Installation af pillefyr

dreamer81
dreamer81
Postnr: 8900
dreamer81 dreamer81

Jeg har lige fået nyt pillefyr. det står i bryggerset og venter på VVS montering. Men VVS fyren siger nu at han da bare installerer det med ALU PEX! WHAT!? Kan det virkelig passe man gør det nu til dags? Jeg troede da stadig man brugte sorte rør til den slags, alu pex kan vel ikke holde så godt som sort-rør vel?

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr: 8700
Frank Chr. Frank Chr.

Jo det kan godt passe, men du bestemmer vel selv om du heller vil have rørføringen udført i fx. kobber eller rustfri pressrør, som jeg personligt synes giver installationen et flot resultat og fuldendt finish til vvs arbejdet. 

Ps. Men hvis rørføringen skal isoleres kan det selvfølgelig være ligegyldig. 

kovas
kovas
Postnr: 9670
kovas kovas

Hej.

Jeg kender ikke levetiden på alupex, men det der er brugt her hos os har da holdt de første 6år. Vores fyr blev installeret med rustfri rør og klemfitting derefter løgstørrør som jo er en eller anden form for pex. Og overgang fra løgstørrør til den gamle installation er alupex. Jeg ved ikke hvorfor det blev sådan, men fordelen ved de nye rørtyper er jo at der er langt mindre modstand i i forhold til de gamle sorte rør.

Mange hilsner Kovas,

Nu med pillefyr og 4900wp på taget.
1, år produceret  4782kwh.
Kermit_369
Kermit_369
Postnr: 7860
Kermit_369 Kermit_369

Har selv lige fået monteret pillefyr. Der er anvendt pressrør. Alupex er sikkert fint men skulle jeg vælge ville jeg foretrække pressrør. 

I øvrigt bliver installationen jo så også fast ligesom gammeldags rynkerør. Længere stykker alupex kan godt give sig lidt hvis de ikke fastgøres.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Pressrør koster bare "en krig". Der er ingen grund til at bruge hverken kobber eller rustfri - det er kun nødvendigt til brugsvand. Jeg vil anse alu-pex for en rigtig god løsning.

Søren O
Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

I skal lige være obs på om alupexen kan tåle de høje temperaturer fra kedeldelen af fyret. Det er ikke sikkert det er tilfældet. 

Elektronikteknikeren
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. r
    Lav-Hus
  2. pillefyr
    Fyr og opvarmning
  3. Pillefyr
    Fyr og opvarmning
  4. pillefyr
    Lav-Hus
  5. Pex r-i-r til vand