Tilslutning af indbygningsovn til kraftstik uden stikdåse

mwa
mwa
Postnr:
mwa mwa

Hej

Er der nogen der kan fortælle mig om man selv må tilslutte en indbygningsovn og induktionskogeplade til et kraftstik når der ikke sidder en stikdåse på? Og hvis man må - om ovnen/kogepladen så (som standard) kommer med tilsvarende ledninger eller om de kommer med en stikprop?

På forhånd tak for hjælpen :-)

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Må og må? Du kan normalt regne med at en ny kogeplade/ovn bliver leveret med rigtigt tilsluttet ledning, hvis det ellers er monteret. Men ellers må du aflæse diagrammet på komfuret, selv købe tilslutningsledning og tilslutte korrekt.

Din tilslutningsdåse ser fin ud, dog kan jeg ikke se en aflastningsbøjle.

Der findes rigtig mange tråde herinde om tilslutning af komfur.

Søren O
mwa
mwa
Postnr:
mwa mwa

Tak for svar Søren :-)

Har læst en masse tråde herinde, men kunne ik helt finde svar. 

Ja “må og må” er selvfølgelig svær - tænkte bare i forhold til at nogle el-indstallationer SKAL laves af autoriseret elektriker :-) Men hvis ovn/plade kommer med prop, tager man så bare den af og tilslutter direkte eller hvordan?

Tænker at købe en bøjle selv og sætte på.

Tak for hjælpen igen.

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Din membrandåse ser ud til at have været brugt før til tilslutning. Hvis vi springer "må og må" over, så spørger du vel om, hvordan du skal til slutte din kogeplade og ovn? Kogepladen kan du forsyne fra to faser, hvor du skal bruge jord (gulgrøn), nul(blå) og to faser f.eks. brun og sort. Ovnen tilslutter du jord, nul og den sidste fase, grå. Inden du går i gang måler du at der er 230Volt mellem faserne og nul, for at være sikker på at den blå er nul. Ovnen kommer sikkert monteret med en stikprop, som du klipper af. Aflastningen er før set udført med ledningsstrip.

fase
mwa
mwa
Postnr:
mwa mwa

Tak for svar S. Fabrin - det var lige det jeg søgte :-)

mwa
mwa
Postnr:
mwa mwa

Kan jeg os godt sætte emhætte og køleskab til samme stik?

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Ja, hvis du ikke mener det stik, du bruger til kogepladen. Men du får et problem, fordi du ikke kan til få to ledninger i samme stikprop. Belastningsmæssigt er det ikke noget problem. Nu kan jeg ikke se din installation, men et forslag kunne være at få udskiftet stikket til en med to stikkontakter, eller bedre få ført tilslutningen til emhætten ind i f.eks. krydderihylden eller afdækning af afgangsrør fra emhætten.

fase
jetdirect
jetdirect
Postnr: -
jetdirect jetdirect

Husk lige og sluk for strømmen inden du roder med kablerne, der er 400v mellem faserne.

vedr det der skal køre 230v (køl+emhætte) der ville jeg nok montere en stikkontakt ved siden af med jord i som bliver forbundet fil (gul/grøn+blå+brun)

mwa
mwa
Postnr:
mwa mwa

Tak for reminderen :-)

Jeg har en anden almindelig stik kontakt som jeg tænker at bruge til køl + emhætte.

Men bare lige for at være sikker - er det så ok at sætte ovn + kogeplade i samme nul og jord og så med forskellige faser?

jetdirect
jetdirect
jetdirect jetdirect

stikkontakten 230v skal være med jord når det forefindes.

saml lige køl+emhætte på samme fase for god orden skyld så  kan ikke se noget galt i det, det med en stikkontakt ved siden af et 400v stik er normalt og lave sådan 

det 400v kabel er det 1,5kvadrat (13ampere) eller 2.5kvadrat (16ampere) det vil stå på kablet, sikringen i tavlen må sikres med nævnte ampere dvs er et 1,5kvadrat på 10 ampere må man gå op i 13ampere på sikringen.

vedr jord (gul/grøn) den er delt med alt andet i huset fx fyret,vaskemaskine osv så det har ikke noget og sige

mwa
mwa
Postnr:
mwa mwa

Så fik jeg kogepladen og ovnen hjem og skal til at sætte det til - har vedhæftet billeder af pladen, ovn, anlæg og stikdåse. 

jetdirect skrev den 26-08-2018 21:06:31

det 400v kabel er det 1,5kvadrat (13ampere) eller 2.5kvadrat (16ampere) det vil stå på kablet, sikringen i tavlen må sikres med nævnte ampere dvs er et 1,5kvadrat på 10 ampere må man gå op i 13ampere på sikringen 

Er der nogen der kan bekræfte at jeg har planlagt at gøre der korrekt?

A. KOGEPLADEN

Der står på første side i vejledningen at pladen skal sikres med 25A men i ledningsdiagrammet står der min. 16A - hvilke forvirrer mig lidt?

Har tænkt at gøre følgende:

1. Udskifte sikringen fra 10A til 16A

2. Udskifte ledningen i pladen til en med 3 faser og tilslutte alle i kraft-stikdåsen (jord til jord, nul til nul og fordele de 3 faser) 

B. OVNEN

Kommer med et almindeligt stik, men står den skal udskiftes med jord såfremt det forefindes. 

Har derfor tænkt mig at gøre følgende.

1. Udskifte ledningen til en med jord, nul og 1 fase (ledningen der sidder i er heller ikke lang nok)

2. Tilslutte ovnen til samme kraftstik-dåse som pladen, dog kun med en fase.

Er der noget jeg overser eller skal være opmærksom på?

jetdirect
jetdirect
jetdirect jetdirect

1) 16 ampere så skal føde kablet være 2.5kvadrat og sikrings gruppen som er automat sikring ifl billedet skal skiftet hvilket du ikke selv må lave. 

du har automat sikringer og som der står max 10a og ikke større men det ser ud til der kun er 230v frem til komfuret selvom det er et 5 ledet kabel  så det bliver et problem  hvis komfuret bruger mere end de 10a på  230v 

kablet frem hvor mange kvadrat er det på alm 1,5kv (max 13a) eller 2.5kv max 16a)

mwa
mwa
Postnr:
mwa mwa

Okay tak - jeg finder en elektriker der kan hjælpe mig 😁

jetdirect
jetdirect
jetdirect jetdirect

hvis du har en polsøger så prøv lige og tjek kablet om der er strøm på de andre faser i kablet, tvivler eftersom dit sikrings modul er enkel faset til komfuret.

at kablet er 5 ledet er blot fordi man har sikret sig i fremtiden så der skal monteres flg som blot er et eks :

https://www.harald-nyborg.dk/p7684/...-3p-nc-16a denne model er hvis kablet er 2.5kvadrat ellers :

https://www.harald-nyborg.dk/p7368/...-3p-nc-13a

hvis det er 1.5kvadrat

Vil du være med? Log ind for at svare.