Hvordan sætter jeg lampen til

Jeg skal sætte en lampe op i et gammelt udtag - med 4 ledninger: brun, blå, grøn og sort. Jeg har har prøvet forskellige muligheder: blå-blå og brun-brun: så virker lampen ikke. blå-blå og brun sort: så virker lampen, men den stikkontakt der sidder ved, virker ikke, og det samme var konsekvensen ved blå-sort og brun-blå. så prøvede jeg også en kombination hvor lampen lyste hele tide - man kunne ikke slukke den. Hvad er den rigtige kombination?????

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Normalt skal samme farve ledninger være koblet sammen. Nu til dags er den blå altid 0, og den brune er normalt fast fase. Jeg vil gætte på at du skal forbinde blå og sort eller blå og grøn til din lampe. 


Søren O

Du må ikke begynde at ændre på sammenkoblingen at ledningerne i samledåsen. Du må prøve dig frem hvilke to farver dine 2 ledninger til din lampe skal tilsluttes. Prøv at sætte den ene ledning fra din lampe sammen med den blå, og så forbinde den anden ledning fra lampen med een af de andre. Hvis intet virker, så afmonter ved den blå, og flyt ledningen over på den sorte. Så prøver du igen de forskellige løsninger.


Søren O

Det prøver jeg. Tak for hjælpen!

Har du ikke et billede af lampeudtaget. Det ville gøre det nemmere at rådgive dig, men mit umiddelbare gæt vil være, at du forbinder til sort og blå. Den du kalder grøn er måske gulgrøn.


fase
Annonce

Hej igen

Jeg gik lidt død i lampeopsætningen, men vil nu prøve igen. Også fordi resten af lampeudtagene i huset er magen til. Jeg vedhæfter et billede - og mit spørgsmål er selvfølgelig stadig hvilken kombination der er rigtig; hvor skal jeg sætte hhv. den brune og blå ledning til?

Hilsen

Mette

Få fat i en pol søger og tjek ledning for ledning imens der er en der tænder og slukker på kontakten.

er du sikker på det er den rigtige lysafbryder der går til nævnte udtag ?


vedr den grønne som er koblet sammen med en der også er grøn/gul er denne jord og må kun bruges til jord, farven må ikke bruges til andet.

Prøv at forbinde den blå fra lampen med den blå i udtaget. Den brune fra lampen forbinder du med den sorte med hvid stribe i udtaget. Det burde virke.


fase

Det fungerer! Fantastisk forum. Tusind tak!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis