Brænde Vs briketter

Pizzabager
Pizzabager
Postnr: 2750
Pizzabager Pizzabager

som andre har skrevet træbriketter, giver en anelse mere varme for pengene, ulempen kan så være at man aldrig rigtig ved hvad man får, (medmindre man køber en pose og kører hjem og tester dem også køber resten bagefter)

jeg havde for 2 år siden købt briketter, 2 forskellige steder, ca. 3000 kg ialt. poserne var ikke helt ens, men briketterne lignede hinanden til forveksling, forskellen kom først når de skulle brændes af.

Type1:  den ene type brændte let og faldt hurtigt fra hinanden i ovnen, brændte med godt bål, og skulle også fylde nye briketter på oftere.

Type 2: den anden blev i et stykke næsten hele forbrændingen, og den lavede meget mere aske end den anden, samt mere ildelugtende røg op til 10 min efter der var kommet nye briketter ind, uanset hvor meget luft den fik og hvor mange jeg lagde ind af gangen. den holdte så et lidt mindre bål i længere tid, dvs skulle fylde fylde på færre gange, men=mindre varme= mere ukomplet forbrænding. 

Er sikker på type 1 generelt giver mest varme, men samtidig gør stuen utrolig varm, fordi man jo nok ligger en ekstra briket ind, så man ikke skal over hver 30 min og fylde på.

type 2 holdte nok ovnen igang længere tid, men er sikkert også mere belastende for naboerne, og giver generelt lidt dårligere økonomi..

Det var mine erfaringer.. alle andre briketter end lige de lyse, har jeg dårlige erfaringer med, især sedi briketter, der skal man virkelig hade sine naboer ....

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr: 8700
Frank Chr. Frank Chr.

De absolut bedste træbriketter jeg har prøvet er de såkaldte Pini Kay Over Night, de er extremt hårdt pressede med hul i midten, de brænder betydeligt længere sammenlignet med almindelige træbriketter. Men temmelig dyre i pris.

TLA
TLA
Postnr: 7900
TLA TLA

Halvdelen af sidste vinter brugte vi RUF træbriketter, og de fungerede godt sammenlignet med dem jeg købte i jem&fix. 

Xlbyg har pini-kay til 2400kr for 1 palle.

Pizzabager
Pizzabager
Pizzabager Pizzabager
Frank Chr. skrev den 30-08-2018 10:34:28

De absolut bedste træbriketter jeg har prøvet er de såkaldte Pini Kay Over Night, de er extremt hårdt pressede med hul i midten, de brænder betydeligt længere sammenlignet med almindelige træbriketter. Men temmelig dyre i pris.

ja brænder længe, men er problemet så ikke at forbrændingen ikke bliver så komplet og de derfor lugter/ryger lidt udenfor??

Pizzabager
Pizzabager
Pizzabager Pizzabager
TLA skrev den 30-08-2018 10:39:20

Halvdelen af sidste vinter brugte vi RUF træbriketter, og de fungerede godt sammenlignet med dem jeg købte i jem&fix. 

Xlbyg har pini-kay til 2400kr for 1 palle.

Det kan godt være jeg bare har været uheldig, dog var det ikke fra jemogfix jeg fik de dårlige briketter fra forrige år fra, og jeg tror ikke man skal gå så meget efter butikken, jeg har set både gode og dårlige briketter alle steder, og flere gange forskellige kvalitet i samme butik, som de bare har bestilt hjem på forskellige tidspunkter, så det kan godt være de har den gode kvalitet den ene dag og en dårlig den næste. jeg fandt barlinek briketter(som er ganske glimrende) i jemogfix på tilbud for et par år siden..

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.
Pizzabager skrev den 30-08-2018 10:43:35

Frank Chr. skrev den 30-08-2018 10:34:28

ja brænder længe, men er problemet så ikke at forbrændingen ikke bliver så komplet og de derfor lugter/ryger lidt udenfor??

Nej, det er jo kun et spørgsmål om korrekt tilførelse af forbrændingsluft. De brænder længere, til gengæld giver de ikke så hurtig varme i starten som de lyse briketter. Lidt ligesom let nåletræ vs tung løvtræ. 

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

Forresten bilder sig mig selv ind (og er næsten overbevist om) at selv om nogen forhandler skriver at Pini Kay Over Night briketter er lavet af ren træ, så tyder farven og sammensætningen nu på at størstedelen af briketten er produceret af bark. Men det gør jo heller ikke noget, idet bark har en højere brændværdi en træ.  

jetdirect
jetdirect
Postnr: -
jetdirect jetdirect

bauhaus har i den nye avis 960 kg briketter fra rosager til 2199 leveret er det dyrt eller billigt der er lyse briketter 

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.
jetdirect skrev den 30-08-2018 16:21:44

bauhaus har i den nye avis 960 kg briketter fra rosager til 2199 leveret er det dyrt eller billigt der er lyse briketter 

Det er jo 2,30 kr/kg så relativt dyrt synes jeg, men dog stadigvæk kun halv pris af fyringsolie.  

Ps. Til sammenlign. koster 960 kg RUF-briketter i Tyskland 1485 danske kr. (1,55 kr/kg.) + fragt. for mit vedkommende 160 kr/pall. til område 8700 (hvis jeg altså tager min. 24 pall. )

TLA
TLA
TLA TLA

Så skal jeg nok købe 1 eller 2 paller af dig 😀

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.
TLA skrev den 30-08-2018 19:14:37

Så skal jeg nok købe 1 eller 2 paller af dig 😀

Det kan du da godt - altså til 1800 kr pr. pall. Så mangler jeg kun at få solgt de sidste 20 pall. a 1800 kr - så har jeg mine egne 2 pall. gratis.   

TLA
TLA
TLA TLA

Ingen problem   

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

Alternativt er det in at gå sammen nogle stykker i nabolaget og lave fælleskøb (samkøb) i Tyskland og arrangere fællestransport.    

TLA
TLA
TLA TLA

Ja, det kunne der faktisk noget være noget ide i. Dog ved jeg ikke hvad fragten vil være, og hvor meget der spares ?

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

Du kan min. spare 550 kr pr. pall. ved at købe i Tyskland hvis udgangsprisen herhjemme er 2200 kr. 

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Træ-brænde el. Briketter
    Lav-Motorcykel
  2. Billig briketter kolding
    Fyr og opvarmning
  3. Støver briketter ikke ret meget?
    Fyr og opvarmning
  4. Hårdt træs briketter
    Over hækken
  5. våde briketter
    Fyr og opvarmning