Nyt tag eller ej?


Vi står og skal købe hus.. 

Vi har fundet drømmehusET! Hverken min mand eller jeg er håndværkertyperne, så vi ved ikke særlig meget om “det hele”. 

Vi blev dog trygge ved at der i tilstandsrapporten står, at tagets forventede restlevetid er 10 år eller mere. Så kan vi nemlig få skiftet taget om 5 års tid. Men.... Min kærestes kammerat gennemgik tilstandsrapporten og sagde at taget skulle skiftes med det samme. Fordi det var alt for usikkert. Nu bliver vi jo super meget i tvivl. 

Vi skal have en håndværker med ud og se på tagets stand både udefra og inde fra loftet. Så vi venter bare på hvad han siger. Men hvad mener i? Når der står i tilstandsrapporten at det kan holde så og så længe, så burde man da kunne gå ud fra det? Eller?

Jeg har vedhæftet et par billeder af rapporten. 


Vh 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nej du kan ikke regne med at taget holder hverken 5 eller 10 år. Men du kan heller ikke regne med at det kun holder 10. Skønnet er jo baseret på en tabel som ikke aner hvordan tilstandet er på netop det tag.

Når et tag bliver utæt er det som regel heller ikke alle plader der tager vand ind ved samme regnskyl. Det starter gerne med én plade. Og så en plade mere om 3 måneder igen, måske 1-3 år efter.

Der skal en konkret vurdering til, som er det I venter på.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Din kærestes kammerat har, efter mit skøn, ret!

Hvis du nærlæser gennemgangen, er der rigtig mange steder, hvor taget er nedbrudt. Hvis det bliver liggende er der meget mere end blot tagbelægning, men underliggende konstruktioner der skal repareres. 10 år er lang tid, i forhold til de beskrevne nedbrydninger. Modsat kan I reparere i lang tid, men disse penge vil være tabt, når I endelig står overfor udskiftning.


 

Tak for svar.

Vil i også mene han har ret i, at et nyt tag kan lægges på over en weekend? Altså hvis vi gør det selv (inkl alle håndværker vennerne). 

Han mener et nyt tag (140 m2 hus) vil koste os ca 50.000,- inkl isolering og div materialer til taget men ikke med nye tagrender . ? Vi skulle bruge noget der hedder b7 tag?!

Vi har vist nok gammelt asbest tag på nu. Der er jo også en masse regler om nedtagning af sådan noget 

Hvis I skal lave det på en weekend, så får I rigtig travlt.


fase

hvis man er mange, og har et stillads til rådighed så kommer man langt på en weekend. de gamle plader skal af og det skal selvfølgelig foregå med heldragter og støvmaske da det sikkert er gamle asbest plader der ligger der skal nye taglægter på og så på med de nye plader, et megethårdt slæbe arbejde så det skal være 4-6 mand der er villige til at knokle igennem en hel weekend 

Det bliver sørme en lang weekend. Men hvorfor skal det gå så hurtigt? 140 kvm hus tager ca 450 plader i b7. De koster ca 75 kr stk, isolering i ruller ca 3000. Nye lægter ca 4000. Skruer, fugleklodser, ny skotrende, inddækning ved skorsten, taghætter, Stern og vindskeder. Omkostning til bortskaffelse af gl plader. Det kan ikke gøre for 50.000. 


 

Min bror fik for nylig nyt tag på huset også omkring 140 m2. Godt nok skiffereternit, og spær/lægter skulle udskiftes/rettes op. Det tog ca. 10 arbejdsdage for 3 tømresvende. Pris: 175.000 kr. incl. stillads, 2 ovenlysvinduer, bortskaffelse af det gamle skiffer(asbest)eternit, blikindtækning og nye zinktagrender.  

Frank Chr. I den pris er der jo også en arbejdsløn, som jo ikke er billig

klm0720 skrev den 23-08-2018 16:09:16

Frank Chr. I den pris er der jo også en arbejdsløn, som jo ikke er billig

 Ja du har ret, han havde desværre ingen håndværker-venner at trække på, til gengæld er der garanti et x-antal år på det nye flotte tag.    

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis