Hvor må jeg bygge nyt hus? :)

Hej, påtænker at købe en grund hvor jeg om nogle år vil bygge et nyt hus. Men sagen er den at der ingen bygge grunde er til salg i det område jeg kigger. Har så kigget en del på et matrikel kort hvor jeg kan se at der ligger mange tomme grunde rundt omkring som sikkert kan fåes til rimelige penge.
Men hvordan finder jeg ud af om der må bygges på de grunde jeg kigger på?

Alternativ kan jeg så købe et stykke mark af en af de lokale landmænd eller er det helt udelukket? :)

Skal siges at det på ingen måde er et attraktivt område jeg kigger hvilket nok også er grunden til at folk ikke sætter grunde til salg da de ikke kan koste det helt store!

Håber der sidder en med den viden jeg mangler! :)

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er 100 % sikkert udstukket lokalplaner for hvad der kan lade sig gøre på de pågældende matrikler. Alt dette kan du finde svar på hos teknisk forvaltning i din kommune. At der ikke e bygget på en artikel er jo ikke nsbetydnde med at der må bygges der. Så du skal ind og have fat i en lokalplan for hver matrikel, og at du kan erhverve dig den.

Alle kommuner har en planlov der siger hvor man ønsker udstykning og hvor det ikke kan lade sig gøre. Skal det udstykkes så må der laves vej, kloak, strøm, vet, fjernvarme. 

Det er da ikke ualmindeligt at en privat mand/dame udstykker et areal. Her i byen f.eks. har en ældre dame fået ydstykket ca.60-80 grunde på et stykke jord hun ejede. Kommunen har så i en periodeundladt at udstykke andet, for at få det bebygget fra en ende af. 

I ladzone er oftest umulig at få byggetilladelse hvis ikke der er et hus i forvejen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Snak med teknisk forvaltning i din kommune, de vil kunne svare helt entydigt.



MVH Njord
ev elmand skrev den 28-08-2018 14:04:25

"I landzone er oftest umulig at få byggetilladelse hvis ikke der er et hus i forvejen."

 

 Men umuligt er det ikke, har vi et eksempel på her fra egnen. En lokal storbonde (som osse sidder i byrådet) har bygget ny pragtvilla helt ude på larstyndskidsmark næsten klods op af fredskov, hvor der aldrig har ligget hus før i miles omkreds.    

Annonce
Frank Chr. skrev den 25-08-2018 17:38:04

Mht. at købe et stykke mark hos en landmand, så er det ret nemt, spørg kommunen om det areal du påtænker at købe kan udstykkes til byggegrund. 

 Det gælder for så vidt også ubebygget arealer inde i byzone der henligger som grønne oaser fx. midt i landsbyen med status som landzone. 

Storbonden har sikkert bygget en "aftægsbolig" på hans egen matrikel. Det kan ikke sælges fra, så det tilhører hans gård. At få lov til at bygge i landzone er ikke uden problemer, men som skrevet overfor, kig på lokalplanen hos kommunen.


Søren O

Her er lidt bonus info. til Hamderkim o.a. http://kommuneplan.struer.dk/webtop/site.aspx?p=20892


Nu har vi planloven og ikke janteloven, der siger hvordan vi kommer frem til hvad der må bygges hvor. 

Kommuneplan er kun det overordnede.
Din kommune har landskabs- hhv lokalplaner. Du vil måske også se lidt skæv på hvis naboen bygynder at at bygge en kemifabrik med 250 lastbiler til og fra i døgnet.  
og så er der en vandforsynings, en spildevands og en varmeplan, der fortæller hvilken slags forsyning der skal anvendes hvor. De der store rør er dyre og det fungerer kun hvis vi er fælles om at betale for dem.

Findes der hverken en landskabs- eller lokalplan, så gælder kommuneplanen og kommunalbestyrelsens afgørelse.
På https://ois.dk/ kan du kigge på kortet og findet de aktuel gældende planer for den plet du har kigget på. Om du kan købe en grund lige præcist der, til de penge du mener det er værd, er noget HELT andet. Man kan sagtens spekulere i jord. Nogle af dem der ikke er medlem i retsforbundet gør det. Køb et stykke landbrugsjord eller gammel industrijord og lobbi'er for at det bliver til byggejord.  Du skal dog være meget langt i spyttet. 30-40 år er ingenting.

og ja, driver man fulderhvervslandbrug må man gerne bygge sig en bolig på gården. Gå man på pension, må man gerne bygge sig et nyt hus for at blive boende - aka. aftægsbolig. og så er der er 25.000 regler for det. Du må fx. ikke udmatrikulere huset og sælge huset uden at sælge gården med. Du må ikke drive et erhverv derfra (fx. have en lille revisionsfirma). Der bare ikke nogen regel for hvor mange penge du må bruge på det. Du må gerne bygge et trappegelænder i massivt gul, bare det er stabilt nok.

Vi har selv måtte "rykke" et maskinhus, fordi maskinhuset ikke ville danne en helhedsskabende enhed med gårdens gamle bygninger. Så skulle der lige flyttes en del m3 jord ekstra.



Rigtigt mange gode indlæg i denne tråd, der også stemmer ret godt overens med mine erfaringer. Jeg vil tilføje at, som det er skrevet, så findes der en masse regler på dette område, men regler kan også nogle gange bøjes, men det kommer helt an på velviljen fra den tekniske forvaltning og teknisk udvalg i kommunen, så det er meget vigtigt at du får opbygget et godt forhold til dem, hvis du har gang i et projekt, der ikke er lige ud af landevejen. Brug evt. nogle penge på noget rådgivning fra en lokal landinspektør, som kan rådgive dig mht. hvordan du skal gribe projektet an. Men vær forberedt på at det ikke er noget der sker fra den ene dag til den anden.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis