Tilslutning af indbygningsovn til kraftstik uden stikdåse

Hej

Er der nogen der kan fortælle mig om man selv må tilslutte en indbygningsovn og induktionskogeplade til et kraftstik når der ikke sidder en stikdåse på? Og hvis man må - om ovnen/kogepladen så (som standard) kommer med tilsvarende ledninger eller om de kommer med en stikprop?

På forhånd tak for hjælpen :-)

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Må og må? Du kan normalt regne med at en ny kogeplade/ovn bliver leveret med rigtigt tilsluttet ledning, hvis det ellers er monteret. Men ellers må du aflæse diagrammet på komfuret, selv købe tilslutningsledning og tilslutte korrekt.

Din tilslutningsdåse ser fin ud, dog kan jeg ikke se en aflastningsbøjle.

Der findes rigtig mange tråde herinde om tilslutning af komfur.


Søren O

Tak for svar Søren :-)

Har læst en masse tråde herinde, men kunne ik helt finde svar. 

Ja “må og må” er selvfølgelig svær - tænkte bare i forhold til at nogle el-indstallationer SKAL laves af autoriseret elektriker :-) Men hvis ovn/plade kommer med prop, tager man så bare den af og tilslutter direkte eller hvordan?

Tænker at købe en bøjle selv og sætte på.

Tak for hjælpen igen.

 Din membrandåse ser ud til at have været brugt før til tilslutning. Hvis vi springer "må og må" over, så spørger du vel om, hvordan du skal til slutte din kogeplade og ovn? Kogepladen kan du forsyne fra to faser, hvor du skal bruge jord (gulgrøn), nul(blå) og to faser f.eks. brun og sort. Ovnen tilslutter du jord, nul og den sidste fase, grå. Inden du går i gang måler du at der er 230Volt mellem faserne og nul, for at være sikker på at den blå er nul. Ovnen kommer sikkert monteret med en stikprop, som du klipper af. Aflastningen er før set udført med ledningsstrip.


fase

Tak for svar S. Fabrin - det var lige det jeg søgte :-)

Ja, hvis du ikke mener det stik, du bruger til kogepladen. Men du får et problem, fordi du ikke kan til få to ledninger i samme stikprop. Belastningsmæssigt er det ikke noget problem. Nu kan jeg ikke se din installation, men et forslag kunne være at få udskiftet stikket til en med to stikkontakter, eller bedre få ført tilslutningen til emhætten ind i f.eks. krydderihylden eller afdækning af afgangsrør fra emhætten.


fase

Husk lige og sluk for strømmen inden du roder med kablerne, der er 400v mellem faserne.

vedr det der skal køre 230v (køl+emhætte) der ville jeg nok montere en stikkontakt ved siden af med jord i som bliver forbundet fil (gul/grøn+blå+brun)

Tak for reminderen :-)

Jeg har en anden almindelig stik kontakt som jeg tænker at bruge til køl + emhætte.

Men bare lige for at være sikker - er det så ok at sætte ovn + kogeplade i samme nul og jord og så med forskellige faser?

Ja.


Elektronikteknikeren

stikkontakten 230v skal være med jord når det forefindes.

saml lige køl+emhætte på samme fase for god orden skyld så  kan ikke se noget galt i det, det med en stikkontakt ved siden af et 400v stik er normalt og lave sådan 

det 400v kabel er det 1,5kvadrat (13ampere) eller 2.5kvadrat (16ampere) det vil stå på kablet, sikringen i tavlen må sikres med nævnte ampere dvs er et 1,5kvadrat på 10 ampere må man gå op i 13ampere på sikringen.

vedr jord (gul/grøn) den er delt med alt andet i huset fx fyret,vaskemaskine osv så det har ikke noget og sige

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis