Frø efter frø fra en F1 plante.

kovas
kovas
Postnr: 9670
kovas kovas

Hej.

Er der nogen som har erfaring med dette.Jeg tog i vinter frø fra en RAF tomat købt i Brugsen, uden at vide noget om dens herkomst. Ud af disse før er der så kommet en stor og frodig plante med nogle kæmpe bøftomater på. Planten virker meget sund og livskraftig, men det er ikke den originale RAF tomat. Så der er ingen tvivl om at jeg har taget frø fra en F1. Hvis jeg nu tager frø fra den jeg har i drivhuset får jeg så en magen til (under forudsætning af at den ikke er bestøvet fra en anden plante)

Mange hilsner Kovas,

Nu med pillefyr og 4900wp på taget.
1, år produceret  4782kwh.
karl smart
karl smart
Postnr: 2600
karl smart karl smart

Hvis du sår frø fra en F1 hybrid så vil 50 % af frøene give planter identisk med F1 hybriden , de resterende 50% vil fordele sig med 25% af hver af forælderplanterne , dvs de 2 tomatsorter som man har krydset for at få F 1 hybriden..............

calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
ClausKM
ClausKM
Postnr: 4100
ClausKM ClausKM

Det karl smart skriver er rigtigt, med den tilføjelse at det gælder for hver enkelt gen. Dvs. at F2 planterne (som du har dyrket en af i sommer) kan være meget forskellige for der er tusindvis af genkombinationer der kan opstå.

Hvis du vælger en enkelt F2 ud (din bøftomat) og sår dens frø (F3) vil de stadig være noget forskellige, men ikke så meget som sidst. Hvis du gentager processen nogle gange og hele tiden vælger ud efter de samme kriterier ender du med en frøægte sort efter vel omkring 5 generationer.

RAF tomat??

kovas
kovas
kovas kovas

RAF tomat  https://netbutik.fuglebjerggaard.dk...eko-nyhed/

Tak for svarene Dvs at det bliver lidt ud i det blå medmindre man sår mange frø fra den plante jeg har nu. Og så vælger dem jeg bedst kan li hver gang. hvis jeg bare tager en plante i næste generation så må vi jo se hvor jeg ender.  Min helt egen tomat.

Mange hilsner Kovas,

karl smart
karl smart
Postnr: 2600
karl smart karl smart

Du kan jo tage en stikling og lade den overvintere et frostfrit lyst sted , den vil vokse noget gennem vinteren og måske også sætte en enkelt eller to små tomater , til foråret vil den vokse og naturligt nok sætte sideskud som du bruger som stiklinger , så får nøjagtig man nøjagtig de samme tomater som sidste år , det har jeg gjort mange gange .

calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
kovas
kovas
kovas kovas

Hej karl smart.

det var da et interessant forslag.  Jeg overvintre mine chillier. men har aldrig tænkt at man kunne gøre det med tomater. Det er da også billigt i forhold til at købe færdige planter eller nye frø hele tiden. Mine chillier står oppe på loftet i et nordvindue. Og får ikke ret meget vand i løbet af vinteren. Kan jeg bare gøre ligeså med tomaten? 

Det var egentlig mest for sjov at jeg tog frø fra den RAF, og jeg vil faktisk hellere gemme den jeg har nu. Den giver bøffer på 3-540g og der er mange. De smager godt og er nemme at flå, giver en super tomatsovs/suppe.

Mange hilsner Kovas,

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Plante planter i haven
    Lav-Have
  2. Plante en ny skov
    Lav-Have
  3. Kødædene plante
    Lav-Hobby
  4. Hvad skal jeg plante ?