Tilslutning af indbygningsovn til kraftstik uden stikdåse

Hej

Er der nogen der kan fortælle mig om man selv må tilslutte en indbygningsovn og induktionskogeplade til et kraftstik når der ikke sidder en stikdåse på? Og hvis man må - om ovnen/kogepladen så (som standard) kommer med tilsvarende ledninger eller om de kommer med en stikprop?

På forhånd tak for hjælpen :-)

Hej Er der nogen der kan fortælle mig om man selv... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Så fik jeg kogepladen og ovnen hjem og skal til at sætte det til - har vedhæftet billeder af pladen, ovn, anlæg og stikdåse. 

jetdirect skrev den 26-08-2018 21:06:31

det 400v kabel er det 1,5kvadrat (13ampere) eller 2.5kvadrat (16ampere) det vil stå på kablet, sikringen i tavlen må sikres med nævnte ampere dvs er et 1,5kvadrat på 10 ampere må man gå op i 13ampere på sikringen 

Er der nogen der kan bekræfte at jeg har planlagt at gøre der korrekt?

A. KOGEPLADEN

Der står på første side i vejledningen at pladen skal sikres med 25A men i ledningsdiagrammet står der min. 16A - hvilke forvirrer mig lidt?

Har tænkt at gøre følgende:

1. Udskifte sikringen fra 10A til 16A

2. Udskifte ledningen i pladen til en med 3 faser og tilslutte alle i kraft-stikdåsen (jord til jord, nul til nul og fordele de 3 faser) 

B. OVNEN

Kommer med et almindeligt stik, men står den skal udskiftes med jord såfremt det forefindes. 

Har derfor tænkt mig at gøre følgende.

1. Udskifte ledningen til en med jord, nul og 1 fase (ledningen der sidder i er heller ikke lang nok)

2. Tilslutte ovnen til samme kraftstik-dåse som pladen, dog kun med en fase.


Er der noget jeg overser eller skal være opmærksom på?

1) 16 ampere så skal føde kablet være 2.5kvadrat og sikrings gruppen som er automat sikring ifl billedet skal skiftet hvilket du ikke selv må lave. 

du har automat sikringer og som der står max 10a og ikke større men det ser ud til der kun er 230v frem til komfuret selvom det er et 5 ledet kabel  så det bliver et problem  hvis komfuret bruger mere end de 10a på  230v 

kablet frem hvor mange kvadrat er det på alm 1,5kv (max 13a) eller 2.5kv max 16a)


Okay tak - jeg finder en elektriker der kan hjælpe mig 😁

hvis du har en polsøger så prøv lige og tjek kablet om der er strøm på de andre faser i kablet, tvivler eftersom dit sikrings modul er enkel faset til komfuret.

at kablet er 5 ledet er blot fordi man har sikret sig i fremtiden så der skal monteres flg som blot er et eks :

https://www.harald-nyborg.dk/p7684/automatsikring-3p-nc-16a denne model er hvis kablet er 2.5kvadrat ellers :

https://www.harald-nyborg.dk/p7368/automatsikring-3p-nc-13a

hvis det er 1.5kvadrat

Det har jeg desværre ikke. Lader os til det er mere omstændigt end jeg lige troede - så tør ik rode med det selv. Så jeg takker mange gange for hjælpen. Men er det et stort arbejde for en elektriker eller kan det hurtigt fikses?

Annonce

hvis kablet er som jeg nævnet men blot man har valgt og udnytte 1 fase og nul og så jord så er det blot sikrings elementet i tavlen der skal skiftes til et med 3faser+nul så kommer der tilslutning at lederne til sikrings elementet

vil mene det er ikke et stort arbejde der tager mange timer for en elektrikker der ved hvordan man gør.

spørgsmålet er blot om komfuret kan trækkes over det kabel der er trukket det vil jeg ikke lige gøre mig klog på, der skal der nok lige en elektrikker ind over her på tråden.


Bor du i lejet lejlighed så skal du have fat i udlejer inden der laves noget om

 

mwa skrev den 30-08-2018 10:43:43

Det har jeg desværre ikke. Lader os til det er mere omstændigt end jeg lige troede - så tør ik rode med det selv. Så jeg takker mange gange for hjælpen. Men er det et stort arbejde for en elektriker eller kan det hurtigt fikses?

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis