Krympeflex - hjælp ønskes

Jeg er blevet nøgleansvarlig i min gymnastikforening. Det indebærer at holde lidt styr på en række skolers nøgler og nøglechips, som udleveres til de frivillige instruktører. Jeg har vedlagt et foto af nogle af dem nedenfor. Problemstillingen er, at flere skoler ikke nummererer disse nøgler og chips. Derfor bliver de let forbyttet instruktørerne imellem. Derfor ønsker jeg at kunne synligt give dem et bogstav og et nummer. Det skal heller ikke nemt kunne slides af og heller ikke blive for besværligt.

Mit første forslag er at bruge klar krybeflex med lim, hvor jeg lægger et lille papirmærke ind under. Det eneste jeg kan være lidt nervøs for er temperaturen af luften fra varmeblæser i forhold til elektronik i chip. Men jeg ser at krybeflex krymper ved omkring 130 grader, så man om man kan styre lufttemperaturen til omkring 200 grader - så skulle det vel gå godt - eller?

Har du et andet forslag?

Jeg er blevet nøgleansvarlig i min... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

selve dallas key/ibuttom systemet kender jeg, det nummer der er graveret ind i metallet er den kode der er gemt i adgangs systemet, 

vedr spæring, det er derfor der skal laves lister og kviteres for den så der er styr på hvem der har fået hvad, forsvinder en nøgle fra en person så har du nummeret på et stk papir og derfra kan nummeret slettes i systemet. men der er jo pedellens ansvar og når pedellen så ikke kan se problemet i hvis en nøgle bliver væk så er det vist mere bevis på han ikke er den rette til opgaven ;-)

jeg ved der findes et tyveri mærknings system hvor man sætter et klister mærke på med ens egen tekst og så stryger man en pasta på materialet og lader masken sidde lidt på og så fjernes den så har men en farvet tekst

vedr brik nummeret  som er svært og læse hvilket jeg er enig i så er løsningen her 

https://svane-el.dk/da/kodetastatur...A6ser.html

sæt læseren til pc og den udlæser koden i tekst.

evt en gravering med en graverpen hvor du selv laver en nummer serie men det løser jo ikke det andet problem

Selvom folk skriver under på en seddel, så er det min erfaring at de nøgler kan bliver forbyttet alligevel - eller givet videre hvis der pludselig er en ny medarbejder eller vikar og der ikke er check på den sag. Og jeg tror ikke at de af egen drift kommer forbi den USB-læser og checker.

En "egen" nummerserie skal naturligvis koordineres med pedellen, hvor han taster den ind i hans system.

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med "det andet problem". Måske er en gravering ikke tydelig nok til, at der lægges mærke til koden.

Nu fik jeg prøvet med en billig gravørpen - denne:

https://www.gemmas.dk/shop/gravoerpen-218p.html

Efter at have set på youtube, så troede jeg at der var to spidser med, men der er kun én rund spids med i den udgave, som sælges her. Ellers er mit indtryk, at det er billigt bras, som ikke bør købes. Graveringen kan næsten ikke ses på en plastic-overflade. Det er som om at den slet ikke kan fjerne eller flytte tilstrækkeligt med materiale.

Jeg tror dog på, at selv med en god gravering, så bliver mærkningen ikke tydelig nok til at undgå forbytning. Jeg har vedlagt foto af en mærkning, hvor jeg blot har brugt tape og papir i stedet for labelpapir og klar krymbeflex. Det bliver i hvert fald tydeligt.

Nu fik jeg krympeflexen leveret og herfra og denne type:

https://www.greenline.dk/k/elartikl...e-laengder

Nedenfor er foto af løsningen. Jeg synes faktisk, at det virker som om, at det vil blive ret slidstærkt og stabilt. Men reelt ved jeg det jo først om 5 år. På nogle chip-brikker har været trykt et nummer, som er delvist slidt af efter 3 år. Jeg bruger en varmepistol med trinløs temperaturregulering, så temperaturen ikke komme for højt op. I første forsøg med en nøgle fik jeg varmet lidt for meget til en side først, og så gled flexen til siden. Lidt håndværksmæssig opmærksomhed med varmepistolen er derfor nødvendig. 260 stk. labels blev klippet ud af 1 A4-side labelpapir.

du skal ikke varme på samme sted hele tiden derfor det ser ud som det gør, flyt varme kilden hele tiden så undgår du og brænde krympe fleksen  og ikke for tæt på 

Annonce

Tak for gode råd - og at du kan se, at jeg bør kunne gøre det håndværksmæssigt bedre Faktisk synes jeg at have bevæget luftstrålen frem og tilbage hele tiden. Blæseren kørte på den lave hastighed (af 2 hastigheder), da det ellers nemt blæser så meget at flexen flytter sig. Jeg har nok haft ca. 2 cm fra spidsen af varmepistolen til flexen. Det at holde flexen det rigtige sted, så den ikke flytter sig på grund af luftstålen er også lidt en udfordring, og fingrene synes, at det bliver lidt for varmt. Jeg lægger det på en rest af krydsfiner under forløbet.

Ellers brug en tøjklemme, til at holde med, så fingrene ikke bliver overophedede   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis