Spørgsmål til fysik / matematik folket

Hejsa

Jeg er ved at lave en motoriseret transport slidske op ad en trappe.
Den hælder 24 grader og den skal kunne håndtere en last på ca. 200 kg.
Man kører en rullevogne ind på en plade når slidsken er nede, denne køres
så til toppen og rullevognen kører videre på den nye etage.

Hvor mange Watt motorkraft vil det kræve ??
På forhånd tak


Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Uhadadada, det bliver svært at regne på uden at kende hastigheden hvormed elevatoren skal køre. Ydermere skal man kende det mekaniske tab i transmissionen og effektiviteten på motoren. 

Det helt enkle svar er nok effekt.      Og så tror jeg desværre ikke det er mig muligt at bidrage med mere "sludder".    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej,

Der mangler nogle data for at kunne estimere, hvad effekt motoren skal levere. En princip skitse er også en god idé.

Hvad kører rampen på? Hjul eller lejer?

Hvor hurtig skal den køre? Og hvordan er transmissionen lavet?


/K

Hvis du er ligeglad med hastigheden, kræver det blot tilstrækkeligt med moment.

I praksis skal du nok have en motor på mindst et par hundrede watt og en god gearing.

Kig evt. på wirespil hos f eks. Biltema hvor du får både motor og gearkasse i samme enhed.


Elektronikteknikeren

Tak for svarene.

Hastighede skal være lige omkring 6 sekunder, det er den tid det tager at gå op ad trappen.
I de 6 sekunder skal der være til både acceleration og deceleration, så hastigheden på midten vil være noget højere.
Med hensyn til tab, så er der næsten ikke være noget i slidsken, da det i virkeligheden er en vogn med leger, der kører på skinner som monteres på væggen.
Wirespil kunne være en ide, men den skal kunne køre med last begge veje og når den stoppes så skal den stå stille hvor den er.
Den færdige vogn vil blive trukket med cykelkæde rundt om to tandhjul, der så bliver drevet af et snekkegear, der så igen drives af en motor på x antal watt.

P.s. en 12 volt batteriboremaskine, uden snekkegear, men i laveste gear, er ikke nok, den ryger når jeg prøver.   

Håber det er nok information.
På forhånd tak


Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren

Hvor højt skal de 200 kg løftes. Selv om du skriver at hældningen er 24°, så fortæller det ikke noget om, hvor langt og højt byrden skal trækkes. Vinklen foroven ved slisken må så være 66°, i det det formentlig drejer sig om en retvinklet trekant.


fase
Annonce

Hej igen,

Fase - det er lige meget, hvor langt byrden skal flyttes, hvis det er motorstørrelsen, der skal beregnes. Afstanden giver dem samlede energi, som skal bruges. Det er den øjeblikkelige effekt der skal beregnes.

 


/K

Fase - det er lige meget, hvor langt byrden skal flyttes, hvis det er motorstørrelsen, der skal beregnes. Afstanden giver dem samlede energi, som skal bruges. Det er den øjeblikkelige effekt der skal beregnes.

 

 Det var nu mere for at kunne beregne løftehøjden, at jeg spurgte om længden. desuden indgår der en tidsfaktor på 6 sek., det har indflydelse på den  nødvendige effekt.


fase

Det skal være på 0,6 - 0,75 kw. Altså 750w. Og hvorfor det. 

Jeg går ud fra en Harald Nyborg EL-trækspil.

Den er på 780 w løfter 400 kg med en hastighed på 11m/min. 

Nu vil du gerne køre næsten 2,43 x så hurtig, og faktor 3,75 fra lodret. Så det vil havne på 505w med forholdsregning.  Så kan man regne på de fysiske /teoretiske som man vil, men der skal altid lægges lidt til for at det kan køre sikkert.

 Haralds gear har også tab. I sådan en opstilling som deres trækspil, har motoren en selvbremsende effekt, fordi statoren i motoren er konisk. Så den går normalt imod ankeret, men "suges" fri når magnetismen begynder på at trækkemotoren rundt.

Når du bruger snedkegear, er der oftest et tab i disse som er væsentlig større end tandhjulsgear. MEN på den anden side så vil de også oftest være selv bremsende. Forstået på den måde at over en vis udveksling kan man ikke dreje motoren rundt ved at dreje på udgangsaksel ( snedken )

 Men det er jo ikek alene motoren der skal kunne holde liften fast. Der skal også et system til så den ikke løber løbsk hvis f.eks. cykel kæden springer. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Rettelse: 

Jeg havde glemt vægt forholdet. " Min " talje løfter 400 kg ved de givne omtændigheder og du ønsker 200 kg. Så motoreffekt kan halveres. 

Altså 250W men jeg vil anbefale næste størrelse i motor 350W 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis