Brænde Vs briketter

Ja sagen er den, jeg har et par poser briketter. Havde gået med tanken om at gå over til briketter istedet for alm.brænde.

Muligvis det er mig det er galt med, men jeg synes ikke rigtig, at nå jeg fyrre op med briketterne. Så er det en svag varme der kommer i forhold til alm. Brænde.  Så skal der bruges flere briketter, så er idéen jo ikke så smart mere. 


Hvad er jeres forhold til at brugen af briketter? Har i nogle gode råd jeg kan tage med på vejen. 

Mvh. TurboTorben.



Ja sagen er den, jeg har et par poser briketter.... Vis hele indlægget
96 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Blev de leveret med fragtbil eller Unite´s egen lastbil?

Hvad står RUF for.. Jo såmænd blot briketter der fremstilles på den tyske RUF briketpresser.   

En anden rigtig god meget hårdt presset træbriket er Hardwood.

 


pallerne kom med en blå lastbil uden reklame på, det var ikke DSV eller lign, kan ikke sige om det var dem selv der leverede.

Hvis der er fast underlag på grunden så leverer de paller derhen hvor man ønsker det, så vi fik dem direkte ved kælder døren   

Jer med fjernvarme bruger i briketterne når det er rigtig koldt foruden fjernvarmen eller hvordan fyrer i 

fx kører i med en grundvarme på 18 eller 22" fra fjernvarme og så briketter når det er koldt udenfor 



Her Unite´s lastbil (det er fordi de fleste fragtmænd ofte kun lev. til kantstenen).Her i kommunen hos dem der har fjernvarme, er det en dårlig ide enten, 1. at bruge både fjernvarme og brændeovn på samme tid, 2. helt i perioder at slukke for fjernevarmen og kun at fyre med brændeovn. Førstnævnte fordi man ikke opnår tilstrækkelig afkøling af det varme vand. Sidstnævnte da ens varmeregning består af både faste bidrag og forbrugsbidrag vil det være sådan, at jo mere varme man laver med andet end fjernvarme, des mindre får man for sit faste bidrag.   

hvis vi har -5 grader udenfor, og man fyre op med brænde ovnen, op til de 22-23 grader.

så må det da alt andet lige, spare på gas regningen, så vil gasfyret da ikke sulle arbejde så hård for at varme huset op? 

hvad er det jeg har misforstået? 


Vi har i mange år klaret os med slukket gasfyr(bortset fra varmt brugsvand) næsten hele vinteren, og kun fyret med brænde/briketter, men når der er hård frost tænder jeg dog for fyret, ikke fordi ovnen ikke kan klare det, men fordi rørene ligger i en krybekælder, og selvom vores gulvisolering er tynd, kan der godt komme frost dernede når det er rigtig koldt, og de skal nødig sprænge..

Men for at kunne klare sig kun med brænde skal vi(på de kolde dage) begge være obs på at holde ovnen kørende når vi er hjemme, og man må leve med der godt kan være 18 grader varmt om morgenen, og 28 om aftenen

Nu har vi fået en lille baby, og synes ikke jeg har energien til at gå og fyre op hele tiden, og selvom vi gjorde ligger hendes værelse i den modsatte ende af huset, hvor der sjældent bliver over 22 grader, og hvis vi lukker døren derind, vil der nok kun være 16-17 grader om morgenen, og det går jo ikke, så vi har tændt for fyret.

Annonce

ok, 

er selv lige blevet husejer for 4 mdr siden. Vi har også gas, virker som en go ide at slukke for fyret dog at holde brugsvand varmt. 

Men kunne man ikke bare sætte alle radiator på frostfri? så burde de vel ikke springe. skal lige siges at vi har gulvvarme over det hele på nær første sal. 

TurboTorben skrev den 12-09-2018 20:42:49

ok, 

er selv lige blevet husejer for 4 mdr siden. Vi har også gas, virker som en go ide at slukke for fyret dog at holde brugsvand varmt. 

Men kunne man ikke bare sætte alle radiator på frostfri? så burde de vel ikke springe. skal lige siges at vi har gulvvarme over det hele på nær første sal. 

 Det kan man også, så kører pumpen bare stadig varmt vand rundt i fremløbsrørene, og selvom de er isoleret vil de stadig kræve en smule varme. det er jo det vi gør når der er lidt højere frostgrader, dog tænder vi for et par radiatore, ellers skal vi godt nok fodre ovnen et par gange natten igennem for ikke at fryse om morgenen.

TurboTorben skrev den 31-08-2018 13:09:03

Måske jeg skulle købe en palle RUF briketter, har et sted jeg kan købe en palle for 1800kr.



 

Hvor er det?

Frank Chr. skrev den 06-09-2018 10:07:32
Her i kommunen hos dem der har fjernvarme, er det en dårlig ide enten, 1. at bruge både fjernvarme og brændeovn på samme tid, 2. helt i perioder at slukke for fjernevarmen og kun at fyre med brændeovn. Førstnævnte fordi man ikke opnår tilstrækkelig afkøling af det varme vand. Sidstnævnte da ens varmeregning består af både faste bidrag og forbrugsbidrag vil det være sådan, at jo mere varme man laver med andet end fjernvarme, des mindre får man for sit faste bidrag.   

 

Mener du med andre ord, at hvis man har fjernvarme kan det aldrig betale sig at bruge brændeovnen?

Der er yderligere 36 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis