Renovering af hus

Vi overvejer at købe et hus, der kræver en del renovering og er nu igang med at se på om vi overhovedet kan komme i nærheden af det inden for vores budget. Vi vil selv stå for alt nedrivning pudse-, filte-, isolerings- og malerarbejde samt afhøvling af trægulve (gl. egetræsgulve). Vi er ikke selv håndværkere, men svigerfar, der er på efterløn er tømrer og vil hjælpe os og kan vejlede ved en del af arbejdet.

Det er en gl. muremestervilla fra 1915 på 117 kvm, hvoraf 50 er på 1.salen. Det har været et rygerhjem og det er derfor nødvendigt at fjerne alt tapet og gulvtæpper (ville vi alligevel ikke beholde) og når vi alligevel er i gang giver det mening også at efterisolere på 1. salen. 

Vi har fået et overslag fra en byggeleder der inkluderer arbejde på murværk (45 t +), reparation på sokkel, udskiftning af 5 vinduer, nedrivning af to bærende vægge, nedbrydning af sænkede lofter i st.etagen samt reparation af klinker i st.etagens badeværelse. Overslaget er på 170.000 kr inkl. moms og tænker at vi nok skal sætte 200.000 af til den post. Taget er i god stand og kræver ikke rep. 

Derudover vil vi lave nyt køkken for ca. 50.000 kr og badeværelse på 1. salen (toilet er ikke etableret på forhånd, men der er rørføring til vask og bad), hvilket vi håber kan klares for 100.000 kr. Er det mon for optimistisk?

Altså 200.000 + 100.000 + 50.000. Tror I vi vil kunne klare os med 100.00 til resten - d.v.s. fjernelse af tapet, pudsning, filtning og maling af vægge og lofter i stuen samt afhøvling af gulve. Desuden nedrivning af gipsvægge på 1.sal, isolering af skåvægge, nye gipsvægge, pudsning, filtning og maling af disse samt afhøvling af gulve - altså materialer hertil. Derudover udgifter til håndværkere der skal udskifte Velux-vindue, isætte endnu et Velux-vindue samt installere radiator i nyt værelse på 1. salen. Er 100.000 mon nok til at dække det?

På forhånd tak for hjælpen

Mange hilsner

Sofie

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er svært og gennemskue om det holder med dit budget. Forstår ikke at i vil betale for nedrivning af lofter når i selv regner med at lave en del selv. Det er uden tvivl det sted hvor man nemt kan lave lidt ekstra penge. 

Det er er svært og lave et budget der holder det bliver efter erfaring dyrere når man kommer i gang. 


Tænker du skal prøve og spørge andre om hvad det koster det du har fået en pris på. Rep arbejdet kunne evt udføres efter regning det kan nemt være billigere


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det er jo ikke så svært at regne ud at man tjener en masse penge på at lave det selv. Jeg ved godt at firmaer har noget grej som gør at de arbejder mere effektiv. Men tager de 350 kr/ timen Skal i jo sådan set tjene 650-700 kr for at bettale det, når i også skal betale skat. Laver i det selv ( med svigerfar) så er der hverken moms eller skat på arbejdsløn. 

Jeg har aldrig taget en krone hos mine svigerbørn ( og børn naturligvis) Efter et kæmpeprojekt inviterede det ene hold godt nok på en uge på Mallorca. 

Beregn dog nogle pizzaer, sodavand og bajere ekstra. Men det løber aldrig op i de penge. 

Skavanken er naturligvis at man skal være færdig inden for en begrænset periode, da byggelån typisk kun løber over 2 år. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Man kan spare mange penge ved at gå på kompromis med produkterne. Ikke ved nødvendigvis at vælge dårlige produkter som ikke holder så længe, men generelt bare en billigere udgave.

eksempelvis ved køkkenet: Det behøver ikke være hverken svane eller HTH. Det kan også være Ikea eller silvans eget mærke (ved ikke hvad det hedder). Og kogepladerne behøves ikke være voss eller siemens, det kan også være et no-name. Bordpladen kan være en laminatplade og ikke nødvendigvis i den præcise farve eller mønster I havde tænkt på.

Og sådan kan man blive ved i badeværelset. Det behøves ikke være hverken Grohe eller endnu dyrere Vola. Det der render op er lige så meget at man er "kræsen" og fast besluttet på hvad man vil have, koste hvad det vil.

Derudover: Er det strengt nødvendigt at skifte køkken lige nu? og vinduerne? render der vand ind? Kan noget udskydes?

Man kommer tit til at ændre holdning til hvordan, hvad og hvornår man vil have sit hus renoveret, efter man er flyttet ind.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har været i gang med ca det samme, som du beskriver i et hus af samme alder og størrelse. Jeg har pt. brugt for lidt over ½ mio. i materialer, og er ikke færdig endnu. Jeg har lavet alt selv, og har (med nogle få undtagelser) ikke brugt dyre materialer.

Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
Annonce

Jeg syntes ærlig talt at budgettet lyder optimistisk især for de dele i vil betale jer fra. at få udskiftet 5 vinduer samt to bærende vægge (jeg går ud fra at det indebærer opsætning af jern til kompensation) plus diverse småarbejder til 170.000 tror jeg ikke på - ihvertfald ikke på sjælland. Til sammenligning har min genbo givet ~100.000 for udskiftning af 8 vinduer alene og det indebar at han selv pudsede fugerne op omkring dem.

Til anden inspiration så har vi selv istandsat et muremesterhus fra 1916 efter lidt samme opskrift. Dog med brug af håndværkere til andre ting. Ca. udgifter lød på

Køkken: 50.000 (ikea+bordplader fra nettet mv.), hertil 30.000 til tømrer til specialløsninger ved opsætning

Maling, filt mv. + diverse småting (den slags som altid dukker op): 80.000

Slibning af gulve + en trappe: 20.000 (det fik vi gjort af en professional, jeg er ikke så glad for at styre slibemaskiner af den størrelse)

Isoleringen af 1. salen kom som en del af et helt nyt tag. Der lagde vi 500.000 til håndværkere for nyt hævet tag isolering, gips på skråvægge til kip samt nogle nye indvendige vægge og diverse småarbejder.  (dette eksklusiv spartel og maling af gipsen)


Hvis jeg var jer ville jeg prioriterer hvad der er nødvendigt at få lavet nu også starte der og regne med at der er noget I må skyde indtil der er flere penge. Derudover som der er nævnt kan man hurtigt blive god til at finde løsninger der er lidt billigere. Du skriver fx badeværelse på 1. salen - men hvis I kan nøjes med et wc-rum uden bad behøver i pludselig slet ikke tænke i vådrumsmembran mv.  (Start iøvrigt med at tjekke at eksisterende afløbsrør er stort nok til et toilet, hvis der kun er trukket til vask kan det sagtens være med et afløbsrør som ikke er dimensioneret til et toilet)


Ask

Selv har jeg i stor udstrækning lavet stort set alt selv, bortset fra hvor der skulle ændres på vand, el og kloak som krævede autorisation. Der ligger den største besparelse som også Erik påpeger.

Derudover har jeg brugt genbrugsmaterialer når gode tilbud dukkede op. Med et hus fra 1915 er der gode muligheder for at finde kvalitetsprodukter som udskiftning der bare ligger og keder sig på et støvet lager.

Vælger man at ombygge i samme stil som da huset blev opført kan det både gøres billigt og meget dyrt. Er I helt sikre på I vil monterer nye Velux vinduer i et gammelt hus fra 1915?

Når man har købt hus, kan det også anbefales at vente et års tid inden den store hammer svinges. Brug tiden på at lærer huset at kende. Det hænder ofte at ens første ideer ændres i takt med nye vaner og behov synliggøres.

Bedste planlægning med renovering af et gammelt hus, er at starte med bad og køkken. Det er omsiggribende og det sviner. Det er også disse rum der sluger en stor del af budgettet, men glem ikke isoleringen i resten af huset som påvirker driftsomkostningerne ud i al fremtid.

Når først bad og køkken er færdig, er I med garanti garvede gør-det-selv folk, og så kan I sikket renoverer resten af hytten med den ene hånd på ryggen.   

Endelig har I svigermekanikken i baghånden der som håndværker nok skal styrer jer uden om de værste katastrofer.  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også