Har jeg for lidt forankringsgrunder på fermacell vægge?

DetBliverGodt
DetBliverGodt
Postnr: 3460
DetBliverGodt DetBliverGodt

Jeg er i gang med færdiggøre mine fermacellvægge. Der er spartlet samlinger, og jeg har lavet en tynd fuldspartling over det hele. Det ser fint og glat ud :-)

Inden jeg sætter filt op, har jeg smurt Flugger forankringsgrunder på, MEN den mængde jeg har brugt passer slet ikke med det, som Flugger skriver at jeg skal bruge. Så nu er jeg nervøs for om jeg har smurt for lidt på.

Ifølge Flugger så dækker forankringsgrunderen med 3-7 kvm/liter. Jeg har 125 kvm vægge og lofter. Hvis vi regner med 7 kvm/liter, så burde jeg have brugt ca 18 liter. Men jeg kun brugt noget i stil med 6 liter!

Jeg har brugt en bred pensel og har smurt nok på til at jeg kunne se at hele overfladen var "våd".

Har jeg smurt for lidt på?

Hvis jeg smører mere på, kan jeg så risikere at smøre for meget op?

--Morten

Kermit_369
Kermit_369
Postnr: 7860
Kermit_369 Kermit_369

Nu ved jeg ikke om Fluggers skal fortyndes eller ej. Men hvis ellers har fulgt anvisningen og du som du skriver er sikker på at det har fået over det hele så tror jeg det fint.

Nogle kommer faktisk galt afsted med at smøre for meget på. Eller rettere bruger det ufortyndet. Det ses ved at overfladen tørrer blankt op. Og det hæfter limen meget dårligt på.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

DetBliverGodt
DetBliverGodt

Ja, jeg har engang haft problemer med nogle vægge, hvor jeg nok havde smurt for meget forankringsgrunder på. Overfladen blev netop blank og jeg kunne ikke få limen til at hæfte ordentligt. 

Måske skal jeg bare prøve et af de små lofter, og se hvordan det bliver. Hvis filten bliver hængende, så burde det jo fungere.

Måske er det fordi overflader spartlet med Fermacell's finspartel ikke suger så meget. Der var områder hvor overfladen ikke skiftede farve med det samme, da jeg smurte forankringsgrunderen på. Tydeligt at overfladen ikke sugede.

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Det er kun spartel kanterne som suger rigtigt, den færdige overflade på pladerne er så hårdt presset at den ikke suger en skid, så det er ok at køre over én gang med grunderen og så er det dét. Det løber bare ned ad pladen ellers. Så det er rigeligt fint det som du har gjort.

Elektronikteknikeren
DetBliverGodt
DetBliverGodt

Det passer med hvad jeg har observeret. Tak for det hurtige feedback fra jer begge!

Jeg klør på med filten, når jeg lige har fået hentet den yngste fra en børnefødselsdag :-)

Vil du være med? Log ind for at svare.