Psu

Hej folkens

Hvis jeg omstiller en PSU (Fra en computer) til 110V, eksplodere den så? Eller kan den så give 24V?

Mvh.

Mikkel

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
FoXX skrev den 22-08-2018 21:29:25

Hej folkens

Hvis jeg omstiller en PSU (Fra en computer) til 110V, eksplodere den så? Eller kan den så give 24V?

Mvh.

Mikkel

 

Hvis den kan omstilles fra 220 til 110 Volt, er jeg ret sikker på den vil komme til at lugte ret svedent, hvis ikke der er en sikring der opgiver ævret før, hvis du omstiller den og tilslutter den en dansk installation med 230 Volt. 

Og nej, hvis den overlever, vil den stadig kun levere 12 volt. 

I mange af de gamle switchmode PSU'er fra computere, skal 5 Volts udtaget faktisk belastes ret kraftigt før de vil afgive +- 12 med lidt strøm fra de udtag. Det er 5 Volt udtaget der kan afgive en ret stor effekt og ikke de 12 Volts ditto.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ok Leif, jeg har nemlig lavet en gammel PSU om så vi har 12V og 5V, og lavet et kabel til at chekke pærer og deslige uden vi skal have traktor/ bil for, lavet sådan at alt lyser, uden jeg skal have en til at blinke, træde på bremsen. Men f.eks vores Ged kører på 24V

Mvh.

Mikkel


Så tager du to psuer og kobler dem i serie. 

Og ellers finder du en 12-24v dc-dc konverter på eBay eller hos din lokale elektronik pusher.

Eller et step Up modul som dette:

https://elektronik-lavpris.dk/p139275/modu0091-xl60009-dc-dc-step-up-boost-converter/

Hvis du kan nøjes med 2,5A er det den billigste og nemmeste løsning.


Elektronikteknikeren

Vil de arbejde i serie? Step Up modulet bliver for lille, vi har grejer med 4 arbejdslamper på 100 W Per stk. Er det måske en bedre løsning med en lille akkumulator og en smart lader på?

Mvh.

Mikkel

FoXX skrev den 23-08-2018 19:56:31

Ok Leif, jeg har nemlig lavet en gammel PSU om så vi har 12V og 5V, og lavet et kabel til at chekke pærer og deslige uden vi skal have traktor/ bil for, lavet sådan at alt lyser, uden jeg skal have en til at blinke, træde på bremsen. Men f.eks vores Ged kører på 24V

Mvh.

Mikkel


 Du har 24 Volt mellem -12 Volt og +12 Volt udtaget på PSU'en. Men jeg tvivler på du kan trække ret meget strøm af den vej. Men som Gregersen helt rigtig skriver kan du bruge to PSU'er i serie. Dog er det nok stadig begrænset hvor meget strøm du kan trække fra de udtag. 

Hvorfor ikke købe en "rigtig" PSU der passer i strøm og spænding, de koster ikke det helt vilde nu om dage på amazon eller ebay, hvis du sørger for at købe den ved en forhandler her i EU.

Alternativet er en gammel lader der kan både 12 og 24 Volt.  ;-)


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Hvis det er en atx psu så er der både en -12V og en +12v.  Mellem de 2 er der 24v forskel. 

Du kan google billed af det og se hvilke ben i stikket du skal bruge. 

Man kan som skrevet ikke trække det store ud af -12v linien på en atx psu


Elektronikteknikeren

Nej, men skal han kun bruge det til at kontrollere pære fra traktoren og sådan nogle små ting burde det godt kunne lade sig gøre. Ellers kan man google sig til hvordan man laver et mod så man kan hive 3A 24v ud af en psu. 

Jeg plejer at tjekke mine pærer med mit ohm-meter, der er på mit multimeter.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Jo Jens, set kan man da også, det er for at tjekke alt på ën gang..

Mvh.

Mikkel


Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis