret-eg.html) kan man få et brændetårn med 1,8m^3 ovntørret eg til 2500 kr. 

Hvis det skal passe med ca. 2 kr/kg skal det jo gerne veje 1.2 ton. Gør det mon det?

Jeg har desværre ingen erfaringer med det idet jeg indtil nu kun har fyret med briketter som jeg nu har opgivet at få fat i til rimelige penge samt med lidt gratis brænde jeg har fået af venner og bekendte.



Frank Chr. skrev den 14-09-2018 16:11:09

Tunge træsorter vejer (tæt stablet) ca. 500 - 550 kg pr m3. Så der er nok max. 1.000 kg på det brændetårn du har kik på. 

 

OK. Hvordan vil du anbefale, at man bruger brændeovn, hvis man samtidig har fjernvarme og varmeveksler?

Jeg plejer at sætte radiatorer på 2.5-3 om vinteren og fyre alt det jeg kan i brændeovnen. Så forventer jeg, at termostaterne i radiatorerne sørger for at radiatorer for det meste af tiden er slukket pga. varmen fra brændeovnen. Gulvvarmen i kælderen sætter jeg til 20 grader.


Kan det gøres bedre/billigere?

Hvad giver du for 1 kwh fjernvarme ? (alt incl. så som transportbidrag,  abonnementsbidrag mv.)

Når jeg kigger på min seneste aconto betaling, så ser det ud til, at jeg inkl. arealafgift har betalt 2423 kr for 3395 MWh. Dvs. ca. 0,714 kr pr. MWh.

Lyder det rigtigt?

Nej det gør det ikke for 1 Megawatt-time (Mwh) = 1000 Kilowatt-time (Kwh)   

Men hvis du mener 2423 kr for 3395 Kwh så er det en anden snak. Hmm.. dyrt - tja.. 28% billigere end hvis du fyrede med olie, men næsten dobbelt så dyrt som hvis du fyrede med træpiller/træbriketter i et normalt år.  

Frank Chr. skrev den 18-09-2018 08:58:43

Nej det gør det ikke for 1 Megawatt-time (Mwh) = 1000 Kilowatt-time (Kwh)   

Men hvis du mener 2423 kr for 3395 Kwh så er det en anden snak. Hmm.. dyrt - tja.. 28% billigere end hvis du fyrede med olie, men næsten dobbelt så dyrt som hvis du fyrede med træpiller/træbriketter i et normalt år.  

 

OK. Så hvis jeg forstår dig ret, så kan vi konkludere, at det er billigere at fyre med brændeovn end at bruge fjernvarme (hvis vi regner med brænde eller briketter til ~2kr/kg - ikke sandt?)


Men at brændeovn var billigere end fjernvarme var allerede det som min intuition sagde mig. Det jeg ikke helt forstod var din bemærkning tidligere i tråden, hvor du skrev:



Frank Chr. skrev den 06-09-2018 10:07:32
Her i kommunen hos dem der har fjernvarme, er det en dårlig ide enten, 1. at bruge både fjernvarme og brændeovn på samme tid, 2. helt i perioder at slukke for fjernevarmen og kun at fyre med brændeovn. Førstnævnte fordi man ikke opnår tilstrækkelig afkøling af det varme vand. Sidstnævnte da ens varmeregning består af både faste bidrag og forbrugsbidrag vil det være sådan, at jo mere varme man laver med andet end fjernvarme, des mindre får man for sit faste bidrag.  


Jeg plejer jo netop at lade radiatorer stå på 3 mens jeg fyrer i brændeovn. Så forventer jeg jo, at termostaten slukker for radiatorer, når brændeovnen har varmet godt op. Er der noget ufornuftigt i det? (du skriver jo, at det er en dårlig ide at bruge fjernvarme og brændeovn på samme tid)

Ang. din punkt 2, så er jeg med på, at man naturligvis vil få mindre for sit faste bidrag til fjernvarmen jo mindre man bruger fjernvarmen, men det er vel  lige meget når man jo ikke kan slippe for at betale dette bidrag?


Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis