Hvad hedder æbelsorten

jensviggo
jensviggo
Postnr: 9330
jensviggo jensviggo

Har dette træ i haven, der bærer helt vildt. Her er et billed, nogen der kender/genkender hvilket?

jvk
karl smart
karl smart
Postnr: 2600
karl smart karl smart

jeg tror det er et James grieve , men prøv at spørge her      Havenyt.dk-forum     her er det haveeksperter , der kan hjælpe dig............

calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
Mortenjustesen
Mortenjustesen
Postnr: 9510
Mortenjustesen Mortenjustesen

Det vil være gætværk ud fra sådan et par billeder. Men måske kan denne æblenøgle hjælpe dig: ttps://www.nordgen.org/nak/index.php?view=start2

Den kan dog være lidt vanskelig at anvende, hvis man ikke kender begreberne. 

Morten
ClausKM
ClausKM
Postnr: 4100
ClausKM ClausKM

Jeg synes det ligner Filippa. Ellers vil jeg også foreslå du prøver Pometets æblenøgle som Morten henviser til. Det kan godt være den dukker op med nogle meget sjældne sorter som bedste match, men hvis du så kigger lidt ned ad listen og finder noget mere almindeligt så er det nok den.

karl smart
karl smart
karl smart karl smart

Jeg har et æbletræ med masser af æbler og det er fuldstændig magen til billedet , james grieve æbler bliver røde på den side hvor solen skinner på dem .

calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
PeterR
PeterR
Postnr: 4000
PeterR PeterR

De fleste træer bærer "helt vildt" i år. Det er vist intet med sorten at gør, men med blomstring og frost.....

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr: 8700
Frank Chr. Frank Chr.

I vores frugttræer (undtagen kirsebær) og buske har udbyttet været under middel i år. Til gengæld blomstre et æble- og et pæretræ for anden gang i år - det har jeg aldrig set før. Gad vide om de er remonteret.    

Ps. Det samme gør sig gælden hos naboer i kvarteret, ringe udbytte. Måske er forklaringen vi stort set ingen bier så under blomstringen.

PeterR
PeterR
Postnr: 4000
PeterR PeterR

Vores grene er bundet op så de ikke knækker, så mange æbler er der på her i 4000 Roskilde. 

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.
Frank Chr. skrev den 01-09-2018 13:27:26

"Til gengæld blomstre et æble- og et pæretræ for anden gang i år - det har jeg aldrig set før. Gad vide om de er remonteret.   "

Det har jeg så fundet svaret på nu.  Det handler om vejr-stress. Træerne kan ikke finde ud af, hvorfor klimaet er så mærkeligt i år. 

Ps. Underligt at se træerne bære plukkemodne æbler og pærer, mens de samtiddigt blomstre.   

karl smart
karl smart
karl smart karl smart

Alså der er ikke noget nyt i at frugttræer blomster igen om efteråret det gjorde de også sidste år .................

calle captiosus
Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

Jeg har bare aldrig set eller hørt om fænomenet før i min have-karriere.    

PinkHenrik
PinkHenrik
Postnr: 6300
PinkHenrik PinkHenrik

Et eller andet er der gået kuk i... min Azalia har lige givet en blomst   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

Det er nok den langvarrige tørke, efterfulgt at store mængder regn der vender op og ned på naturens gang. Måske skal vi til at vende os til to årstider - tørketid og regntid.    

Vil du være med? Log ind for at svare.